INFO Rumpler C.1 / C.1a
- 1368
.
Fabriek | Rumpler |
Vliegtuig | 5A2 |
Type-aanduiding | C.1 / C.1a |
Cat 1 -- totaal 3 stuks |
|
Informatie:
Het Duitse Rumpler uit Johannistal bij Berlijn bouwde met name verkenningsvliegtuigen. Deze Duitse tweezits verkenner uit 1915 had een Mercedes D.III motor van circa 160 pk. Het toestel presteerde goed op hoogte. De C.Ia had een andere motor en wel een Opel Argus III van 180 pk. Zoals zoveel typen in die tijd werd de C.I ook in licentie gebouwd door o.a. Hannover, Germania, Markisch, Bayry en Albert Rinne werke.
Meestal voorzien van een mitrailleur voor de waarnemer. Er kwam in 1918 ook een lesuitvoering met dubbele besturing en geen bewapening.
Mercedes D.III motor van 160 pk (C.I)
Argus As III 180 pk (C.Ia)
Lengte: 7,85 m
Spanwijdte: 12,15 m
Leeggewicht: 790 kg
Maximum gewicht: 1330 kg
Maximum snelheid: 150 km/u
1 piloot + 1 waarnemer
Bewapening: 1 mitrailleur LMG 08/15 van 7,92mm en 1 Parabellum 7,92mm achterop; soms max 100 kg bommen.
Literatuur: | ||||
Rumpler C1 | Windsock datafile 79 | |||
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | De Alk | 1987 |
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Rumpler_C.I |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Rumpler C.1 / C.1a
- 1567
Cat 1. LVA
3 geïnterneerd , 1917-1918
Bij Elburg landde 23 augustus 1917 een C.Ia (Hannover Waggonfabrik AG licentie bouw) na te zijn verdwaald wegens brandstofgebrek. Werd geïnterneerd. Toestel kon zelfs gewoon worden overgevlogen naar Soesterberg. (Bedoeling was aankoop voor 40000 ReichsMark maar dat werd ingetrokken oktober 1918). De kist had een Opel Argus motor.
Een andere C.I landde 1 december 1917 bij Zesgehuchten bij Geldrop. Het was gebouwd in licentie door Markische Flugzeugwerke te Golm-in-der-Mark. Het zou worden aangekocht voor 35000 ReichsMark maar crashte voortijdig 5 februari 1918 op Soesterberg (het had toen de registratie R410). De Benz motor werd ingebouwd in een Albatross C.III die de LvA had.
Een derde C.I (licentie Albert Rinne) met een Mercedes D.III motor landde na te zijn verdwaald bij Nederweert. De kist was onbewapend. Werd geïnterneerd 29 oktober 1918 en waarschijnlijk heeft het nooit voor de LvA gevlogen.
Registratiegegevens Rumpler C.1a | |||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | Datum landing Nederlands gebied | Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA-49 | in 1918: R409 | 968/17 werknr 445 | 23-08-1917 | 1919 | landing bij Elburg van Duits toestel van Geschwaderschule uit Paderborn. 968/17 stond in wit achterop de romp. |
..
Registratiegegevens Rumpler C.1
|
||||||
Registratie
|
Tweede Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum landing Nederlands gebied
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
R410
|
-
|
2560/17
|
01-12-1917
|
05-02-1918
|
landing bij Geldrop; kraak op Soesterberg februari 1918 en de motor werd ingebouwd in AL411 Albatros C.III
|
|
R480
|
-
|
8364/17
|
29-10-1918
|
--
|
landing bij Nederweert; kist van Fliegerschule Asch; waarschijnlijk niet echt mee gevlogen door de LVA
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [O3] NIMH.web.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Rumpler C.1 / C.1a (foto bijlage)
- 1139
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
C.I 2560/17 landde bij Zesgehuchten bij Geldrop. Hier nog met Duitse kruizen en werd de latere "R410". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.I "R410" voorzien van de LvA bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
in de cockpit van de "R410". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.I "R410". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.I "R410" vooraanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Ia "LA49". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Ia "LA49" met LvA bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Ia "LA49" op Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Ia "LA49". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Ia "LA49". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Rumpler C.1 / C.1a
- 1518
Modelbouw Rumpler C.1
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Airmo Jadar (resin) ;
Choroszy** (resin) ;
Ludemann (resin) ;
Joystick (vacu)@
|
Planet (resin) ;
Copperstate
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(--) | < K171 > grijs linnen ? | < K171 > grijs linnen ? | motorbeplating metaal? |
. |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
** De 1/72 kit van Choroszy - Modelbud #A72 voor een Duitse Rumpler C.I bevat zo'n 46 onderdelen in giethars/resin. Er zitten decals bij voor 1 Duits schema in lichtgrijs linnen. De onderdelen zijn netjes maar de pasvlakken moeten wel goed gladgeschuurd worden. De handleiding is prima maar zonder kleuraanduidingen. De vleugelstijlen zijn wat aan de dikke kant, dat heb je al gauw met giethars. Wellicht kunnen ze beter vervangen worden door messing/metaal profielen al is dat veel werk. Uiteraard vraagt de bouw van deze kleine tweedekker ervaring, vooral ook met al die spandraden. De afmetingen lijken in orde voor deze schaal.
Enige tekeningen ter illustratie (Collectie M. de Vreeze)
.
.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)