INFO Sikorsky S-55
- 1511
Fabriek
|
Sikorsky
|
Vliegtuig
|
Whirlwind
|
Type-aanduiding
|
S-55 / UH-19
|
Cat 4 -- totaal 3 stuks
|
HO4S-3
|
Informatie:
Helicopter van Sikorsky, prototype vloog eind 1949. Het type was een van de eerste bruikbare helicopters met een krachtige motor (R1340 Wasp met 600 pk) die schuin was gemonteerd in de neus. In de cabine was plaats voor 10 man of 6 brancards met bovenin 2 piloten. De productie kwam 1951 goed op gang en van deze vracht- en utility- helicopter werden er vele gebouwd in vele varianten, ook in licentie door Westland ("Whirlwind"), het Franse SNCA en Japanse Mitsubishi. Bij de USAF werd het ook gebruikt voor rescue taken en er konden drijvers worden geinstalleerd. De US Navy gebruikte het ook voor onderzeeboot-bestrijding. De H-19B was een versie met de R1300 motor van 700 pk en had een lier. De H-19 werd de S-55 met de R1300 motor alsook de H-19B / HO4S-3.
Pratt and Whitney R1300 motor van 700 pk
Rotordiameter: 16,15 m
Lengte: 12,85 m
Leeggewicht: 2079 kg (afhankelijk van versie en uitrusting)
Maximum startgewicht: 3575 kg
Maximum snelheid: 190 km/u
Vliegbereik: 600 km
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic MIP | - | IPMS Nederland | MIP 1983-4 | 1983 |
Sikorsky S-55 | Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis KNVvL | jan 1979 | uit serie luchtvaartencyclopedie |
70 jaar MLD |
Nico Geldhof | Uitgeverij Eisma |
Leeuwarden |
1987 |
S-55 / H-19 | Staal en Baeten | Vliegende Vleugels | - | 2014 september |
.
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_H-19 |
http://www.helis.com/database/model/19/ |
IPMS NL MLD S-55 walk around |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst gepubliceerd zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Sikorsky S-55
- 2017
Cat 3. MLD
3 stuks, kenmerken 8+2, 8+3, 8+4 (ofwel nummers H2-H4 )
subvariant UH-19F;
MLD 8 squadron.
HO4S-3 is marineversie van de Amerikaanse H-19 , ook wel bekend als de S-55. De MLD ontving in september 1953 drie toestellen als vervanger van de Sea Otters en voor het uitvoeren van allerlei taken. Zo waren de heli's op de Hr.Ms. Karel Doorman geplaatst voor OSRD taken en fungeerde als "plane guard" bij starts en landingen. Ze vlogen ook vanaf vliegkamp Valkenburg (o.a toen de Hr.Ms Karel Doorman van aug 1955 tot juni 1958 werd verbouwd).
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959.
De helicopters vlogen bij VSQ 8 squadron en de S-55 was een lastig te vliegen en onderhouden toestel. Het vliegen met helicopters was ook al nieuw voor die tijd en ze werden ook wel gebruikt voor opleidingen. Ook werden veelvuldig reddingen boven zee uitgevoerd met de hijsinstallatie. Ze vlogen ook bij no.2 squadron en VSQ 5 tot eind 1963.
De "Cleopatra" in schema (a). Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens H04S-3 / S-55A: | |||||
Registratie
|
Tweede registratie vanaf 1959
|
BuAerno.
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
H-2 8+2
|
076
|
133777;
c/n 55471
|
26-09-1953
|
11-12-1963
|
Verstrekt onder MDAP. Naam: Salome. Afgevoerd en is eerst voor lesdoeleinden bij het MLTS gebruikt, in 1974 door naar het Aviodome, als gift van de USA. Nu in Aviodrome Lelystad.
|
H-3 8+3
|
077
|
133778
|
06-10-1953
|
27-02-1962;
formeel: 20-08-1962
|
Verstrekt onder MDAP. Naam: Cleopatra. Ongeval bij Noordwijk 27 februari 1962.
|
H-4 8+4
|
-
|
133779
|
26-09-1953
|
07-07-1959
|
Verstrekt onder MDAP. Naam: Delilah. Ongeval door hydrauliek falen Marsdiep
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl. S-55 januari 1979 , info R.Burgerhout
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
.
4. MLD Sikorsky S-55 (foto bijlage)
- 1404
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Start vanaf de Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de "Salome" die Prins Bernhard bekijkt. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"Delilah". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De Delilah met reddingsmarkeringen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Sikorsky S-55
- 1805
Modelbouw Sikorsky S-55 / HO4S
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Revell/ Italeri [externe link]
Airfix
ZP RUCH/ PZW Siedlce
|
AMP 48022 (met MLD decals)
Revell / Lodela
|
Combat models (vacu)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
1/45: Aurora
1/144: Miniwing (resin)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(a)
|
eerste schema
|
<K111 > Gloss sea blue
|
<K111 > Gloss sea blue
|
|
bij aflevering overall FS15042; alleen de 077 heeft er lang mee gevlogen; later ook met KON.MARINE titels
|
(b)
|
|
<K12 > Extra dark sea grey
<K85 > Sky
|
<K85 > Sky
|
|
vanaf 1959:
Sky afscheiding hoog op zijkant; waarschijnlijk van verffabriek Sikkens
Rozet 4 posities over het algemeen ook met KON.MARINE titels later |
.
Extra info MLD schema:
Bij aflevering waren alle drie heli's Glossy Sea Blue, de standaard USN kleur toendertijd. Het 2-tone schema is door de H-2, H-4, 076 en 077 gevoerd. Alleen de 077 is ook Glossy Sea Blue geweest.
Indien ze op de Karel Doorman stonden hadden ze een "D" letter op de romp, anders een "V" van Valkenburg;
rotorbladen: onderzijde mat zwart, bovenzijden Extra dark sea grey;
staartrotor: zwart met rood-wit-rood tippen;
latere titels KON.MARINE: wit 370 mm hoog;
rozet romp: 100 cm diameter, rozet onder en boven: 75 cm diameter;
TIP: KIJK VOOR EEN 1/72 BOUWVERSLAG in IPMS MIP ("Modelbouw in Plastic") 2016-2 over de Revell/ Italeri 1/72 bouwdoos, geschreven door Wilko Jonker.
IPMS NL tekening (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)