INFO Ryan STM
- 1528
.
Fabriek | Ryan |
Vliegtuig | PT-22 |
Type-aanduiding | STM |
Cat 4, 5 -- totaal 98 stuks ( +10 VVC) |
STM-2 , STM-S2 |
Informatie:
Basis trainer van Ryan USA. ST staat voor "Sport Trainer". De eerste vlucht op Lindberg Field bij San Diego was juni 1934 van deze laagdekker met open cockpits. De constructie was lichtmetaal met buizen frames en de vleugelvoorrand had een aluminium huid. De rest alsmede staartvlakken waren bekleed met linnen. Kon worden uitgerust met wielen of drijvers. Diverse Menasco motor typen zoals Pirate en Kinner werden gebruikt. Wielen en EDO drijvers waren uitwisselbaar te monteren. Op de drijvers zitten nog twee bestuurbare roertjes. De militaire versie STM (Sport Trainer Military) kwam in 1937 en was gebaseerd op de S-T-A maar had extra nog wat vlieginstrumenten maar ook bevestigingspunt voor een machinegeweer. De toestellen werden veel gebruikt in de Verenigde Staten van Amerika (USA) bij met name de USAAC maar ook US NAVY.
Varianten STM-2 / ST-3/ PT-22 :
STM-2 is wielversie met drijverset
STM-S2 drijverversie + wielset
STM-E2 landversie met wielen
Gegevens (STM):
Menasco C4S Pirate lijnmotor van 150 pk
Spanwijdte: 9,12 m
Lengte: 6,54 m (drijver versie 6,92 m)
Maximum snelheid: circa 260 km/u (drijverversie 185 km/u)
Leeggewicht: 500 kg (wielversie) , 595 kg (drijverversie)
Maximum startgewicht: 725 kg (wielversie) , 820 kg (drijverversie)
Vliegbereik: 600 km (drijverversie 390 km)
piloot en leerling
Literatuur: | ||||
Ryan STM | Harm Hazewinkel en Gerard Casius | uit "serie luchtvaartencyclopedie" | Afd. Luchtvaartkennis | 1986-no.7/8 |
Camouflage en kentekens | J.H.N. Greuter | zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v | . | Bonneville, 1997 |
Modelbouw in Plastic | G. Grootewal | . | IPMS Nederland | 1979-3 |
Ryan, Profile | - | . | Profile no.158 | . |
Ryan | - | . | Avia luchtvaarttijdschrift |
juli 1972 |
Verenigde vleugels | Loet Kuipers | Afd. Luchtvaartkennis . | Verenigde Vleugels | juli 2012 |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_ST |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Ryan STM
- 1966
Cat 4. MLD
48 stuks, nummers S11 - S58 en wel van 1940-1942.
Door de Nederlandse Regering werden na de val van Nederland een aantal orders geplaatst vanaf juni 1940 voor opleidingen in Indië. (voor meer info, zie Cat.5 ML-KNIL ).
De toestellen waren een mix van toestellen met wielonderstel (STM-E2) en Ryans met drijvers (STM-S2). Er werden bij diverse orders voor drijverkisten ook extra wielsets besteld, deze wielen konden desgewenst aan de drijvers worden gemonteerd.
De eerste aflevering aan de MLD begon al snel vanaf november 1940 met verscheping in verschillende schepen naar Indië. De MLD-Ryans werden gebruikt vanaf Perak en Morokrembangan bij Soerabaja. Twaalf Amerikaanse instructeurs deden de training van MLD vliegers. De opleidingen van vliegers waren met name voor vliegers van de Dorniers en Catalina 's. De Ryans voldeden op zich goed en werden tot februari 1942 flink gebruikt maar toen ook ingezet voor allerhande taken zoals verkenningen. In januari 1942 werd de MLD vliegschool overgeplaatst naar Maospati.
Vanwege de Japanse oorlogsdreiging besloot het gezag in Indië eind 1941/ begin 1942 alvast de vliegscholen op Java te verplaatsen naar Australië. De MLD vliegschool slaagde erin om in Soerabaja mid februari 1942 waarschijnlijk 36 Ryans aan boord te nemen van de ms.Tjinegara. Dit schip voer naar Australië met een stop in Adelaide en vervolgens naar Sydney waar het 10 maart 1942 aankwam. Een tiental achtergebleven Ryans van de MLD werd nog vernield door eigen personeel zodat ze niet in Japanse handen vielen. Al snel viel Indië met als gevolg de capitulatie 2 dagen eerder op 8 maart 1942.
In Sydney werden een aantal Ryans weer gemonteerd door Quantas op Rose Bay en door de ANA op Mascot en de Ryans overgebracht naar Rathmines. Maar al gauw bleek dat de lokale Australische vliegvelden overvol waren en dat er weinig gelegenheid was voor Nederlandse opleidingen op de uitgeweken MLD Ryans. Vanwege deze situatie en de Japanse dreiging van Australië (men wist niet of de Japan de opmars zou voortzetten) werd besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten te Jackson, Mississippi. Meer dan 500 man Nederlands Indisch personeel werd overgebracht met het schip ss. Mariposa van Australië naar de Verenigde Staten. Aangekomen in San Francisco reisde men per trein door naar Mississippi waar de vliegschool RNMFS te Jackson werd opgezet. De Ryan kisten zelf in Australië werden mei/juni 1942 overgedragen aan de Australische RAAF. De RAAF maakte daarna echter weinig gebruik van de toestellen al werd er wat gevlogen op het veld Rathmines bij o.a. RAAF no.1 communications flight.
(Na de beëindiging van de oorlog kwamen veel van de resterende Australische Ryans bij particuliere eigenaars, heden ten dage vliegen er nog steeds ex-Nederlandse Ryans).
Ryan van de fabriek, dit is een PR foto bij San Diego USA. Het schema lijkt niet standaard en was snel voor de PR zo aangebracht. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens Ryan STM MLD: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
S-11 | 447 | 01-10-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java; |
|
S-12 | 448 | 01-10-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java; |
|
S-13 | 449 | 01-10-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java; |
|
S-14 | 450 | 01-10-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF, werd A50-7 juni 1942 (vloog aldaar tot maart 1945 en werd augustus 1947 de VH-AHF) |
|
S-15 | 451 | 01-10-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java; |
|
S-16 | 452 | 01-10-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht.; gebruikt begin 1941 op Morokrembangan en toen vliegschool Maospati op Java. Uitgeweken naar Australie a/b ms.Tjinegara; naar RAAF als A50-19 maar waarschijnlijk niet door RAAF gebruikt; in 1947 naar Noorse eigenaar via Hong Kong en in 1954 naar Noorwegen, regi LN-TVF; 1955 beschadigd en opgeslagen; bijna gesloopt maar in 1968 naar Amerikaanse eigenaar, werd N9761; in 1972 in opslag USA; in 2002 verkocht en naar St. KLu historische vlucht, opgeknapt en vliegend als PH-STM met MLD code "S-16" | |
S-17 | 453 | 01-10-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942, werd A50-24. April 1945 gesloopt Evans Head | |
S-18 | 454 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-27; uit dienst januari 1945, werd april 1946 VH-AGU en juni 1957 VH-WEB. |
|
S-19 | 455 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 RAAF, werd A50-25; April 1945 gesloopt Evans Head |
|
S-20 | 456 | 01-11-1940 | 21-04-1941 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht.; Vernield tijdens proefvlucht 21-04-1941 |
|
S-21 | 457 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942 en werd A50-30; uit dienst april 1945 en werd VH-BBJ en jaren zestig VH-RUM en vervolgens N8146 |
|
S-22 | 458 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In juni 1942 RAAF, werd A50-17; april 1945 uit dienst en werd VH-AGV; veel later NC17343 vliegend in eerst USA en (2018) in Oaksley Park, U.K |
|
S-23 | 459 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-11; uit dienst april 1945, december 1945 werd VH-AGD; ongeval Mildura, oktober 1967 afgevoerd. |
|
S-24 | 460 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-15 en afgevoerd november 1943. |
|
S-25 | 461 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-33 en afgevoerd maart 1945 |
|
S-26 | 462 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-21 en afgevoerd november 1942 |
|
S-27 | 463 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-12; afgeschreven 18 mei 1944 te Sale. |
|
S-28 | 464 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-4; uit dienst juni 1944 en werd VH-ARR, in 1949 VH-BNG, gecrashed juni 1952 |
|
S-29 | 465 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-22, uit dienst april 1945, werd VH-AGW |
|
S-30 | 466 | 01-11-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF tot februari 1945; zie opmerking*** |
|
S-31 | 467 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juli 1942 RAAF, werd A50-2 tot oktober 1946, werd VH-ARS en daarna mei 1953 de VH-RAE. |
|
S-32 | 468 | 01-12-1940 | 17-02-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40; verloren gegaan door oorlog op Java. |
|
S-33 | 469 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-34. April 1945 uit dienst, werd VH-AHD. |
|
S-34 | 470 | 01-12-1940 | 17-02-1942 | Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. Verloren gegaan door oorlog nog op Java. |
Opmerking ***: in de jaren tachtig vloog een Ryan in de USA in een MLD schema nummer S-30; dit was echter niet de originele kist .
Registratiegegevens Ryan STM-2S MLD: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
S-35 | 471 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-23 tot april 1945, werd mei 1977 VH-DBD te Wagga Wagga. |
|
S-36 | 472 | 01-12-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog nog op Java. |
|
S-37 | 473 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-1 tot augustus 1945, werd VH-AGQ |
|
S-38 | 474 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-19 ?? (zie S-46**); augustus 1947 werd VH-AHE tot 1956; nu Temora Aviation Museum (Aus.) ? |
|
S-39 | 475 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-9. Uit dienst juli 1944 en werd februari 1955 VH-AGR (2e kist met deze regi). |
|
S-40 | 476 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-31 tot april 1945 en werd november 1945 VH-AGZ. In 1969 naar USA als N288Y en later N7779. |
|
S-41 | 477 | 01-12-1940 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-10; afgeschreven 26-04-1943 bij Charters Towers. |
|
S-42 | 478 | 01-12-1940 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog nog op Java. |
|
S-43 | 479 | 01-01-1941 | 01-10-1941 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verongelukt en door brand vernield nog op Java. |
|
S-44 | 480 | 01-01-1941 | 17-02-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog nog op Java. |
|
S-45 | 481 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-32 tot januari 1945 en werd maart 1946 VH-AHA tot augustus 1951. |
|
S-46 | 482 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. wel naar Australie maar geen RAAF dienst (of wel naar RAAF als A50-19?) |
|
S-47 | 483 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig STM-2, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-5 tot april 1945 en werd november 1945 VH-ARG. Februari 1951 verongelukt. |
|
S-48 | 484 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-28 tot maart 1945 |
|
S-49 | 485 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-14; afgeschreven april 1945 te Evans Head. |
|
S-50 | 486 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-16; afgeschreven december 1943 |
|
S-51 | 487 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-8 tot maart 1945 |
|
S-52 | 488 | 01-01-1941 | 17-02-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog nog op Java. |
|
S-53 | 489 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-13 tot maart 1945; werd februari 1946 civiel VH-AGS in Australie en na 1954 ZK-BEM in Nieuw Zeeland. Later Technology museum Auckland, nu vliegend! | |
S-54 | 490 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-26 tot maart 1945 en werd niet VH-AGX maar VH-HDM. |
|
S-55 | 491 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-20 tot februari 1944 |
|
S-56 | 492 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-29 tot april 1945 en werd VH-AHC. |
|
S-57 | 493 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-6 tot april 1945 en werd september 1945 VH-AGB. |
|
S-58 | 494 | 01-01-1941 | 01-06-1942 | Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-3 tot april 1945; later civiel VH-AHG, VR-HDK en PI-C342 Los Gatus Phillipines, naar USA als N14911. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [W4] NedWeb , [B5] Luchtv.encycl Ryans , [B5] Luchtv.kennis o.a. 1986-07/08 , [W12] Heyman art.
(Opmerking: mei 1941 werden nog 25 stuks van de versie ST-3 besteld. De aflevering vond nooit plaats omdat Indië inmiddels al gevallen was).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Ryan STM (foto bijlage)
- 1153
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie kleuren opname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
PR foto uit San Diego. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij Soerabaja? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gecamoufleerde Ryan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Menasco lijnmotor is te zien. Deze Ryan heeft drijvers met additionele wielset gemonteerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Start vanaf Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"Op de rede ". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In formatie met Fokker T.IVa. Ryan met drijvers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
ex. S-53. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Australische " A50-12" RAAF (ex S-27 MLD). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Ryan ST-3KRN. Mei 1941 werden nog 25 stuks ST-3 vliegtuigen besteld, maar aflevering nooit plaatsgevonden omdat Indie al gevallen was. Deze toestellen bleven in de USA en werden gebruikt door USAAF als PT-22A. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bouw bij Ryan in San Diego in de USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
ex. S-53 van de vliegschool Morokrembangan, werd door "New Zealand War Birds" i.s.m. The Museum of Transport and Technology te Auckland (Nieuw Zeeland) gerestaureerd. Begin december 1998 volgde de eerste vlucht na 40 jaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. ML-KNIL Ryan STM
- 1605
Cat 5. ML-KNIL
50 stuks STM-2, kenmerken R 019 t/m R 069 (later 407 t/m 447 , 495 t/m 514) ????
In Nederlands-Indië was er voor de Tweede Wereldoorlog geen traditie met grootschalige vliegscholen. Het merendeel van de militaire vliegers ontving de vliegopleiding in Nederland. Na de bezetting van Nederland in mei 1940 moesten in Indië direct vliegopleidingen worden opgezet voor de ML-KNIL en MLD. Door de Netherlands Purchasing Commission dat zetelde in New York werden na de val van Nederland mid 1940 diverse vliegtuigorders geplaatst bij o.a. Ryan. Op 20 juni 1940 voor 40 stuks STM-E2 met wielonderstel, 25 juni wederom 12 STM-E2, 8 juli 12 STM-S2 met drijvers met daarbij demontable wielsets. In augustus 1942 voor nog eens 12 STM-E2 en 12 STM-S2 en in oktober 1940 voor nog additioneel 20 STM-2 vliegtuigen. Het motortype was de Menasco C4S motor maar men was er niet erg tevreden met deze motor. Uiteindelijk was het totaal aan orders voor 108 stuks (inclusief 10 voor het Vlieger Vrijwilligers Corps).
(In mei 1941 volgde ook nog een order voor 25 stuks ST-3 te voorzien van een andere Menasco D4B motoren en nog aangepast naar de 160 pk. Kinner R-540 motor maar die toestellen werden niet meer geleverd vanwege de val van Indië. Nog in de Verenigde Staten gingen ze naar de USAAF).
De Ryans van de ML-KNIL waren met wielen uitgerust. Er werd snel geleverd door de fabriek en de 12 Ryans kwamen in Indië met het Noorse schip Hoegh Silverdawn aan 10 november 1940. Daarna kwamen in decemder Ryans met andere schepen aan zoals de ms. Java en ms. Klipfontein op Java.
Een aantal Ryans bedoeld voor de ML werden al snel aan de MLD uitgeleend tot januari 1942 vanwege de urgentie voordat deze zijn eigen Ryans binnenkreeg (zie Cat. 4 MLD ).
De ML-KNIL Ryans vlogen bij de vlieg- en waarnemingsschool op Kalidjati op Java, daarna was de bedoeling dat de vliegers gingen lessen op de FK.51. De oorlogsdreiging werd groot en vanaf januari 1942 was het plan te gaan vliegen vanaf het nieuwe veld Tasikmalaja nabij Garoet. Of ze daar zijn gebruikt is onduidelijk want de oorlog met Japan was begonnen en enige vliegers gingen naar de operationele eenheden.
Door de Japanse aanval werd al snel besloten ML-KNIL personeel te evacueren vanuit o.a. Tandjong Priok en Tjilatjap naar Australië wat februari 1942 al begon met een aantal schepen. De achtergebleven ML-KNIL Ryans werden veelal vernield door eigen personeel om te voorkomen dat ze in Japanse handen vielen. Waar dat niet lukte is de rest van de toestellen waarschijnlijk in Japanse handen gevallen en van de achtergebleven Ryans zijn er waarschijnlijk een aantal ook door Japanners gevlogen.
(Een aantal MLD Ryans kon wel evacueren naar Australië, zie Cat. 4 MLD ).
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met wielonderstel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Oude foto uit de Flight magazine. De ST-3 die zou zijn voorzien van de Kinner motor voor Indië kwam te laat. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Ryan STM-2 ML-KNIL: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R010 | c/n 407 | 1941 | . | waarschijnlijk in Japanse handen gevallen | |
R011 | 408 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R012 | 409 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R013 | 410 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R014 | 411 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R015 | 412 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R016 | 413 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R017 | 414 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R018 | 415 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R019 | 416 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R020 | 417 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R021 | 418 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R022 | 419 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R023 | 420 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R024 | 421 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R025 | 422 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R026 | 423 | waarschijnlijk in Japanse handen gevallen | |||
R027 | 424 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R028 | 425 | waarschijnlijk in Japanse handen gevallen | |||
R029 | 426 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R030 | 427 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R031 | 428 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R032 | 429 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R033 | 430 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R034 | 431 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R035 | 432 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R036 | 433 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R037 | 434 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R038 | 435 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R039 | 436 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R040 | 437 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R041 | 438 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R042 | 439 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R043 | 440 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R044 | 441 | waarschijnlijk in Japanse handen gevallen | |||
R045 | 442 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R046 | 443 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R047 | 444 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R048 | 445 | waarschijnlijk in Japanse handen gevallen | |||
R049 | 446 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
-- | 447 t/m 494 | zie Cat. 4 MLD | |||
R050 | 495 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R051 | 496 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R052 | 497 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R053 | 498 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R054 | 499 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R055 | 500 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R056 | 501 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R057 | 502 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R058 | 503 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R059 | 504 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R060 | 505 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R061 | 506 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R062 | 507 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R063 | 508 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R064 | 509 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R065 | 510 | in Japanse handen gevallen, deze kist na capitulatie ook gezien met Japanse bollen | |||
R066 | 511 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R067 | 512 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R068 | 513 | onklaar gemaakt eigen personeel | |||
R069 | 514 | onklaar gemaakt eigen personeel |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indië , [B5] Luchtv.encycl Ryans , [B5] Luchtv.kennis o.a. 1986-07/08, [W12] Heyman art.
Opmerking: 25 stuks additioneel bestelde ST-3 te laat, en bleven in de Verenigde Staten en naar USAAF met regis.42-57479 t/m 57503
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Ryan STM
- 1529
Modelbouw Ryan STM
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
STM-2:
Special Hobby Vintage
MPM
HighPlanes
Dujin (resin)
Rareplanes (vacu)
Beechnut @
|
Testors
Hawk
|
Fisher model & pattern
|
ST-3/PT-22:
Special Hobby
Dujin (resin)
Rareplanes (vacu)
|
.
|
. .
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | < K130> aluminium verf op linnen delen vleugel, stabilo, staart;
romp blank metaal "Alclad" |
aluminium verf op linnen vleugel, stabilo, staart;
romp blank metaal "Alclad" |
grote oranje driehoeken, zwart omrande oranje richtingsroer | bij aflevering |
(b) | . | aluminium verf op linnen vleugel, stabilo, staart;
romp blank metaal "Alclad" |
aluminium verf op linnen vleugel, stabilo, staart;
romp blank metaal "Alclad" |
alleen kleine oranje driehoeken | geen gekleurd richtingsroer en geen driehoeken op vleugel |
(c) | . | < K86> jongblad | < K86> jongblad | . | ML-KNIL camouflage, begin 1941 Indië; waarschijnlijk is het jongblad donkerder dan eerst gedacht maar zie opmerking*** |
***Bij de bouw van een model op kleinere schaal is het wellicht goed rekening te houden met het schaaleffect waarbij modellen realistischer overkomen als de met name donkere kleuren iets lichter worden aangebracht op het model. (vandaar dat de tabel de ietwat lichtere kleuren suggereert).
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De gevoerde oranje driehoeken met zwart omrand oranje richtingsroer werd eerst gevoerd; later werd de rudder aluminium overgeschilderd en de oranje driehoeken kleiner gemaakt.
IPMS Nederland tekening gemaakt door dhr. Kammerman (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)