.
Fabriek | Rumpler |
Vliegtuig | 5A2 |
Type-aanduiding | C.1 / C.1a |
Cat 1 -- totaal 3 stuks |
|
Informatie:
Het Duitse Rumpler uit Johannistal bij Berlijn bouwde met name verkenningsvliegtuigen. Deze Duitse tweezits verkenner uit 1915 had een Mercedes D.III motor van circa 160 pk. Het toestel presteerde goed op hoogte. De C.Ia had een andere motor en wel een Opel Argus III van 180 pk. Zoals zoveel typen in die tijd werd de C.I ook in licentie gebouwd door o.a. Hannover, Germania, Markisch, Bayry en Albert Rinne werke.
Meestal voorzien van een mitrailleur voor de waarnemer. Er kwam in 1918 ook een lesuitvoering met dubbele besturing en geen bewapening.
Gegevens:
Mercedes D.III motor van 160 pk (C.I)
Argus As III 180 pk (C.Ia)
Lengte: 7,85 m
Spanwijdte: 12,15 m
Leeggewicht: 790 kg
Maximum gewicht: 1330 kg
Maximum snelheid: 150 km/u
Mercedes D.III motor van 160 pk (C.I)
Argus As III 180 pk (C.Ia)
Lengte: 7,85 m
Spanwijdte: 12,15 m
Leeggewicht: 790 kg
Maximum gewicht: 1330 kg
Maximum snelheid: 150 km/u
Vliegduur circa 4 uur
1 piloot + 1 waarnemer
Bewapening: 1 mitrailleur LMG 08/15 van 7,92mm en 1 Parabellum 7,92mm achterop; soms max 100 kg bommen.
1 piloot + 1 waarnemer
Bewapening: 1 mitrailleur LMG 08/15 van 7,92mm en 1 Parabellum 7,92mm achterop; soms max 100 kg bommen.
Literatuur: | ||||
Rumpler C1 | Windsock datafile 79 | |||
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | De Alk | 1987 |
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Rumpler_C.I |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze