430

Cat 4. MLD

1 stuks geïnterneerd ; 1917-1919, kenmerk "U-1"

Na een noodlanding op zee op 29 mei 1917 bij Westkapelle dreef het naar de kust en werd de Duitse kist in beslag genomen en geïnterneerd. Het had een Mercedes 160 pk motor. Het werd naar Soesterberg overgebracht en vervolgens overgebracht naar en hersteld op De Mok. Eind 1917 werd het formeel aangekocht voor 25000 ReichsMark.

Het toestel was in goede staat. Besloten werd dat het ook voor gebruik in Nederlands Indie geschikt was. Juli 1918 werd het verscheept naar Indië. In Indië vloog vanaf april 1919 vanaf Tandjong Priok en kreeg de koosnaam "Bernadine". Er werd aldaar ook een hoogterecord gevestigd. Het werd zelfs nog ietwat verbouwd tot "tweezitter" maar al in december 1919 werd het bij een vlucht vernield.

rumpler 6 5 colourized

Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Mooie foto van de "U-1" op Tandjong Priok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooie foto van de "U-1" op Tandjong Priok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

`de "U-1" op Tandjong Priok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands (zee)gebied Datum uit dienst Opmerkingen
U-1   1040 29-05-1917 01-01-1920 Het toestel arriveerde 26-11-1918 in Nederlands Oost-Indie en is 1 jan 1920 afgeschreven na beschadiging.

  Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)