INFO Sopwith Camel
- 1453
.
Fabriek | Sopwith |
Vliegtuig | Camel |
Type-aanduiding | F.1 |
Cat 4 -- totaal 1 exemplaar |
|
Informatie:
Sopwith tweedekkerjager uit Engeland 1917. De Camel was het bekendste Engelse jachttoestel uit de Eerste Wereldoorlog. Er was een rijke variatie aan motoren en bewapening mogelijk en het toestel was zeer wendbaar. De 2F.1 versie was een deklandingsjager uit 1917 met kleinere spanwijdte en werd gebruikt vanaf schepen voor het onderscheppen van Zeppelins.
De Camel was het geallieerde type dat de meeste vijandelijke Duitse vliegtuigen neerschoot in WO1.
Gegevens F.1:
Clerget 9B motor met 110-130 pk of Rhone 110 pk of 150 pk Bentley BR.I motor
Spanwijdte: 8,33 m
Lengte: 5,72 m
Hoogte: 2,59 m
Leeggewicht: 421 kg
Maximale startgewicht: 659 kg
Maximum snelheid: 185 km/u
2x 7,7mm Vickers machinegeweren en maximaal 45 kg bommen
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | Th. Postma en W. Schoenmaker | . | ISBN 90 6013 966 6 | |
Van Brik tot Starfighter 1 | H. Hooftman | . | . | . |
Profiles volume 2 |
Argus books | . | . | 1989 |
Sopwith Camel | Scale aircraft modelling magazine januari 2019 *(met tekeningen) | SAM 2019-1 |
.
Websites: |
-- onze IPMS NL Sopwith Camel Walk around... |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Sopwith Camel
- 1524
Cat 1. LvA
1 toestel geïnterneerd (1918-1920)
Landing bij Groede (Zeeuws Vlaanderen) na te zijn verdwaald op 7 oktober 1918. De F1 Camel van RAF no.65 squadron raakte beschadigd bij de landing. Het werd geïnterneerd en kreeg waarschijnlijk registratie S226. Er was reparatie nodig maar het toestel kwam toch uiteindelijk niet echt in LvA dienst. Plannen het in 1919 aan te kopen voor de "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" gingen niet door. Maart 1920 werd het geretourneerd naar de RAF
De Camel E1537 met de naam "bubbles". Foto: collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Gaat dit krantenartikel uit De Tijd d.d. 28-10-1918 over deze kist? Of een andere? Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Wie heeft foto's van deze LvA kist? Graag, gebruik NedMil Contactformulier...
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienummer | Engelse Registratie | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
S226 |
E1537 | 7 oktober 1918 | ? | of LvA regi echt is toegewezen onbekend; landing bij Groede (Zeeuws Vlaanderen); 1 november 1918 in reparatie; maart 1920 retour RAF |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Sopwith Camel
- 1810
Modelbouw Sopwith Camel
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Roden / Encore;
Eduard (toont constructie);
Revell;
Eldon/ Nichimo/ Entex/ Esci/ ERTL ;
Academy/ Minicraft;
Gunze Sangyo @
Airfix 2F1
Renwal @
Keicraft @
Fuji @
Nichimo @
|
Eduard;
Bluemax;
Aurora/ Merit/ Monogram/ Hasegawa/ Smer/ Revell;
|
Wingnut Wings (F1 32070);
Academy/ Hobbycraft/ Italeri ;
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms kleine ombouw nodig naar F1 versie.
1/16: Hasegawa museum series (maar toont constructie), Model Airways
1/24: Contact resine/ MustHave
1/28: Revell (erg basic)
1/100: Sharp @
1/144: SRAM resin
1/48??: Merit collection
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | ?? | Engels schema? |
---------
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE (door Meindert de Vreeze)
De 1/72 Roden kit is prima en van de typische Roden kwaliteit. Er zijn zo'n 50 onderdeeltjes in plastic en decals. Er is een keuze van enige versies met o.a. 3 rotatiemotoren, cowlings en machinegeweren. De tekeningen voor de spandraden zijn prima. Het interieur is netjes maar het stoeltje lijkt niet op wat in de Camel zat. De "bentley cowling" heeft 2 gaten maar die zijn niet te zien op foto's. Het staartvlak lijkt wat te rechthoekig maar wat afschuren aan de hand van foto's verbetert dit. De stijlen "cabane struts" op de romp zijn te kort en moeten dus vervangen worden. Verder een prima kit maar je moet wel wat ervaring met tweedekker op deze schaal hebben.
-------------
Tekening Camel (Collectie M. de Vreeze)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)