INFO Republic F-84F Thunderstreak
- 3371
Fabriek | Republic |
Vliegtuig | Thunderstreak |
Type-aanduiding | F-84F |
Cat 3 -- totaal 180 stuks |
F-84F (voor RF-84F: zie Thunderflash) |
Informatie:
Republic USA, jager met pijlvleugel (Thunderstreak); werd begin jaren 50 ontwikkeld.
(informatie van Wilko Jonker)
Dit toestel werd door het Amerikaanse Republic ontwikkeld als een pijlvleugelvariant van de met rechte vleugels uitgeruste Thunderjet. De reden was het bekend raken van Duitse onderzoeksresultaten uit de Tweede Wereldoorlog aangaande de pijlvleugel en de lagere weerstand en betere vliegeigenschappen. Men verwachte dat het nieuwe toestel de capaciteiten van de Thunderjet als jachtbommenwerper zou verbeteren.
Aanvankelijk stond het nieuwe toestel te boek als Republic XF-96 en was het, vanwege de toen beperkte financiele middelen voor meer dan 60% opgebouwd uit onderdelen van de F-84E Thunderjet om de kosten te drukken. De laatste F-84E Thunderjet, de 49-2430, uit het lopende contract werd voor de conversie uitgekozen. De romp van de XF-96A was in feite gelijk aan die van de F-84E inclusief de canopy en de luchtrem. De staart kreeg een pijlstelling en een geheel nieuw ontworpen vleugel met een pijlstelling van 38,5 graden werd aangebracht. Als krachtbron werd de Allison J35-A-25 van 5200 lb pond stuwdruk toegepast. Deze was echter niet echt sterk genoeg voor dit type.
Op 3 juni 1950 maakte het nieuwe toestel, na in delen te zijn overgevlogen van Farmingdale naar Muroc, de eerste vlucht. Bij testvluchten bleek dat de performance slechts marginaal beter was dan die van de Thunderjet en de verdere ontwikkeling werd op een laag pitje gezet.
Dankzij het uitbreken van de oorlog in Korea kwam meer geld beschikbaar voor de verdere ontwikkeling en werd door de USAF een bestelling geplaatst. De USAF sloot in juli 1950 een contract af voor de productie van de F-96A. Het toestel kreeg op 9 augustus 1950, een nieuwe typeaanduiding, namelijk XF-84F met de naam Thunderstreak. Om de performance op vooral grotere hoogte te verbeteren, werd als motor de beter presterende Armstrong-Siddeley Sapphire turbojet van 7200 lb stuwdruk geselecteerd in plaats van de Allison J35 die in het prototype zat. De Sapphire werd in Amerika in licentie gebouwd door Curtiss-Wright als J-1965.
Omdat de nieuwe motor een stuk langer was, moest het rompachterstuk opnieuw ontworpen worden en ook de luchtinlaat werd aangepast. Het prototype XF-84F 49-2430 met de Sapphire vloog op 14 februari 1951.
De tweede pre-productiemachine (51-1344) werd in 1951 gebouwd, de derde pre-productiemachine (51-1345) werd voorzien van twee luchtinlaten in de vleugelwortel en een dichte neus. Bij testvluchten bleek onder andere dat er stuwdrukverliezen optraden en werd dit idee weer verlaten, voor wat betreft de jachtuitvoering. Later zien we dit idee toch weer opduiken bij de RF-84 Thunderflash. Tijdens de productie van de eerste serie voor de USAF doemde nog een andere probleem op. De vleugel was ontworpen met zware liggers, die alleen door een bepaalde, zware hydraulische pers gemaakt konden worden. De enige drukpers die dat kon, was in eigendom van Boeing. Deze gebruikte deze pers voor de toen volop in productie zijnde B-47 bommenwerper en had geen capaciteit beschikbaar. Tot overmaat van ramp viel deze pers om technische redenen enige tijd uit en ook de productie van de J-1965 liep vertraging op. Er werd na overleg met de USAF besloten om de vleugelconstructie opnieuw te ontwerpen. De productie van de Thunderstreak liep hierdoor een zodanige vertraging op, dat de USAF vroeg om een versie van de Thunderjet te leveren, de F-84G. Uiteindelijk werd dit type Thunderjet in de grootste aantallen, meer dan 3000 stuks, geproduceerd
De productieblokken
Het eerste model F-84F-1-RE rolde eind 1952 van de band. De toevoeging RE staat voor Republic. General Motors te Kansas City produceerde ook een aantal Thunderstreaks, die als typetoevoeging GK kregen. Van de model 1 werden 10 exemplaren bebouwd, die waren voorzien van de Wright J65-W-1 motor van 7200 pond stuwkracht. Belangrijk verschil ten opzichte van de prototypen was de cockpitkap. Deze, oorspronkelijk schuivende kap zoals bij de Thunderjet, was vervangen door een omhoog zwaaiend type. Voordeel was de deze canopy sterker, eenvoudiger te installeren en een betere afdichting had dan het oudere type. Verder was de enkele luchtrem onder de romp vervangen door twee kleppen aan weerszijden van de romp en ook waren er slats aangebracht om de stroming van de lucht over de vleugel te verbeteren. Vanaf de laatste helft van 1953 verscheen model 5.
De F-84F-5-RE kreeg de sterkere Wright J65-W-3 of de equivalente door Buick gebouwde J65-B-3 van 7330 pond stuwkracht.
De eerste F-84F-25-RE (51-1621)verscheen eind 1953 en was voorzien van een "all-flying" horizontale staartvlakken. Reden hiervoor was dat de voorgaande modellen de neiging hadden om bij hoge snelheden op een dusdanige manier te steigeren dat er kans bestond dat de vleugels af zouden breken. Het gevolg was tevens dat er manoeuvrebeperkingen werden opgelegd.
In maart 1955 verscheen de F-84F-50-RE. Deze was voorzien van de krachtiger J65-W-7 (of J65-B-7), die 7800 pond stuwkracht kon leveren. De opgelegde beperkingen stonden verdere verbetering op lage hoogte in de weg, wel zorgde extra stuwdruk ervoor dat de klimsnelheid en operationeel plafond toenamen.
De laatste versie was de F-84F-75-RE. Hiermee werd een remparachute in een behuizing onder de staart ge?ntroduceerd. Deze remparachute werd later ook op de vorige modellen aangebracht.
De laatste en 2112e Thunderstreak rolde in augustus 1957 van de band in Farmingdale. General Motors had nog eens 599 toestellen gebouwd. Ruim 1300 toestellen gingen naar de NAVO-partners, waaronder Nederland, dat er zes squadrons mee voorzag.
F-84F Thunderstreak gegevens:
Lengte: 13,21 m
Spanwijdte: 10,21 m
Hoogte: 4,37 m
Wright J65-W-3 motor met 3250 kg stuwdruk
Maximum snelheid: 1125 km/u
Vliegbereik: ongeveer 1600 km
Bewapening: 6 x 12,7 mm neus-mitrailleurs , max 2.700 kg stores (bommen, raketten,etc)
Literatuur: | ||||
Demoteams van de Koninklijke Luchtmacht | A. Louwers | De Alk - Alkmaar | 1988 | Blz.11-16; 20-23. |
Vliegend in Nederland deel 1: Thunderstreak | G.A. Hilterman | Flash Aviation-Eindhoven | 1986 | |
Thunderstreaks en Thunderflashes in Nederland | Hub Groeneveld | Aviation-Warbooks | 2013 | ISBN 978-90-8842-148-8 |
Republic F84F Thunderstreak en RF84F Thunderflash in dienst van de KLu | van Kampen, Boerman, Boxem | Dutch profile 20 | 2014 | ISBN 978-94-9009-207-8 |
40 JAAR 314 SQUADRON 1952 - 1992 “Zie ze vliegen deel III” | Elt. “M.A.F. Spinks“ | Uitgave Bureau Drukrealisatie | 1992 | p.33 en p.36 |
306 squadron 35 jaar in the picture | 1988 | p.14-18; 161-162; 170-173 | ||
F-84 in action, Aircraft-number 1061 | L.Davis; D.Menard | Squadron Signal | 1983 | |
Modelbouw in Plastic. | F. Bachoffner | IPMS Nederland | nr. 1, jrg.22, 1993 | P.2-7 |
Modelbouw in Plastic. | K.W. Jonker | IPMS Nederland | 1994-4 en 2001-2 | |
Modelbouw in Plastic. | IPMS Nederland | 1976-3 en 1979-3 | ||
Modelbouw in Plastic. | H.G. Berfelo | IPMS Nederland | 2003-3 | MIP |
AviaHobby | P. Gols; H. Loeber | Wyt – Rotterdam | 09-1980 | P.161-170 |
Luchtvaartwereld | Peter de Jong | Geromy - Maarssen | Jrg.1 nr.01 05-1999 | P.45 - 49 |
Luchtvaartwereld | Peter de Jong | Geromy – Maarssen | Jrg.1 nr.02 06-1999 | P.41- 45 |
Luchtvaartwereld | Peter de Jong | Geromy – Maarssen | Jrg.1 nr.03 07/08-1999 | P.53 – 55 |
Luchtvaartwereld | Peter de Jong | Geromy – Maarssen | Jrg.1 nr.04 09-1999 | P.51 - 52 |
Squadrons van de Koninklijke Luchtmacht | W.F. Helffrich | Uitg. W.F. Helffrich – Hilversum | Derde druk 1994 | p.30, 33, 34, 129 t/m 169 |
Camouflage en Kentekens | J.H.N. Greuter e.a. | Bonneville | 1998 | P.57-61; 69-74; 99-105 |
Avia | Wyt Rotterdam | Jrg 32 no. 9; 09-1973 | P.324-325 | |
Avia | Wyt Rotterdam | Jrg 34 no. 5; 05-1975 | p.162-163 | |
Dutch Military Aviation 1945 – 1978 | Paul A. Jackson | Midland Counties Pulications | 1978 | P. 107; 108;113-116 |
KLu-vliegtuigen | W. Schoenmaker; Th. Postma | De Alk – Alkmaar | 1987 | p.116-118; 120-122 |
Websites: |
IPMS Nederland Dash Four pagina |
IPMS NL Thunderstreak Walkaround |
www.thunderstreaks.com (website Frank Klaassen, Hans Engels, and Gijs Hiltermann) |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W. Jonker
3. KLu F-84F Thunderstreak
- 6067
Cat 3. KLu
Thunderstreaks: (pijlvleugel)
F-84F: 180 stuks (1955-1970) ; kenmerken P101-P277 en P298-300
Thunderstreaks werden afgeleverd tussen 1955 en 1957 en vlogen tot 1970 bij de KLu. Tijdens deze periode kregen ze een remparachute;
Nederland ontving in het kader van de MDAP-overeenkomst (MDAP = Mutual Defence Assistance Program) maar liefst 180 Thunderstreaks. Het was midden in de Koude Oorlog. Vanaf eind 1955 werden de eerste Thunderstreaks per schip aangevoerd maar een aantal Thunderstreaks werd ook via de zogenaamde “High Flight”-route via Kopenhagen overgevlogen. (de kisten bleven formeel Amerikaans eigendom).
De Thunderstreaks vlogen bij diverse KLu squadrons met natuurlijk een jachtvliegtuig rol. De KLu was veelal ook opgedeeld in een tactisch gedeelte en een luchtverdediginggedeelte en verder werden eind-vliegopleidingen verzorgd. Na de Elementaire VliegOpleiding (EVO op de Fokker S-11) volgde de Voorgezette VliegOpleiding (VVO op de Harvard) en dan de JachtvliegOpleiding (JVO op de T-33) en dan het type opleiding. De laatste fase werd geoefend in ‘weapons delivery’, het afwerpen van bommen, gebruik van boordkanonnen en het afvuren van raketten.
In de praktijk bleek de Thunderstreak vrij lastig te vliegen en kwam maar moeizaam los van de grond omdat de motor niet krachtig genoeg was. Bij warm weer werd bij een korte baan gebruik gemaakt van vier JATO startraketten, die na de start werden afgeworpen. Deze JATO raketten leverden een extra stuwdruk op van 4000 pond gedurende 17 seconden. Deze methode was echter vrij kostbaar en werd (in Nederland) weinig toegepast.
De Streak werd ook bij een aantal demonstratieteams gebruikt. Hoge ogen gooide het in 1956 opgerichte “Dash Four”-team" van de KLu en april 1959 werd zelfs een demo gedaan op Nellis AFB te Las Vegas USA. In 1957 werd het “Red Noses-team opgericht dat slechts kort vloog en in 1963 had een team van 315 squadron “Sandbag Diamond” vier Streaks plus een solo. Verder is er niets bekend over dit team. In 1970 gaf 314 squadron nog een keer ‘acte de presence’ met het team “The Rascals”.
De laatste operationele vlucht bij de KLu was eind 1970. Gedurende de veertien jaar dat de Thunderstreak bij de KLu in gebruik geweest is, zijn 75 toestellen verloren gegaan. De meeste resterende toestellen gingen daarna naar andere (NATO) landen. Ook zijn een aantal kisten als decoys gebruikt op de vliegvelden.
Thunderstreak in schema (a) (zie modellen pagina). Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier is het eerste schema met de grote roundels ook onderop de vleugel te zien, Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Nog later bij opleidingsschool Anthony Fokker. Cockpitkap die omhoog komt, let op de details. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Deze kist P-226 ging later naar het NMM Soesterberg en zo te zien weer gerestaureerd in het oude schema (c). Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Fly by. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Toelichting bij registratiegegevens hieronder
De Streaks hebben in feite twee verschillende registraties gevoerd.
Aanvankelijk waren de toestellen voorzien van squadron-codes. Hierbij was op de staart een kleine vlag aangebracht. De squadroncodes waren vastgelegd in een afspraak binnen de West-Europese Unie (WEU) en bestond uit twee letters of en cijfer en een letter plus een volgnummer. Omdat de toestellen in de praktijk nogal een tussen de squadrons werden uitgewisseld, veranderde de squadroncode van een individuele kist nogal eens. Hierboven stond het Amerikaanse serienummer en onder deze vlag het serienummer dat was toegekend door de Koninklijke Luchtmacht.
Het Amerikaanse serienummer bleef gehandhaafd omdat de toestellen in feite eigendom van de VS waren en bleven. Dit serienummer gaf aan onder welk fiscaal jaar (’t jaar ten laste waarvan de aanschafkosten vielen) de toestellen vielen. Deze liep (in de jaren vijftig) van 1 juli toten met 30 juni. Alle KLu-Thunderstreaks vielen onder de fiscale jaren 1952 en 1953, dus van 1 juli 1951 tot en met 30 juni 1953. Ze zijn echter gebouwd in de periode 1955 en 1956. Onderhoud werd nogal eens op zijn Amerikaans aangeduid met IRAN= Inspect and Repair As Necessary .
De KLu kende de Thunderstreaks de letter P toe met een volgnummer, net als de Thunderflash. De volgnummers liepen oorspronkelijk van P-101 tot en met P-300. Hierbij is een administratieve fout gemaakt bij de laatste drie toestellen. Abusievelijk werd P-277 gelezen als P-297, zodat laatste drie toestellen de registraties P-298, P-299 en P-300 toegewezen kregen in plaats van P-278, P279 en P-280. Het systeem met de squadronregistraties werd eind jaren vijftig verlaten. De toestellen voerden vanaf 1959/1960 de P-registratie groot op de neus en verschenen de squadronemblemen op de staart, zoals we nu ook nog steeds kennen.
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie | Fiscal Year nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Type | Squadrons | Opmerkingen IRAN= Inspect and Repair As Necessary |
|
P-101 | 52-7121 | 12-12-1955 | 21-08-1964 | F-84F-46-RE | 13-12-1955 naar 311 squadron; 10-04-1958 naar 313 squadron, TA-4; 29-05-1959 naar 314 squadron, 8T-14 | 03-06-1957 IRAN; Verongelukt | |
P-102 | 52-7126 | 28-3-1956 | 29-04-1965 | F-84F-46-RE | 17-04-1956 naar 313 squadron; 08-05-1956 naar 311 squadron; 10-07-1958 naar 312 squadron, DU-10 | 03-01-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-103 | 52-7130 | 2-8-1955 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 19-11-1955 naar 311 squadron; 22-05-1958 naar 312 squadron DU-15 | 24-08-1957 IRAN; naar Turkije. | |
P-104 | 52-7131 | 23-9-1955 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 04-11-1955 naar 311 squadron; 15-06-1956 naar 313 squadron; 16-06-1956 naar 312 squadron; 22-05-1958 naar 312 squadron DU-25 | 04-07-1957 IRAN; naar Turkije. | |
P-105 | 52-7132 | 8-12-1955 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 17-12-1955 naar 311 squadron; 04-07-1958 naar 313 squadron TA-23; 21-01-1959 naar 314 squadron 8T-25 | 18-12-1957 IRAN; naar Turkije. | |
P-106 | 52-7150 | 10-11-1955 | ??-??-1965 | F-84F-51-RE | 14-11-1955 naar 311 squadron; 25-06-1956 naar 313 squadron; 16-12-1958 naar 312 squadron DU-4 /DU-14 | 09-12-1957 IRAN; Afgeschreven na bedrijfsongeval | |
P-107 | 52-7119 | 03-10-1955 | 19-03-1963 | F-84F-46-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron PP-24; 12-05-1958 naar 313 squadron TA-20; 16-12-1958 naar 312 squadron DU-24 | 01-11-1957 IRAN; Verongelukt | |
P-108 | 52-7120 | 23-09-1955 | 04-03-1963 | F-84F-46-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron; 08-09-1958 naar 314 squadron; 15-08-1960 naar 313 squadron; mid 1961 naar 315 squadron |
12-11-1957 IRAN; 11-4-1961 IRAN gezien in verfschema (d) en naar 315 squadron; Verongelukt |
|
P-109 | 52-7140 | 21-10-1955 | 01-10-1957 | F-84F-51-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron PP-10 | Verongelukt Mill | |
P-110 | 52-7142 | 24-04-1956 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 04-05-1956 naar 313 squadron TA-25; 21-10-1958 naar 313 squadron TA-17; 22-12-1958 naar 312 squadron DU-23 | 06-03-1958 IRAN; naar Turkije. | |
P-111 | 52-7145 | 27-03-1958 | 30-10-1961 | F-84F-51-RE | 31-03-1956 naar 312 squadron DU-18; 04-02-1959 naar 315 squadron TB-13 | 05-10-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-112 | 52-7147 | 12-10-1955 | 24-02-1959 | F-84F-51-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron; 29-05-1958 naar 312 squadron TB-13 | 07-09-1956 IRAN; verongelukt | |
P-113 | 52-7176 | 07-04-1956 | 18-06-1956 | F-84F-51-RE | 23-04-1956 naar 312 squadron | Verongelukt | |
P-114 | 52-7155 | 04-05-1956 | 02-10-1963 | F-84F-51-RE | 17-05-1956 naar 313 squadron; 24-10-1958 naar 312 squadron DU-21 | 14-02-1958 IRAN; Verongelukt | |
P-115 | 52-7158 | 21-07-1956 | 21-08-1956 | F-84F-51-RE | 01-08-1956 naar 315 squadron TB-5 | 21-08-1956 Zwaar beschadigd en afgeschreven; 20-06-1957 naar LETS; Monument Deelen; LETS | |
P-116 | 52-7164 | 03-01-1956 | 23-12-1966 | F-84F-51-RE | 01-03-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron; 04-05-1956 naar 312 squadron DU-14; 06-05-1959 naar 314 squadron 8T-13 | 17-12-1956 Ter reparatie naar Avio-Diepen; 23-12-1966 Afgeschreven; naar LETS; Decoy Soesterberg; naar LETS | |
P-117 | 52-7166 | 25-10-1955 | 12-08-1960 | F-84F-51-RE | 22-11-1957 IRAN; Verongelukt | ||
P-118 | 52-7167 | 12-12-1955 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron PP-11; 11-08-1958 naar 312 squadron DU-1; ??-??-1957 naar 314 squadron 8T-19; 19-12-1958 naar 315 squadron TB-21 | 09-06-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-119 | 52-7174 | 17-10-1955 | 02-10-1963 | F-84F-51-RE | 03-11-1955 naar 311 squadron; 16-08-1958 naar 312 squadron DU-6 | 11-12-1957 IRAN; Verongelukt | |
P-l20 | 52-7188 | 02-01-1956 | 18-11-1958 | F-84F-51-RE | 01-08-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron; 12-04-1956 naar 312 squadron; 06-10-1958 naar 311 squadron PP-16 | 14-03-1958 IRAN; Verongelukt | |
P-121 | 52-7189 | 12-12-1955 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 13-12-1955 naar 311 squadron PP-2; 06-10-1958 naar 311 squadron DU-10; 05-01-1959 naar 315 squadron TB-20 | 04-07-1958 IRAN; naar Turkije. | |
P-122 | 52-7190 | 07-12-1955 | 30-06-1956 | F-84F-51-RE | 08-12-1955 naar 311 squadron PP-5 | Verongelukt | |
P-123 | 52-7201 | 03-01-1956 | 18-05-1956 | F-84F-56-RE | 01-03-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron; 04-06-1956 naar 312 squadron | Verongelukt | |
P-124 | 52-7203 | 01-03-1956 | 14-10-1963 | F-84F-56-RE | 14-05-1956 naar 311 squadron; 14-05-1956 naar 311 squadron; 10-09-1958 naar 312 squadron DU-19; begin 1961 naar 312 squadron. |
27-02-1958 IRAN; 22-12-1960 IRAN, gezien in verfschema (d) en naar 312 squadron; Verongelukt |
|
P-125 | 52-7160 | 12-12-1955 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 22-03-1956 naar 311 squadron; 05-08-1958 naar 314 squadron 8T-11; 26-04-1960 naar 314 squadron | 03-02-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-126 | 62-7172 | 27-01-1956 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 01-03-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron; 01-05-1956 naar 312 squadron DU-18; 09-09-1958 naar 312 squadron DU-16; | 20-02-1958 IRAN; naar Turkije. | |
P-127 | 52-7173 | 24-01-1958 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 01-03-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron TA-19; 03-10-1958 naar 315 squadron TB-7; | 11-03-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-128 | 52-7128 | 19-12-1955 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 25-02-1956 naar 311 squadron; 02-09-1958 naar 315 squadron | 19-02-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-129 | 52-7134 | 22-02-1956 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 02-03-1956 naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron; 23-10-1958 naar 315 squadron TB-11 | 22-03-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-130 | 52-7149 | 03-06-1957 | 06-02-1958 | F-84F-51-RE | 15-06-1957 naar 312 squadron DU-19; | verongelukt | |
P-131 | 52-7153 | 09-07-1957 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 20-07-1957 naar 316 squadron TC-21; 06-08-1958 naar 315 squadron TB-19; | 10-01-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-132 | 52-7168 | 09-08-1956 | 23-08-1960 | F-84F-51-RE | 26-09-1956 naar 316 squadron TC-15; 11-09-1958 naar 311 squadron PP-4; 17-03-1959 naar 312 squadron DU-4 | 21-01-1958 IRAN; Verongelukt | |
P-133 | 52-7177 | 24-05-1956 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 13-06-1956 naar 314 squadron; 28-07-1958 naar 315 squadron | 13-02-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-134 | 52-7185 | 07-06-1956 | 23-12-1966 | F-84F-51-RE | 05-07-1956 naar 315 squadron TB-8; 20-02-1959 naar 311 squadron PP-25; 13-07-1959 naar 314 squadron 8T-13 | 26-06-1958 IRAN ;23-12-1966 Afgeschreven; naar LETS, naar Gilze-Rijen, naar Schiphol, naar A. Fokker School/ nu ROC Hoofddorp. | |
P-135 | 52-7122 | 14-06-1956 | 29-04-1965 | F-84F-46-RE | 11-07-1956 naar 315 squadron; 19-11-1956 naar 313 squadron; 02-09-1958 naar 314 squadron 8T-4 | 28-01-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-136 | 52-7159 | 26-09-1956 | 29-04-1965 | F-84F-51-RE | 26-09-1956 naar 316 squadron; 29-07-1958 naar 315 squadron TB-14 | 03-02-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-137 | 52-7179 | 28-06-1956 | 21-10-1965 | F-84F-51-RE | 17-07-1956 naar 315 squadron TB-18 / TB-19; 14-11-1958 naar 312 squadron DU-17 | 12-06-1958 IRAN; naar Turkije; | |
P-138 | 52-7181 | 24-05-1956 | 23-12-1966 | F-84F-51-RE | 13-06-1956 naar 314 squadron 8T-18; 01-03-1960 naar 315 squadron | 22-05-1959 Reparatie Avio-Diepen; Afgeschreven; gesloopt | |
P-139 | 52-7186 | 28-05-1956 | 15-04-1958 | F-84F-51-RE | 26-06-1956 naar 314 squadron 8T-21 | Verongelukt Lahr | |
P-140 | 52-7191 | 03-01-1956 | 23-12-1966 | F-84F-51-RE | 01-03-1956 naar 312 squadron DU-17; 09-03-1956 naar 313 squadron; 15-05-1956 naar 312 squadron DU-15; 06-11-1958 naar 314 squadron 8T-12 | 09-05-1958 IRAN;23-12-1966 Afgeschreven; naar LETS; naar Gilze-Rijen, decoy Soesterberg, naar LETS | |
P-141 | 52-7197 | 22-02-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 01-03-1956; naar 312 squadron; 09-03-1956 naar 313 squadron TA-24; 14-11-1958 naar 315 squadron TB-18 | 29-04-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-142 | 52-7198 | 09-08-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 02-10-1956 naar 316 squadron TC-16 | 04-07-1957 Reparatie Avio-Diepen; Afgeschreven;gesloopt | |
P-143 | 52-7205 | 08-05-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 25-05-1956 naar 314 squadron 8T-3 | 02-02-1959 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-144 | 52-7206 | 11-05-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 17-07-1956 naar 314 squadron; 21-03-1959 naar 311 squadron PP-15; 21-07-1959 naar 314 squadron 8T-24 | 07-10-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-145 | 52-7208 | 24-04-1956 | 14-12-1956 | F-84F-56-RE | 07-05-1956 naar 313 squadron TA-16 | verongelukt | |
P-146 | 52-7211 | 01-05-1956 | 17-12-1957 | F-84F-56-RE | 07-05-1956 naar 313 squadron TA-18 | verongelukt | |
P-147 | 52-7217 | 19-03-1956 | 21-10-1965 | F-84F-56-RE | 29-03-1956 naar 312 squadron DU-24; 02-02-1959 naar 312 squadron DU-20 | 04-09-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-148 | 52-7218 | 02-05-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 07-05-1956 naar 313 squadron; 25-05-1956 naar 314 squadron; 06-03-1959 naar 315 squadron TB-9 | 08-08-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-149 | 52-7214 | 26-04-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 01-05-1956 naar 313 squadron TA-17; 07-02-1959 naar 311 squadron PP-14; 07-07-1959 naar 312 squadron DU-14 | 02-09-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-150 | 52-7228 | 10-06-1956 | 17-03-1958 | F-84F-56-RE | 02-07-1956 naar 315 squadron TB-6 | verongelukt | |
P-151 | 52-7227 | 04-04-1956 | 14-10-1963 | F-84F-56-RE | 13-04-1956 naar 313 squadron TA-4; 01-05-1956 naar 312 squadron DU-17; 14-11-1958 naar 315 squadron TB-16 | 11-04-1958 IRAN; verongelukt | |
P-152 | 52-10510 | 23-03-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 28-03-1956 naar 312 squadron DU-1; 24-12-1958 naar 312 squadron DU-18 | 21-07-1958 IRAN; 23-12-1966 Afgeschreven; naar LETS, decoy Soesterberg; naar LETS | |
P-153 | 52-10530 | 16-04-1956 | 21-10-1965 | F-84F-1956-RE | 26-04-1956 naar 313 squadron; 09-05-1956 naar 311 squadron PP-23; 07-02-1959 naar 312 squadron DU-22 | 28-08-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-154 | 52-10535 | 04-1956 | 25-04-1959 | F-84F-56-RE | 24-04-1956 naar 313 squadron; 15-05-1956 naar 312 squadron DU-4; 18-12-1958 naar 314 squadron 8T-16 | 13-05-1958 IRAN; verongelukt | |
P-155 | 52-10536 | 07-04-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 28-04-1956 naar 312 squadron DU-25; 08-01-1959 naar 312 squadron DU-11; | 22-05-1958 IRAN; 23-12-1966 Afgeschreven; naar LETS; decoy Soesterberg; naar LETS | |
P-156 | 52-197010 | 04-08-1956 | 11-12-1961 | F-84F-45-RE | 06-09-1956 naar 316 squadron ;08-01-1958 naar 315 squadron TB-14; 10-01-1959 naar 311 squadron PP-6; 12-04-1959 naar 312 squadron DU-3 | 15-07-1958 IRAN; verongelukt | |
P-157 | 52-197013 | 20-07-1956 | 11-05-1970 | F-84F-45-RE | 27-07-1956 naar 316 squadron TC-4; 25-01-1958 naar 314 squadron TA-8; 01-02-1959 naar 312 squadron DU-13 | 14-06-1958 IRAN;Afgeschreven; gesloopt | |
P-158 | 52-7146 | 01-08-1956 | 23-12-1966 | F-84F-51-RE | 31-08-1956 naar 316 squadron TC-13; 17-03-1959 naar 314 squadron 8T-15 | 17-12-1956 reparatie Avio-Diepen; Afgeschreven; gesloopt | |
P-159 | 52-7209 | 27-07-1956 | 25-01-1957 | F-84F-56-RE | 28-08-1956 naar 316 squadron TC-9 | verongelukt | |
P-160 | 52-10528 | 21-07-1956 | 23-12-1966 | F-84F-56-RE | 10-08-1956 naar 316 squadron; 06-01-1958 naar 315 squadron TB-5; 25-04-1960 naar 314 squadron | 13-08-1959 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-161 | 52-10534 | 01-08-1956 | 21-10-1965 | F-84F-56-RE | squadron; 16-12-1958 naar 312 squadron DU-5 | 25-07-1958 IRAN; naar Turkije | |
P-162 | 52-10538 | 10-08-1956 | 13-11-1964 | F-84F-56-RE | 07-09-1956 naar 316 squadron TC-17; 06-01-1959 naar 312 squadron DU-9 | 10-07-1958 reparatie Volkel; 20-05-1959 IRAN; verongelukt | |
P-163 | 53-196535 | 07-06-1956 | 01-04-1959 | F-84F-61-RE | 17-09-1956 naar 315 squadron TB-9 | Verongelukt | |
P-164 | 53-196547 | 27-07-1956 | 21-06-1970 | F-84F-61-RE | 28-08-1956 naar 316 squadron; 08-01-1958 naar 314 squadron 8T-17; 03-02-1960 naar 315 squadron | 08-01-1958 IRAN; 21-06-1970 Afgeschreven; decoy EINDHOVEN | |
P-165 | 53-196557 | 07-07-1956 | 11-09-1970 | F-84F-61-RE | 25-06-1956 naar 314 squadron | 21-04-1959 IRAN; 11-09-1970 Afgeschreven; decoy Leeuwarden; gesloopt | |
P-166 | 53-196606 | 01-06-1956 | 30-09-1970 | F-84F-61-RE | 27-07-1956 naar 316 squadron; 08-01-1958 naar 314 squadron; 03-09-1959 naar 311 squadron PP-22; 06-11-1959 naar 312 squadron | 04-02-1959 IRAN; 30-09-1970 Afgeschreven; decoy Twenthe | |
P-167 | 53-196663 | 22-05-1956 | 02-02-1971 | F-84F-61-RE | 05-06-1956 naar 314 squadron; 08-10-1959 naar 311 squadron PP-3 | 23-04-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-168 | 53-196670 | 21-07-1956 | 01-05-1970 | F-84F-61-RE | 07-08-1956 naar 316 squadron; 08-01-1958 naar 315 squadron; 05-02-1959 naar 314 squadron 8T-3 | 19-08-1958 IRAN; 01-05-1970 Afgeschreven; decoy Deelen | |
P-169 | 53-196671 | 25-06-1956 | 10-09-1970 | F-84F-61-RE | 19-07-1956 naar 312 squadron TB-21; 10-11-1959 naar 311 squadron | 29-05-1959 IRAN; 10-09-1970 Afgeschreven; decoy Leeuwarden | |
P-170 | 53-196673 | 25-06-1956 | 02-10-1970 | F-84F-61-RE | 16-07-1956 naar 315 squadron TB-20; 30-09-1959Naar 311 squadron | 09-10-1958 IRAN; 02-10-1970 Afgeschreven; Decoy Gilze-Rijen; KLM-school; Woensdrecht | |
P-171 | 53-196687 | 27-06-1956 | 19-06-1970 | F-84F-61-RE | 20-07-1956 naar 312 squadron TB-25; 13-08-1959 naar 311 squadron | 24-03-1959 IRAN; 19-06-1970 Afgeschreven; Decoy ; Monument 315 squadron; naar MLM, nu staart op Volkel. | |
P-172 | 53-196678 | 25-07-1956 | 07-09-1970 | F-84F-61-RE | 09-08-1956 naar 316 squadron; 03-01-1958 naar 314 squadron 8T-21; 18-02-1960 naar 311 squadron; begin 1967 naar 315 squadron | 30-06-1959 IRAN; 15-12-1966 IRAN voorzien van schema (e) en bij no.315 squadron. Op 07-09-1970 Afgeschreven; Decoy Deelen; naar LETS; naar Schiphol Fokker school; daarna in VTOC Aalsmeer; zomer 2017 naar KLu opslag Woensdrecht |
|
P-173 | 53-196688 | 25-06-1956 | 02-02-71. | F-84F-61-RE | 16-07-1956 naar 315 squadron; 29-03-1957 naar 316 squadron; 08-01-1958 naar 314 squadron; 09-01-1958 naar 315 squadron TB-6; 21-06-1960 naar 315 squadron | 09-10-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-174 | 53-196689 | 21-07-1956 | 08-02-71 | F-84F-61-RE | 03-08-1956 naar 316 squadron TC-5; 07-02-1958 naar 311 squadron PP-14; 28-07-1959 naar 311 squadron PP-21 | 20-02-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-175 | 53-196694 | 14-06-1956 | 28-01-1957 | F-84F-61-RE | 05-07-1956 naar 315 squadron TB-10 | Verongelukt | |
P-176 | 53-196674 | 06-06-1956 | 19-07-1958 | F-84F-61-RE | 29-06-1956 naar 315 squadron TB-7 | Verongelukt | |
P-177 | 53-196676 | 18-05-1956 | 02-02-1971 | F-84F-61-RE | 30-05-1956 naar 314 squadron 8T-2; 09-01-1960 naar 314 squadron | 24-07-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-178 | 53-196899 | 22-05-1956 | 04-12-1956 | F-84F-61-RE | 01-06-1956 314 naar squadron 8T-12 | Verongelukt | |
P-179 | 53-196712 | 17-05-1956 | 08-02-1971 | F-84F-61-RE | 26-05-1956 naar 314 squadron 8T-13;03-12-1959 naar 315 squadron | 19-06-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-180 | 53-196692 | 01-06-1956 | 05-2-1971 | F-84F-61-RE | 20-06-1958 naar 314 squadron 8T-23; 5-09-1959 naar 315 squadron TB-6; 10-06-1960 naar 314 squadron | 23-04-1958 IRAN; naar Griekenland | |
P-181 | 53-196708 | 28-05-1956 | 24-05-1966 | F-84F-61-RE | 15-06-1958 naar 314 squadron 8T-20; 03-03-1960 naar 315 squadron | 05-08-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-182 | 53-196718 | 08-05-1956 | 01-10-1970 | F-84F-61-RE | 20-06-1956 naar 314 squadron 8T-24; 29-12-1959 naar 312 squadron | 09-07-1959 IRAN; 01-10-1970 Afgeschreven; decoy Volkel; Decoy De Peel | |
P-183 | 53-196626 | 05-06-1956 | 20-07-1956 | F-84F-61-RE | 28-06-1956 naar 315 squadron TB-5 | Landingsongeval; 14-01-1957 afgeschreven; 24-01-72 Monument LIMOS; ??-1978 gesloopt | |
P-184 | 53-196691 | 26-06-1956 | 17-03-1958 | F-84F-61-RE | 06-07-1956 naar 315 squadron TB-13 | Verongelukt | |
P-185 | 52-10515 | 26-06-1956 | 29-08-1956 | F-84F-56-RE | 19-07-1956 naar 315 squadron TB-23 | Verongelukt; 21-01-1957 wrak naar LETS | |
P-186 | 53-196686 | 28-06-1956 | 02-02-1971 | F-84F-61-RE | 27-07-1956 naar 316 squadron TC-1; 09-01-1958 naar 311 squadron PP-15/PP-4; 12-02-1960 naar 315 squadron | 06-08-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-187 | 53-196697 | 14-06-1956 | 09-01-1961 | F-84F-61-RE | 11-07-1956 naar 315 squadron TB-12; 29-03-1957 naar 316 squadron; 20-12-1957 naar 311 squadron PP-6; 29-06-1959 naar 311 squadron | 19-01-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-188 | 53-196890 | 19-07-1957 | 07-08-62 | F-84F-71-RE | 01-08-1957 naar 315 squadron 8T-17; 01-09-1958 naar311 squadron PP-23; 05-10-1959 naar 315 squadron; 18-08-1960 naar 312 squadron | 24-12-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-189 | 53-196907 | 24-08-1957 | 01-05-1970 | F-84F-71-RE | 30-08-1957 naar 311 squadron PP-8; ??-07-1959 naar 312 squadron; 03-03-61 naar 312 squadron | 20-06-1960 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-190 | 53-196908 | 30-09-1957 | 14-04-1970 | F-84F-71-RE | 23-10-1957 naar 311 squadron PP-10 | 03-05-1960 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-191 | 53-196916 | 14-08-1957 | 02-10-1970 | F-84F-71-RE | 29-08-1957 naar 316 squadron; 20-12-1957 naar311 squadron PP-12; 07-06-1960 naar 311 squadron; mid 1966 naar 315 squadron | 28-11-1959 IRAN; 03-03-1966 IRAN voorzien van schema (e) en naar no.315 squadron. Op 02-10-1970 Afgeschreven; decoy Gilze-Rijen; -79 poortwachter Gilze-Rijen | |
P-192 | 53-196921 | 4-07-1957 | 20-04-1970 | F-84F-71-RE | 09-08-1957 naar 315 squadron TB-17/TB-25 | 04-04-1960 IRAN; Eindhoven | |
P-193 | 53-196922 | 26-08-1957 | 21-04-1969 | F-84F-71-RE | 07-09-1957 naar 313 squadron TA-16; 16-11-1958 naar 311 squadron PP-16; 08-08-1959 naar 312 squadron DU-16 | 19-01-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-194 | 53-196925 | 02-12-1957 | 01-07-1970 | F-84F-71-RE | 11-12-1957 naar 311 squadron PP-1/PP11; 25-01-61 naar311 squadron | 07-06-1960 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy Leeuwarden; verbrand | |
P-195 | 53-196887 | 25-09-1957 | 08-02-1971 | F-84F-71-RE | 22-10-1957 naar 316 squadron; 09-01-1958 naar 313 squadron TA-21; 18-11-1958 naar 311 squadron PP-21; 18-09-1959 naar 312 squadron DU-9; 02-09-1960 naar 312 squadron | 03-12-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-196 | 53-196915 | 25-11-1957 | 27-04-1959 | F-84F-71-RE | 02-12-1957 naar 311 squadron PP-9 | Verongelukt | |
P-197 | 53-196918 | 03-01-1958 | 27-04-1959 | F-84F-71-RE | 15-01-1958 naar 311 squadron PP-13 | Verongelukt | |
P-198 | 53-196931 | 26-09-1957 | 06-04-1970 | F-84F-71-RE | 22-10-1957 naar 314 squadron 8T-12; 13-06-1958 naar 311 squadron PP-19; 03-07-1959 naar 315 squadron TB-16; 21-09-1960 naar 312 squadron | 07-03-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-199 | 53-196930 | 19-09-1957 | 25-03-1958 | F-84F-71-RE | 08-11-1957 naar 315 squadron TB-23 | Verongelukt | |
P-200 | 53-196932 | 27-02-1958 | 01-07-1970 | F-84F-71-RE | 08-03-1958 naar 312 squadron; 19-06-1958 naar 311 squadron PP-2/PP-3; 23-10-1959 naar 312 squadron DU-2 | 26-04-1960 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy Eindhoven | |
P-201 | 53-196534 | 23-03-1956 | 21-09-1970 | F-84F-61-RE | 07-04-1956 naar 312 squadron DU-17;25-05-1959 naar 315 squadron TB-23 | 26-09-1958 IRAN; 21-09-1970 Afgeschreven; LETS; ??-1979 Verbrand | |
P-202 | 53-196544 | 23-03-1956 | 18-05-1956 | F-84F-61-RE | 11-04-1956 naar 312 squadron | Verongelukt | |
P-203 | 53-196548 | 23-03-1956 | 01-07-1970 | F-84F-61-RE | 11-04-1956 naar 312 squadron DU-16; 25-05-1959 naar 315 squadron PP-4 | 04-09-1958 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy De Peel; -08-78 Verbrand LETS | |
P-204 | 53-196556 | 23-03-1956 | 01-07-1970 | F-84F-61-RE | 17-04-1956 naar 311 squadron PP-18; 23-04-1959 naar 314 squadron 8T-22 | 06-11-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-205 | 53-196567 | 23-03-1956 | 28-10-1970 | F-84F-61-RE | 28-04-1956 naar 315 squadron; 14-06-1956 naar 314 squadron 8T-16; 05-05-1959 naar 314 squadron 8T-10 | 14-11-1958 IRAN; 28-10-1970 Afgeschreven; decoy Deelen; LETS; 14-04-1978 poortwachter LIMOS | |
P-206 | 53-196576 | 23-03-1956 | 01-05-1970 | F-84F-61-RE | 19-04-1956 naar 312 squadron DU-21; 24-02-1959 naar 315 squadron TB-25; 15-06-1960 naar 311 squadron | 11-09-1958 IRAN; 01-05-1970 Afgeschreven; naar LETS | |
P-207 | 53-196585 | 23-03-1956 | 15-11-1960 | F-84F-61-RE | 11-04-1956 naar 312 squadron DU-5; 09-07-1959 naar 311 squadron PP-15 | 09-12-1958 IRAN; Verongelukt | |
P-208 | 53-196586 | 23-03-1956 | 04-11-1970 | F-84F-61-RE | 07-04-1956 naar 312 squadron DU-12; 08-06-1959 naar 311 squadron PP-19 | 27-11-1958 IRAN; 04-11-1970 Afgeschreven; decoy Volkel | |
P-209 | 53-196568 | 23-03-1956 | 23-09-1970 | F-84F-61-RE | 19-04-1956 naar 312 squadron; 05-05-1958 naar 313 squadron TA-24; 02-02-1959 naar314 squadron 8T-19 | 17-02-1957 IRAN; 23-09-1970 Afgeschreven, decoy Twenthe | |
P-210 | 53-196572 | 25-09-1956 | 25-08-1958 | F-84F-61-RE | 23-04-1956 naar 311 squadron PP-20 | Verongelukt | |
P-211 | 53-196562 | 09-04-1956 | 20-06-1961 | F-84F-61-RE | 23-04-1956 naar 311 squadron PP-21; 1404-1959 naar 314 squadron 8T-5 | 20-10-1958 IRAN; Verongelukt | |
P-212 | 53-196537 | 11-04-1956 | 08-06-1970 | F-84F-61-RE | 16-05-1956 naar 314 squadron 8T-25; 28-04-1959 naar 311 squadron PP-9 | 11-06-1963 IRAN; Verongelukt | |
P-213 | 53-196533 | 17-04-1956 | 01-07-1970 | F-84F-61-RE | 02-05-1956 naar 313 squadron; 17-05-1956 naar 311 squadron PP-5;21-03-1959 naar 311 squadron PP-6 | 01-11-1958 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy Leeuwarden; 1978 LETS | |
P-214 | 53-196545 | 17-04-1956 | 02-02-1971 | F-84F-61-RE | 17-05-1956 naar 311 squadron PP-24; 19-06-1959 naar 311 squadron PP-25 | 08-01-1959 IRAN; naar Griekenland. | |
P-215 | 53-196558 | 17-04-1956 | 12-06-1964 | F-84F-61-RE | 25-05-1956 naar 311 squadron; 20-07-1959 naar 311 squadron PP-23; 25-05-1960 naar 312 squadron | 24-12-1956 IRAN; Verongelukt | |
P-216 | 53-196566 | 17-04-1956 | 03-04-1970 | F-84F-61-RE | 25-05-1956 naar 314 squadron 8T-11; 05-03-1958 naar 313 squadron TA-25; 27-06-1959 naar 311 squadron PP-14 | 01 -12-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-217 | 53-196569 | 17-04-1956 | 08-04-1957 | F-84F-61-RE | 14-05-1956 naar 311 squadron; 23-03-1957 naar 312 squadron DU-14 | Verongelukt | |
P-218 | 53-196592 | 17-04-1956 | 08-02-1971 | F-84F-61-RE | 25-05-1956 naar 314 squadron 8T-14; 08-07-1959 naar 314 squadron | 08-01-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-219 | 53-196590 | 23-04-1956 | 04-09-1962 | F-84F-61-RE | 01-05-1956 naar 311 squadron PP-16; 20-11-1959 naar 314 squadron | 09-06-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-220 | 53-196706 | 02-05-1956 | 02-02-71 . | F-84F-61-RE | 25-05-1956 naar 313 squadron TA-11; 01-10-1959 naar 314 squadron 8T-14; 02-05-1960 naar 312 squadron | 02-02-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-221 | 53-196563 | 02-05-1956 | 01 -05-1970 | F-84F-61-RE | 29-05-1956 naar 313 squadron TA-13; 17-03-1959 naar 311 squadron PP-4; 14-08-1959 naar 314 squadron 8T-17 | 08-10-1958 IRAN; Afgeschreven; naar LETS | |
P-222 | 53-196603 | 02-05-1956 | 14-11-1969 | F-84F-61-RE | 30-05-1956 naar 313 squadron TA-15; 29-05-1959 naar 314 squadron 8T-11 | 01-12-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-223 | 53-196578 | 02-05-1956 | 14-11-1969 | F-84F-61-RE | 30-05-1956 naar 313 squadron TA-14; 28-04-1959 naar 311 squadron PP-13 | 01-12-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-224 | 53-196604 | 03-05-1956 | 02-10-1970 | F-84F-61-RE | 29-05-1956 naar 313 squadron TA-12; 08-06-1959 naar 311 squadron PP-20 | 14-11-1958 IRAN; 02-10-1970 Afgeschreven; decoy De Peel; -79 Sapeursschool Reek | |
P-225 | 53-196605 | 07-05-1956 | 31-12-1957 | F-84F-61-RE | 31-05-1956 naar 313 squadron TA-9 | Verongelukt | |
P-226 | 53-196612 | 07-05-1956 | 20-10-1970 | F-84F-61-RE | 04-06-1956 naar 313 squadron TA-22; najaar 1966 naar 314 squadron | 05-01-1959 IRAN; 19-08-1966 IRAN en voorzien van schema (e) inclusief de pylontanks en ingezet no.314 squadron. Op 20-10-1970 Afgeschreven; decoy Deelen; naar LETS; later MLM-museum in schema (c), nu gerestaureerd NMM Soesterberg. | |
P-227 | 53-196550 | 18-05-1956 | 18-12-1956 | F-84F-61-RE | 15-06-1956 naar 314 squadron 8T-7 | 18-12-1956 Verongelukt; wrak naar TU- Delft, nu delen Aviodrome | |
P-228 | 53-196611 | 18-05-1958 | 02-02-1971 | F-84F-61-RE | 31-05-1956 naar 313 squadron TA-1; 16-12-1958 naar 312 squadron; 06-11-1959 naar 312 squadron | 14-04-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-229 | 53-196582 | 18-05-1956 | 01-07-1970 | F-84F-61-RE | 08-06-1956 naar 314 squadron 8T-8; 03-02-1960 naar 315 squadron | 15-06-1959 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy Volkel; -79 Sapeursschool Reek | |
P-230 | 53-196726 | 18-05-1956 | 02-10-1970 | F-84F-61-RE | 06-06-1956 naar 312 squadron DU-8; 24-02-1960 naar 311 squadron | 28-08-1959 IRAN; 02-10-1970 Afgeschreven; delen naar MLM | |
P-231 | 53-196742 | 18-05-1956 | 02-11-1970 | F-84F-61-RE | 07-06-1956 naar 312 squadron DU-13; 08-08-1959 naar 311 squadron; mid 1967 naar 314 squadron | 24-03-1959 IRAN; 07-06-1967 IRAN voorzien van schema (e) en ingezet no.314 squadron. Op 02-11-1970 Afgeschreven; decoy Eindhoven; -79 Poortwachter Eindhoven, | |
P-232 | 53-196608 | 23-05-1956 | 05-06-1967 | F-84F-61-RE | 06-06-1956 naar 314 squadron 8T-17; 21 -08-1958 naar 312 squadron DU-7 | 16-04-1957 IRAN; Verongelukt | |
P-233 | 53-196620 | 23-05-1956 | 07-04-1970 | F-84F-61-RE | 17-07-1956 naar 314 squadron 8T-19; 05-05-1959 naar 314 squadron 8T-16; 16-06-1960 naar 312 squadron | 26-09-1958 IRAN; Afgeschreven; gesloopt | |
P-234 | 53-196621 | 23-05-1956 | 15-09-1970 | F-84F-61-RE | 06-06-1956 naar 312 squadron DU-3; 16-02-1960 naar 311 squadron | 07-04-1959 IRAN; 15-09-1970 Afgeschreven; decoy Twenthe; -77 Decoy Soesterberg; -79 LETS, verbrand | |
P-235 | 53-196727 | 23-05-1956 | 01-05-1970 | F-84F-66-RE | 12-06-1956 naar 312 squadron DU-2; 08-01-1960 naar 311 squadron | 16-07-1959 IRAN; 01-05-1970 Afgeschreven; naar LETS | |
P-236 | 53-196741 | 23-05-1956 | 02-02-1971 | F-84F-66-RE | 11-06-1956 naar 312 squadron DU-22; 21-10-1959 naar 315 squadron | 20-02-1959 IRAN; naar Griekenland. | |
P-237 | 53-196744 | 23-05-1956 | 23-10-1961 | F-84F-66-RE | 07-06-1956 naar 312 squadron DU-11; 08-06-1959 naar 312 squadron DU-8 | 2401-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-238 | 53-196754 | 23-05-1958 | 02-02-1971 | F-84F-66-RE | 18-06-1958 naar 311 squadron PP-1; 21-09-1968 naar 314 squadron 8T-9 | 10-05-1958 IRAN; naar Griekenland. | |
P-239 | 53-196756 | 23-05-1956 | 02-02-1971 | F-84F-66-RE | 20-06-1956 naar 311 squadron PP-25; 15-04-1959 naar 315 squadron TB-15 | 02-07-1957 reparatie Avio-Diepen; naar Griekenland | |
P-240 | 53-196761 | 23-05-1956 | 01-05-1970 | F-84F-66-RE | 08-06-1956 naar 312 squadron DU-20; 14-06-1959 naar 315 squadron | 05-02-1959 IRAN; 01-05-1970 afgeschreven: naar LETS | |
P-241 | 53-196625 | 24-05-1956 | 16-08-1956 | F-84F-61-RE | 01-06-1956 naar 314 squadron 8T-4 | 16-08-1956 Verongelukt; wrak naar LETS | |
P-242 | 53-196596 | 05-06-1958 | 04-12-1956 | F-84F-61-RE | 05-07-1956 naar 315 squadron TB-3 | Verongelukt | |
P-243 | 53-196748 | 05-06-1956 | 30-09-1970 | F-84F-66-RE | 19-06-1956 naar 314 squadron 8T-1; 20-05-1960 naar 315 squadron | 21-10-1959 IRAN; 30-09-1970 Afgeschreven; decoy Deelen; -09-78 naar LETS | |
P-244 | 53-196752 | 05-06-1956 | 07-09-1970 | F-84F-66-RE | 27-06-1956 naar 315 squadron TB-1; 09-10-1959 naar 314 squadron | 13-05-1959 IRAN; 07-09-1970 Afgeschreven; decoy Gilze-Rijen | |
P-245 | 53-196757 | 05-06-1956 | 26-03-1957 | F-84F-16-RE | 26-06-1956 naar 315 squadron TB-4 | Verongelukt | |
P-246 | 53-196767 | 05-06-1956 | 29-08-1957 | F-84F-66-RE | 25-06-1956 naar 315 squadron TB-2 | Verongelukt | |
P-247 | 53-196542 | 22-06-1956 | 02-10-1957 | F-84F-61-RE | 03-07-1956 naar 315 squadron TB-14 | Verongelukt | |
P-248 | 53-196584 | 22-06-1956 | 25-09-1970 | F-84F-61-RE | 17-07-1956 naar 315 squadron TB-23; 13-05-1957 naar 316 squadron; 08-01-1958 naar 315 squadron; 03-12-1959 naar 311 squadron; najaar 1967 naar 315 squadron | 06-05-1959 IRAN; 07-08-1967 IRAN voorzien van schema (e) en ingezet no.315 squadron. Op 25-09-1970 Afgeschreven; decoy Deelen; naar MLM-museum (Volkel?) | |
P-249 | 53-196594 | 22-06-1956 | 15-10-1956 | F-84F-61-RE | 07-07-1956 naar 315 squadron TB-15 | Verongelukt | |
P-250 | 53-196770 | 22-06-1956 | 17-07-1958 | F-84F-66-RE | 17-07-1956 naar 315 squadron TB-18 | Verongelukt | |
P-251 | 53-196772 | 22-06-1956 | 01-05-1970 | F-84F-66-RE | 11-07-1956 naar 315 squadron TB-15; 12-02-1960 naar 314 squadron | 20-04-1959 IRAN; 01-05-1970 Afgeschreven; naar LETS | |
P-252 | 53-196764 | 27-06-1956 | 03-07-1970 | F-84F-66-RE | 17-07-1956 naar 315 squadron TB-24; 16-11-1959 naar 311 squadron | 26-06-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-253 | 53-196595 | 06-07-1956 | 18-09-1958 | F-84F-61-RE | 02-08-1956 naar 316 squadron; 09-01-1958 naar 311 squadron PP-22 | Verongelukt | |
P-254 | 53-196600 | 27-07-1956 | 02-10-1970 | F-84F-61-RE | 16-08-1956 naar 316 squadron TC-11; 23-07-1959 naar 315 squadron TB-24; mid 1967 naar 314 en ook 315 squadron | 16-04-1957 reparatie Avio-Diepen; Waarschijnlijk 26-04-1967 IRAN voorzien van schema (e) en ingezet no.314 en 315 squadron. Afgeschreven 20-04-1971; A.Fokker School sleutelkist, later ROC Hoofddorp; verplaatst naar Eindhoven (voor "Koude oorlog museum" schilderbeurt?) |
|
P-255 | 53-196745 | 27-07-1956 | 08-02-1971 | F-84F-66-RE | 16-08-1956 naar 316 squadron TC-12; 09-01-1958 naar 311 squadron; 10-06-1958 naar 313 squadron TA-19; 18-08-1958 naar 312 squadron DU-3; 03-05-1960 naar 314 squadron | 06-10-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-256 | 53-196575 | 20-08-1956 | 26-05-1957 | F-84F-61-RE | 29-09-1956 naar 316 squadron TC-19 | verongelukt | |
P-257 | 53-196789 | 24-09-1956 | 03-05-1968 | F-84F-66-RE | 05-10-1956 naar 316 squadron; 09-01-1958 naar 311 squadron PP-25; 08-03-1960 naar 315 squadron | 03-03-1959 Reparatie Avio-Diepen; 03-05-1968 Beschadigd; Afgeschreven; naar LETS | |
P-258 | 53-196786 | 19-10-1956 | 16-03-1959 | F-84F-66-RE | 30-10-1956 naar 313 squadron TA-2; 22-01-1959 naar 314 squadron 8T-15 | Verongelukt | |
P-259 | 53-196797 | 19-10-1956 | 02-02-1971 | F-84F-66-RE | 03-11-1956 naar 313 squadron TA-3; 24-02-1959 naar 314 squadron 8T-14; 25-04-1960 naar 312 squadron | 14-10-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-260 | 53-196800 | 19-10-1956 | 25-04-1959 | F-84F-66-RE | 03-11-1956 naar 313 squadron TA-5; 22.01-1959 naar 314 squadron 8T-10 | Verongeluk | |
P-261 | 53-196836 | 19-10-1956 | 01-05-1970 | F-84F-71-RE | 08-11-1956 315 squadron TB-11; 02-10-1958 naar 311 squadron PP-22; 02-10-1959 naar 312 squadron; 06-09-1960 naar 312 squadron | 25-01-1960 IRAN; Afgeschreven; naar LETS | |
P-262 | 53-196798 | 21-11-1956 | 08-02-1971 | F-84F-66-RE | 07-12-1956 naar 313 squadron TA-6; 16-12-1958 naar 312 squadron DU-9; 08-03-1960 naar 314 squadron | 25-08-1959 IRAN; naar Griekenland | |
P-263 | 53-196780 | 21-11-1956 | 29-09-1970 | F-84F-66-RE | 12-12-1956 naar 313 squadron TA-7; 16-12-1958 naar 312 squadron DU-12; 20-04-1960 naar 312 squadron | 23-10-1959 IRAN; 29-09-1970 Afgeschreven; naar LETS; -83 opslag DVM; naar PS Aero Baarlo. |
|
P-264 | 53-196808 | 21-11-1956 | 06-08-1960 | F-84F-66-RE | 04-12-1956 naar 314 squadron TC-21; 09-01-1958 naar 313 squadron TA-9; 22-01-1959 naar 315 squadron TB-17; 13-06-1960 naar 312 squadron | 13-11-1959 IRAN Verongelukt | |
P-265 | 53-196794 | 21-11-1956 | 12-03-1962 | F-84F-66-RE | 07-12-1956 naar 312 squadron TA-10; 22-01-1959 naar 315 squadron TB-22; 16-03-1960 naar 311 squadron | 22-09-1959 IRAN; 12-03-1962 Verongelukt; Wrak als decoy Volkel; -1965 Gesloopt | |
P-266 | 53-196787 | 15-12-1956 | 19-06-1970 | F-84F-66-RE | 25-01-1957 naar 316 squadron TC-13; 09-01-1958 naar 313 squadron TA-18; 22-01-1959 naar 314 squadron 8T-9; 01-03-1960 naar 311 squadron | 11-09-1959 IRAN; 19-06-1970 Afgeschreven; decoy De Peel | |
P-267 | 53-196849 | 15-12-1956 | 01-07-1970 | F-84F-71-RE | 29-07-1957 naar 314 squadron 8T-7; ??-??-?? naar 315 squadron TB-5 | 17-11-1960 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy De Peel | |
P-268 | 53-196893 | 27-02-1957 | 04-07-1968 | F-84F-71-RE | 13-03-1957 naar 315 squadron TB-10 | 23-05-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-269 | 53-196871 | 11-03-1957 | 04-11-1968 | F-84F-71-RE | 22-03-1957 naar 315 squadron TB-3; 13-07-1960 naar 312 squadron | 18-11-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-270 | 53-196896 | 18-05-1957 | 20-11-1962 | F-84F-71-RE | 29-08-1957 naar 315 squadron TB-12; 0646-1960 naar 312 squadron | 11-02-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-271 | 53-196898 | 18-03-1957 | 21-11-1960 | F-84F-71-RE | 29-03-1957 naar 315 squadron TB-22; 20-09-1958 naar 311 squadron PP-20; ;11-09-1959 naar 314 squadron 8T-2 | 19-01-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-272 | 53-196926 | 06-04-1957 | 16-12-1968 | F-84F-71-RE | 02-05-1957 naar 315 squadron TB-4; 08-07-1960 naar 315 squadron | 19-12-1959 IRAN; Verongelukt | |
P-273 | 53-196884 | 16-04-1957 | 01-05-1970 | F-84F-71-RE | 25-04-1957 naar 312 squadron DU-14; 16-12-1958 naar 311 squadron PP-18; 27-06-1960 naar 312 squadron; najaar 1965 naar 315 squadron | 17-11-1959 IRAN; Waarschijnlijk 20-10-1965 IRAN voorzien van schema (e) en ingezet no.315 squadron. Afgeschreven 01-05-1970; naar LETS | |
P-274 | 53-196920 | 09-05-1957 | 01-05-1970 | F-84F-71-RE | 22-05-1957 naar 312 squadron DU-23; 22-12-1958 naar 313 squadron; 08-01-1959 naar 311 squadron PP-24; 27-08-1959 naar 312 squadron | 28-06-1960 IRAN; Afgeschreven 01-05-1970; naar LETS | |
P-275 | 53-196923 | 20-05-1957 | 14-01-1970 | F-84F-71-RE | 04-06-1957 naar 311 squadron PP-17 | 27-05-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-276 | 53-197000 | 06-06-1957 | 01-07-1970 | F-84F-76-RE | 27-06-1957 naar 311 squadron PP-2; 13-07-1959 naar 314 squadron 8T-8 | 24-06-1960 IRAN; 01-07-1970 Afgeschreven; decoy Volkel; decoy De Peel; 1980 Monument Oss | |
P-277 | 53-196924 | 19-08-1957 | 07-09-1970 | F-84F-71-RE | 03-09-1957 naar 312 squadron DU-9; 16-12-1958 naar 311 squadron PP-11; 25-06-1960 naar 312 squadron | 14-11-1959 IRAN; 07-09-1970 Afgeschreven; decoy Gilze-Rijen; 1985 Decoy Eindhoven, nu op Volkel? | |
P-298 | 53-196936 | 03-09-1957 | 28-11-1960 | F-84F-71-RE | 13-09-1957 naar 316 squadron; 20-12-1957 naar 313 squadron; 10-06-1958 naar 311 squadron PP-7; 13-09-1960 naar 312 squadron | 01-03-1960 IRAN; Verongelukt | |
P-299 | 53-196882 | 08-11-1957 | 02-09-1958 | F-84F-71-RE | 28-11-1957 naar 311 squadron PP-4 | Verongelukt | |
P-300 | 53-196912 | 13-05-1958 | 01-05-1970 | F-84F-71-RE | 24-05-1958 naar 312 squadron DU-4; 16-12-1958 naar 311 squadron PP-5; 13-10-1960 naar 311 squadron | 14-03-1960 IRAN; 01-05-1970 Afgeschreven; naar LETS |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: De "P-312" in Reek van "312" squadron was een fake regi maar was in werkelijkheid de "P-229"
Zie de modelbouwinformatie pagina voor kleurinformatie.
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
.
3. KLu F-84F Thunderstreak (foto bijlage)
- 2033
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De eerste KLu kisten bij aflevering met nog USAF schema! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier nog een vrij "kale" kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatie in metalen schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatie in metalen schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
te zien zijn de twee roundels ook onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier maar 1 roundel onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
te zien zijn de twee roundels ook bovenop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
van de "Red noses? " demoteam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist van het "Whisky Four" demoteam deels onder afdekzeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In kleur, een kist van "Whiskey Four". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatie "Whiskey Four" met 2+2 roundels?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatie "Whiskey Four" met 2+2 roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatie "Whiskey Four" van onderen met zo te zien 2+2+2 roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
334 squadron embleem op staart van "decoy" kisten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie detailopname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Napalmbom BLU-27 . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel van de latere F-84F met grijs "bord". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel van de eerdere F-84F met zwart "bord". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechter vooraanzicht oude type schietstoel F-84F. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechterconsole cockpit oudere serie F-84F. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De cockpitkap wordt omhoog getild bij de Thunderstreak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De cockpitkap wordt omhoog getild bij de Thunderstreak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Werk aan de geopende gun bay. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Werk aan de geopende gun bay. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit Thunderstreak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechter cockpit console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw F-84F Thunderstreak
- 4116
Modelbouw Republic Thunderstreak
Modellen (type) F-84F Thunderstreak:
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Special Hobby ;
Sword #72146 ;
PJ productions (resin 721032 );
Italeri [externe link] / Testors / Revell;
Airfix [externe link] / MPC ;
Hawk
|
Kinetic/ Italeri ;
Encore-Squadron;
Hobbyboss ;
Xkit-Fonderie;
Heller;
Revell-Monogram / Redux;
Hawk
|
ID models (vacu) @
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
1/54: Revell (oud)
1/82: Comet (1954) / Frog (1956) / Aurora (1963)
1/100: Faller , UPC
1/144: Aero(Club), MiniWings
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | aluminium blank metaal | aluminium blank metaal | 6 rozetten | bij aflevering, geheel |
(b) | . | aluminium/ blank metaal | < K130> aluminiumverf | 4 rozetten | anti-corrosie "onderzijde" geschilderd aluminium |
(c) | Camouflage |
< K80> Dark green < K12> Extra Dark sea grey |
< K110> PRU blue | 4 rozetten | vanaf circa eind 1956; de Streak was een van de weinige KLu kisten met zo'n donker schema met Extra dark sea grey |
(d) | <K26> anodiseergrijs 5796 | 4 rozetten | geheel anodiseergrijs 5796 (ongeveer RAL 7001). Op de P-108 (IRAN 11-04-1961, dan 315 sqn) en P-124 (IRAN 22-12-1960, dan 312 sqn), circa vanaf 1962 ; vier rozetten, registraties in zwart en de standaard stencilling | ||
(e) | Camouflage in RAL |
<K82> RAL 6014 gelb oliv, <K25> RAL 7012 basaltgrau |
<K26> RAL 7001 nevelgrijs | 4 rozetten | Klein aantal F-84F circa 1969/1970 in de NF-5 en F-104 kleuren; schema volgt in grote lijnen het oude patroon (c) van Dark Green, Dark Sea Grey en PRU-blue, maar lijkt meer uit de vrije hand aangebracht. Het is vrijwel zeker dat ze bij hun laatste IRAN werden overgespoten. Onderling waren tussen de toestellen veel kleine afwijkingen. Kentekens, registraties en stencilling zijn identiek aan het oude patroon. * zie info P.Grimm |
Modelbouw
Er zitten nogal wat foutjes in met name de oudere plastic bouwdozen. De beste kit/ bouwdoos staat bovenin de modellentabel. In 2024 heeft Special Hobby een fraaie 1/72 kit uitgebracht.
Dutch Decal heeft diverse decalsets uitgebracht. Zo in in schaal 1/72 set DD72015 een mooie set waarmee veel KLu kisten gebouwd kunnen worden. Ook DD72069 heeft leuke F-84F decals.
Kijk ook eens bij de 1/72 bouwverslagen van IPMS lid Meindert website hier...
Zie bovenstaande kleurentabel voor kleuren.
Thunderstreak specialist Peter Grimm geeft nog de volgende informatie:
Een aantal kisten heeft gevlogen nog in schema (d) zoals de P-108 en P-124 in geheel anodiseergrijs (ongeveer RAL 7001) inclusief hun pylons. (zie de registratietabellen).
Verder is er nog een schema (e) geweest met de F-104 en NF-5 kleuren die op een klein aantal Thunderstreaks bij hun IRAN update 1966/ 1967 werd overgespoten (zie de registratietabellen). Het F-84F schema (e) volgt in grote lijnen het oude patroon van Dark Green, (extra) Dark Sea Grey en PRU-blue, maar lijkt meer uit de vrije hand aangebracht. Het is vrijwel zeker dat ze bij hun laatste IRAN werden overgespoten. Onderling waren tussen de toestellen veel kleine afwijkingen. Wie een model wil bouwen van een F-84F in de RAL-camouflagekleuren moet zoveel mogelijk foto’s bestuderen.
Alle kentekens, registraties en stencilling zijn identiek aan het oude patroon. Op zwartwit foto’s is het contrast tussen deze kleuren markanter dan bij het oude, donkere schema (c). Vooral de veel lichtere onderzijde in RAL 7001 Nevelgrijs valt op tegenover het PRU-blue. Het verklaart ook de ‘vreemde kleuren’ op de F-84F P-226 in de Anthony Fokker School. De P-172 en P-226 gingen na uitdienststelling eerst naar de LETS.
Na uit dienst: een aantal uitgefaseerde Thunderstreaks werden als decoys gebruikt en veelal in deze RAL-kleuren overgespoten. Ze hebben dus niet daarmee gevlogen! Tevens kregen ze vaak een lokaal embleem op de staart van squadrons die nooit met de F-84F waren uitgerust, zoals van het 334 squadron. Je herkent deze decoys meestal aan het ontbreken van alle stencilling. De P-registratie staat veelal wel correct op de neus. Een voorbeeld hiervan is de P-147, die als decoy op Soesterberg stond (bron: Groeneveld, pag. 228). Veel decoys stonden jarenlang in weer en wind in de buitenlucht en verkleurden daardoor zeer sterk. Een voorbeeld is de P-149 op Soesterberg. Het valt niet altijd mee om de oorspronkelijke verf van de decoys te herleiden, omdat de pigmenten zo enorm achteruitgingen. Let echter op de aanwezigheid van de stencilling. Ontbreekt die? Dan is de decoy naderhand overgespoten in RAL-kleuren.
KLU VOORSCHRIFTEN E.D , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)
Schema (c) Camouflage KLu (IPMS Nederland tekening)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)