Cat 3. Klu / LSK

mk.IX:    35 stuks  (1946-1954) ; kenmerken   H1-H35  
T.mk.IX:  3 stuks   (1946-1954) ; kenmerken   H97-H99, later 3W-21 en 3W-22  
F.mk.IX:  20 stuks (1947-1950) ; kenmerken   H50-H69 (no.332 squadron in Indïe)  
mk.XIV: ...  
mk.XVI:   TD264 en TD402

Na de oorlog moesten de strijdkrachten weer worden opgebouwd in Nederland. De kisten vliegend voor de strijd vanuit Engeland tijdens de oorlog waren "ingeleverd" in 1945. Maar in september 1946 werd no.322 squadron weer "opnieuw opgericht" (nadat het eerder was opgericht tijdens de Tweede Wereldoorlog 12 juni 1944 vliegende vanaf de basis Woodvale in Engeland) voor de Lucht Strijd Krachten maar de eerste aangeleverde tweedehands Spitfires mk.IX werden door 322 squadron pas in 1949 in gebruik gesteld. 

Op Twenthe werd een jachtvliegschool opgericht waar Spitfire "T" trainers arriveerden in eind maart 1948. De toestellen hadden eerst een RAF schema maar werden later zilver gespoten. Twenthe werd januari 1949 officieel een luchtverdedigingsbasis.

Ook zouden Spitfires worden ingezet in Indië waar later de Politionele Acties plaats vonden. Na de onafhankelijkheid van Indonesië gingen de meesten weer retour naar Nederland. ( Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120, zie Categorie 5 pagina).

De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no.322 squadron teruggekeerd uit Indie vloog er met de Spitfire (en later de Meteor). Tot 1954 waren er bij de LsK diverse Spitfires in gebruik, vooral op de vliegbasis Twenthe.


 

spitfire mk9 lvk 1

Mk.IX. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

spit wj aut 100 

Later zoals bij de Historische Vlucht waarbij de correctheid van de kleuren niet is na te gaan. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

    .. 

Registratiegegevens Spitfire Mk.IXc LsK/KLu:
Registratie Tweede Registratie Squadron-code Engelse Registratie Constructie-nummer
/type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
H-1   3W-1 MJ143 CBAF IX 907 ? 17-06-1946 04-06-1954 Bewaard in MLM.
H-2     MJ614   03-10-1946 06-11-1950 Afgeschreven
H-3     MK128   25-11-1946 10-07-1951 Afgeschreven
H-4   3W-4 MK926   30-07-1946 09-10-1952 Afgeschreven
H-5     PT669   17-07-1946 27-06-1950 Afgeschreven
H-6   3W-6 MH477   31-07-1946 09-10-1952 Bewaard; maar gesloopt 1960
H-7   3W-7 MH723   03-10-1946 04-06-1954 Bewaard, maar gesloopt 1961
H-8   3W-8 MJ271 CBAF IX 97 25-11-1946 04-06-1954 Bewaard. Naar Schiphol en later naar Aviodrome (met fake regi "H-53"); is verkocht Aircraft Restoration Company, Duxford.
H-9   3W-9 MJ469   30-07-1946 04-06-1954 Afgeschreven (poortwachter Kamp Overmaat?)
H-11   3W-11 MJ642   31-10-1946 04-06-1954 Bewaard, maar gesloopt 1960
H-10   3W-10 MJ479   14-07-1946 04-06-1954 Afgeschreven
H-12     MJ953   30-07-1946 18-08-1948 Buiten dienst 1948
H-13     MK632   30-07-1946 27-06-1950 Buiten dienst 1950
H-14     MK901   12-07-1946 09-04-1948 Afgeschreven
H-15   3W-15 MK959   26-09-1946 16-03-1949 Afgeschreven. Naar Eindhoven.; later verkocht naar USA voor restauratie, vloog weer 2004 ! Walkaround
H-16     MK998   12-07-1946 06-10-1947 Buiten dienst 1948
H-17     ML262   25-11-1946 06-08-1948 Buiten dienst 1948
H-18     MK121   26-09-1946 15-03-1948 Afgeschreven 1947
H-19   3W-19 MK630   12-07-1946 04-06-1954 Buiten dienst 1954; decoy Volkel
H-20     MJ361   25-11-1946 15-03-1948 Afgeschreven
H-21 FR.IXc   MK249   30-07-1946 27-06-1950 Verkenner versie; Buiten dienst 1950
H-22   3W-3 NH212   03-05-1948 40-06-1954 Buiten dienst 1954
H-23   3W-13 MK188   14-08-1948 17-04-1953 Afgeschreven
H-24   3W-12 MJ957   13-06-1947 04-06-1954 Buiten dienst 1954
H-25   3W-17 MK732   28-06-1948 04-06-1954 Bewaard 1954. Naar Gilze-Rijen. nu Stichting KLu Historische Vlucht "3W-17"
H-26     PT873   27-06-1948 06-11-1950 Afgeschreven
H-27   3W-16 PT986   01-10-1948 04-06-1954 Werd PH-NFP gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in zilver schema.
H-28   3W-14 MK475   04-05-1948 04-06-1954 Werd PH-NFO gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema.
H-29     MK403   21-05-1948 12-03-1953 Buiten dienst 1953
H-30   3W-2 MJ828   13-06-1947 04-06-1954 Werd PH-NFR gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema.
H-31     MJ152   13-06-1947 05-07-1950 Afgeschreven Twenthe
H-32     MK202   13-06-1947 27-06-1950 Buiten dienst 1950
H-33     NH197   13-06-1947 27-06-1950 Afgeschreven Twenthe
H-34   3W-18 MK913   13-06-1947 04-06-1954 Buiten dienst 1954
H-35   3W-5 MJ580   27-10-1948 10-07-1952 Afgeschreven
H-101 H-52   MK205   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM31
H-102 H-51 mk IX.B MH485   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM30 ??
H-103 H-60   NH238 CBAF IX 22 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie; vloog ook met afwijkend proefschema; daarna naar Belgie als SM36.
(zie opmerking)
H-104 H-61   MK923 CBAF IX1886 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie.
H-105 H-68 mk IX.B MH434   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM41
H-106 H-53   MH424   13-06-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, ook met Donald Duck symbool; daarna naar Belgie als SM32
H-107 H-66   MJ536   13-07-1947 01-10-1948 Afgeschreven.
H-108 H-65   MH415 CBAF IX533 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM40. Daarna Roussea Aviation te Rinard; verkocht UK, daarna USA
H-109 H-64   NH188   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, ook in een lichtblauwe demo kleur; daarna naar Belgie als SM39
H-110 H-69   MJ893   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM42
H-111 H-50   MK606   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen.
H-112 H-63   MH725   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM38
H-113 H-57   NH309   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM34
H-114 H-58   MK230   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen
H-115 H-62   MK993   13-07-1947 27-01-1949 Afgeschreven.
H-116 H-55   MK297 CBAF IX151 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM43.
H-117 H-67   MJ714   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM35
H-118 H-54   EN560   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen medio .....
H-119 H-59   MK912   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM29
H-120 H-56   MH439   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM33

  bronnen: zie hieronder....

Opmerking: Aviodrome Spitfire "H-53" is de behoorlijk opgeknapte voormalige "H-8" ;
"Plastic replica's" zijn ook veelal te vinden als poortwachter en in musea. (bv '3W-V" op Leeuwarden) en op Eindhoven.
De "H-60" is een gerestaureerde replica van de Stichting KLu Historische Vlucht op Gilze-Rijen (dit is dus niet de originele "H-60").

.

Registratiegegevens Spitfire T.Mk. IX KLu: (trainer)
Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer
/type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
H-97 MK715   26-03-1948 20-09-1951 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; september 1950 ongeval en afgeschreven Soesterberg
H-98 BS274   26-03-1948 05-02-1951 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter (had eerst de foutieve regi BF274); ongeval en afgeschreven Volkel
H-99 BS147   26-03-1948 juni 1954 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; gebruikt tot september 1953; werd PH-NFN in 1954 gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder met oranje schema en daarna 04-05-1957 afgeschreven na buiklanding.

  Bronnen o.a. [B7] Cockpit met Hooftman/v.d. Meer , [B1] MIP 1972-2 / 1975-2 / 1986-2 / 1986-3, 1987-4, [B35] Spinner 1997-okt  ,

Opmerking: de tweezitter Spit "H-98" die nu rond vliegt is een voormalige Irish Air Corps kist .

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)