.

Fabriek Republic
Vliegtuig Thunderjet
Type-aanduiding F-84
Cat 3 --  totaal 187 stuks
F-84E / F-84G


republic-f84-profile

Informatie:

Republic USA, jager met straalmotor en rechte vleugel (Thunderjet); tactische jager, eerste vlucht XP-84 februari 1946. De ontwikkeling begon al in de Tweede Wereldoorlog. Productie aflevering vanaf juni 1947 maar het was het begin van het straaltijdperk dus er waren nogal wat problemen met de betrouwbaarheid van met name de J35 motor.  
De F-84E versie was een ontwikkeling met een 30 cm langere romp dan de F-84D, J35-A-17 motor en met wat verbeteringen in constructie en ook in systemen. Zo konden de pylons met eventuele bewapening worden afgeworpen in noodgevallen. Er  kwam een verkennings-wingpod beschikbaar met daarin camera's geinstalleerd.  

Het type bleek in 1950 in Korea niet zo geschikt voor het luchtgevecht als de F-86 Sabre maar wel voor het aanvallen van gronddoelen als taktische bommenwerper. Vele Thunderjets werden na de oorlog ter beschikking gesteld aan de NAVO landen onder het MDAP programma.  

De F-84G versie kreeg (vanaf serie 84G-25) een sterkere J35-A-29 motor met een iets kortere staartpijp; dit was te zien doordat de romp precies eindigde bij de achterkant van het richtingsroer. Er kwamen nog wat luchtkleppen in het romp-onderstuk onder de cockpit met veel meer luchtgaten (in de praktijk zijn er later op oudere F-84E's ook de remkleppen van de F-84G te zien). De constructie werd versterkt inclusief die van de cockpitkap. Dit was te zien met frames in de kap, later werd deze kap ook geinstalleerd op oudere F-84 kisten. Ook werd een nieuwe gunsight geinstalleerd. Verder kon deze versie in de lucht worden bijgetankt met een tankvulsysteem in de linkervleugel-voorrand en was de USAF F-84G in staat een nucleaire bom af te werpen. Eerste afleveringen van de F-84G begonnen juli 1951 aan de USAF en er werden er zo'n 3000 gebouwd.  

Het was nogal een kale kist met weinig apparatuur, dat er gewoon niet in zat. Basic flying met de basis instrumenten.  
 ------------------------
Gegevens F-84G Thunderjet:
 Lengte:  11,6 m  
 Spanwijdte:  11,07 m / 13,1 m inclusief tiptanks.
 Hoogte:  3,92 m  
 Allison J-35-A-29  motor met 2250 kg stuwkracht  
 Leeggewicht: 4650 kg
 Maximale startgewicht: 8150 kg
 Maximale snelheid:  960 km/u  
 Vliegbereik:  1600 km
 Bewapening:  6 x 12,7 mm mitrailleurs (4 in neus, 2 in vleugelwortel), 2045 kg uitwendige last raketten of bommen; (KLu ook 4x ATAR 6 " raketten). 


Literatuur:
Modelbouw in Plastic werkgroep 1976-3 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic foto's en artikel 2003-2 H.G. Berfelo en A. Vos IPMS Nederland
F-84 Thunderjet in action Davis In Action no. 1061 . Squadron signal
F-84 Thunderjet Kinzey Detail and Scale Vol.59 1999 Details and Scale Inc.
F-84 Thunderjet KLu/LSk T.van Kampen Dutch Profile no.12 Dutch Profile

.

Websites:
IPMS Nederland Thunderjet Walkaround
- https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet

 

FOTO GALERIJ:

  • f84g-wj-aut-100
  • f84g-wj-author
  • rep-thunderjet-Rednoses-2-min
  • republic-f84-profile
  • republic-f84e-2-mindef-author

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze