Cat 1. LVA

3 geïnterneerd , 1917-1918  

Bij Elburg landde 23 augustus 1917 een C.Ia (Hannover Waggonfabrik AG licentie bouw) na te zijn verdwaald wegens brandstofgebrek. Werd geïnterneerd. Toestel kon zelfs gewoon worden overgevlogen naar Soesterberg. (Bedoeling was aankoop voor 40000 ReichsMark maar dat werd ingetrokken oktober 1918). De kist had een Opel Argus motor.

Een andere C.I landde 1 december 1917 bij Zesgehuchten bij Geldrop. Het was gebouwd in licentie door Markische Flugzeugwerke te Golm-in-der-Mark. Het zou worden aangekocht voor 35000 ReichsMark maar crashte voortijdig 5 februari 1918 op Soesterberg (het had toen de registratie R410). De Benz motor werd ingebouwd in een Albatross C.III die de LvA had.

Een derde C.I (licentie Albert Rinne) met een Mercedes D.III motor landde na te zijn verdwaald bij Nederweert. De kist was onbewapend. Werd geïnterneerd 29 oktober 1918 en waarschijnlijk heeft het nooit voor de LvA gevlogen.


 

Registratiegegevens Rumpler C.1a 
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands gebied Datum uit dienst Opmerkingen
LA-49 in 1918:  R409 968/17 werknr 445 23-08-1917  1919 landing bij Elburg van Duits toestel van Geschwaderschule uit Paderborn. 968/17 stond in wit achterop de romp.

..

Registratiegegevens Rumpler C.1 
Registratie
Tweede Registratie
Constructie-nummer
Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst
Opmerkingen
R410
 -
2560/17
01-12-1917
05-02-1918
landing bij Geldrop; kraak op Soesterberg februari 1918 en de motor werd ingebouwd in AL411 Albatros C.III
R480
 -
8364/17
29-10-1918
--
landing bij Nederweert; kist van Fliegerschule Asch; waarschijnlijk niet echt mee gevlogen door de LVA

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [O3] NIMH.web.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)