Modelbouw Sikorsky S-51

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
AMP/Micro-Mir 
LF Models (PE7230)
WhirlyBird (WXP72039 BEA)
Aerodrom (EP03)
MACH2
MPM (72126)
Britavia (vacu)@
Airways (vacu)@
Airmodel (vacu)@
AMP / Micro-Mir
Beaver Corporation (?)
BelcherBits (resin)
Fonderie
Combat models (vacu) @

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144 :  MiniWing Westland WS-51

 

 

BOXART

  • aerodrom-s51-72-2
  • aerodrom-s51-72
  • airmodel-s51-72
  • airways-s51-72
  • amp-s51-72
  • britavia-dragonfly-72
  • fonderie-s51-48
  • lf-models-w51-72
  • mach2-s51-72
  • micromir-s51-48
  • mpm-s51-72
  • whirlybird-dragonfly-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K60 > Orange Yellow ?? < K60 > Orange yellow ??   eerste schema MLD, overgenomen; eerst nog oude bladen, eind 1952 voorzien van metalen rotorbladen
(2) < K111> Gloss sea blue < K111> Gloss sea blue tweede schema bij MLD vanaf circa 1955, voorzien van metalen rotorbladen

 

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE (door Meindert de Vreeze)

De 1/48 kit van Belcher Bits uit Canada uitgebracht in 1997 heeft zo'n 50 onderdelen in giethars, witmetaal en vacu kapjes voor het voorste cabinedeel. Verder wat plastic plaat en strip. Leuk is ook een staande pilootfiguur dat erbij zit! Er zijn wat extra onderdelen voor een Sikorsky S-51 of Westland licentiebouw heli (die een iets andere staart heeft, dunnere rotorbladen met 49 ft diameter en 3-bladige staartrotor). De handleiding is prima en geeft dit goed aan. Het samenbouwen van de romp vraagt schuurwerk op de pasvlakken (die dat onder water tegen schadelijk resin stof!). Er moet veel gewicht in de neus om het model op zijn pootjes te houden. Het vloertje van de cabine moet je van plastic laat snijden, dit zit erbij. De cabine is netjes en je kunt de deuren open zetten. De onderstelpootjes kun je misschien beter zelf maken van metalen/messing staaf vanwege het gewicht van het model. De afmetingen zijn in orde voor de Sikorsky S-51 maar voor een Westland Dragonfly is de rotordiameter 1 ft dus 6 mm te klein. Er is een keus van schema's met diverse decals en deze zijn in orde. Voor de enige Nederlandse S-51 "8-1"/ 076 moeten we zelf de rozetten e.d. halen uit andere decalsets. Het model is voor de bouwer met wat ervaring gezien de passing en complexiteit van de rotor.      

  -----

Schaal 1/72:

De MPM kit #72036 uitgebracht in 1999 is voor een S-51 HO3S en lijkt prima voor de enige Nederlandse heli. MPM geeft aan een rotordiameter van 48 ft (14,63 m) en dat lijkt correct. Deze kit is een iets geupgrade kit met een etsmetaal setje maar is gebaseerd op de oudere kit #72036 uit 1995.

De MACH2 kit op schaal 1/72 voor een S-51 is vrij grof.

Op 1/72 heeft Whirlybird diverse kits maar deze verschillen in detail. S-51 Kit #WXP72039 voor de BEA uitvoering heeft onderdelen voor de Sikorsky S-51 en heeft bijvoorbeeld een iets andere rompachterkant die ronder is dan bij de Westland Dragonfly (deze is rechthoekiger i.v.m. het accommoderen van stretchers). Het lijkt dat deze "BEA" kit de juiste is voor de enige Nederlandse S-51. De kit is alleen voor de ervaren modelbouwer te bouwen. 

In 2019 heeft LF Models een short-run S-51 model uitgebracht met ook het eerste knalgele MLD schema (kit PE7230); het vraagt wel secuur werken want het heeft veel kleine details wat het alleen voor de gevorderde modelbouwer geschikt maakt. Het maken van de grote rotor is een drama want vergt 25 onderdelen. (IPMS lid Meindert heeft deze kit als Jezebel gebouwd:  S-51 link [externe site] ).

In 2020 heeft AMP (Micro-Mir) een mooie 1/72 S-51 uitgebracht, er zijn diverse versies te koop. Kit 72-012 en 72-013 lijken  geschikt voor MLD. 

 

 ----

TEKENINGEN SIKORSKY S-51 

  • S-51-arrangement
  • S-51-pilot-controls
  • S-51-profile
  • s-51-cabin
  • s-51-rotorhead

Bron:  Sikorsky archives type S-51; Collectie M. de Vreeze

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)