Cat 1. LvA
2 toestellen geïnterneerd (1915-1917);
Een kist van RFC no.16 squadron was verdwaald en landde 10 maart 1915 bij Biervliet in West Zeeuws Vlaanderen. Het werd naar Soesterberg gebracht maar als onbruikbaar beschouwd (maar kreeg registratie LA 24). Later werd het in 1918 gebruikt als roltoestel.
( een tweede kist (s/n 1675) landde 2 juni 1915 bij Cadzand na te zijn beschoten en bij de landing in de duinen was het zwaar beschadigd. Onderdelen werden geborgen).
Een derde kist landde 5 juni 1915 bij Axel na motorstoring. Het werd geïnterneerd en later aangekocht voor 6000 gulden. (het kreeg dezelfde registratie als de eerste kist). Van de eerste kist werden onderdelen zoals propeller en Renault motor hergebruikt waarvoor alsnog een bedrag werd betaald.
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens:
|
|||||
Registratie
|
Opm. Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum geland
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
LA-24
|
later de BE-1 roltoestel
|
1754
|
10-03-1915
|
1918
|
RFC no.16 squadron; landing bij Biervliet; prop en motor gebruikt voor reservedelen; latere registratie BE1 met motor aanduiding RE70 (rolvliegtuig)
|
LA-24
|
dubbele registratie!
|
1677
|
05-06-1915
|
24-05-1917
|
RFC no. 8 squadron; landing bij Axel; beiden zelfde LA nummer vanwege hergebruik onderdelen; neergestort nabij Hilversum 24-05-1917
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [O3] NIMH.web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)