INFO Sopwith Strutter 1 1/2
- 1279
.
Fabriek | Sopwith |
Vliegtuig | Strutter 1 1/2 |
Type-aanduiding | (Hanriot Strutter) 2A / 2B / type Admiralty 9700 |
Cat 1 -- totaal 5 stuks |
|
Informatie:
Tweezits kist uit Engeland uit begin 1916 van Sopwith (maar ook door andere fabrieken in licentie gebouwd o.a. Hanriot). Gebruikelijke bouwwijze met hout en linnen en metaal beslag. Het type had een aparte stijl tussen romp en bovenvleugel, vandaar de naam. Er waren diverse uitvoeringen met 1 piloot maar ook met een extra schutter of waarnemer achterin. (1.A2 verkenner / 1.B1 eenpersoons / 1.B2 tweepersoons bommenwerper). Was als eerste Engelse type voorzien van een gesynchroniseerd machinegeweer. De "bommenwerper versie" voldeed goed en werd bij de achter-cockpit voorzien van een bommenruim voor 4 bommen van 30kg. Er zaten twee bomdeuren onderop het ruim. Er werden waarschijnlijk meer dan 6000 Strutters gebouwd. De Fransen noemden het ook wel de Sopwith 2A.
Clerget 9B motor met 130 pk of Clerget 9Z van 110 pk;
Lengte: 7,7 m
Spanwijdte: 10,2 m
Leeggewicht: 570 kg
Maximum startgewicht: circa 1000 kg tot 1100 kg
Maximum snelheid: circa 160 km/u
1 of 2 man (extra stoel achter piloot)
1x 7,7mm Vickers mitrailleur op neus (1 extra bij waarnemer/schutter met een Lewis gun of zelfs op bovenvleugel);
Mogelijkheid voor max 100 kg bommen (in apart bommenruim ook)
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | Th. Postma en W. Schoenmaker | . | ISBN 90 6013 966 6 | |
Van Brik tot Starfighter 1 | H. Hooftman | . | . | . |
Profiles volume I | Argus books | . | . | 1989 |
Sopwith Strutter |
WindSock datafile 34 , 80 |
- | . | . |
.
Websites: |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_1%C2%BD_Strutter |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Sopwith Strutter 1 1/2
- 1518
Cat. 1 LVA
5 stuks geïnterneerd (1916-1920) ;
(5) De latere LA45 was een licentie gebouwde Hanriot van het Franse 111 escadrille uit Nancy. Na een motorstoring geland 07-07-1917 bij Helden en gekocht voor 40000 Franse frank.
Sopwith / Hanriot B1, de "LA 45" ; patroon van lichte en donkere tinten; linnen bekleed met spanlak met ook een soort zigzag patroon. Zwaan nog van het Franse Escadrille SOP-111 . Foto: Collectie J.van den Berg via H.G. Berfelo (used with permission)
Registratiegegevens: Strutter 1 1/2 | ||||||
Registratie | Tweede LvA registratie | RAF nummer | Constructienummer |
Datum landing op Nederlands gebied | Datum uit Dienst | Opmerkingen |
LA-33 | 9396 | 25-08-1916 | 18-02-1917 | landing bij Schoondijke; had Clerget 110 pk motor. Delen gebruikt voor de Vreeburg A2M |
||
LA-34 (2e regi) |
S413 | N5154 | 12-05-1917 | 1919 ? |
van no.2 RNAS squadron; landde bij Cadzand, bijnaam Firefly; was uitgerust met complete radioset. Juli 1917 werd motor vervangen en dat werd een Gnome Monosoupape uit de Sopwith Baby. |
|
LA-38 | S24 | 9420 | 17-09-1916 | 1919 ? | landing bij Westkapelle; had Clerget 110 pk motor. |
|
LA-42 | S412 |
9376 | 22-04-1917 | landing bij Oostburg; motor Clerget 1201; tweede registratie eind 1917 werd S412 C130 |
||
LA-45 | S701 | 115 | 07-07-1917 | 1919 ? | "1B1"; landing bij Beringen met zwaan embleem; was gebouwd in Frankrijk (Hanriot); bijnaam Zwaantje. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Sopwith Strutter 1 1/2 (foto bijlage)
- 1080
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
LvA kist op bezoek op De Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de LA45 (ex 115 Armee de l' Air) met de zwaan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog maals... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De "LA33" met wat instrumenten voor weer meteo. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog maals de "LA33". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Sopwith Strutter
- 1492
Modelbouw Strutter 1 1/2
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Pegasus;
Toko* /Roden/Eastern Express ;
Flashback**;
FlightAssembly (resin) @
CMR (resin);
Merlin;
Classic Plane (vacu);
Airframe (vacu) @
|
Roden;
Toms' modelworks @
|
Roden (kit 635) [ recensie ]
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | < > blanke spanlak < > verspreid bruin-groen op vernis patroon |
< > verspreid bruin-groen op vernis patroon | 2 bollen bovenop bovenvleugel ?; 2 bollen onderzijde ondervleugel; geen bollen romp? |
ook met zwaan soms |
-------------
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE (door Meindert de Vreeze)
* Bij TOKO 1/72 Strutter kit #140 heeft zo'n 50 onderdelen en wat onderdelen voor wat andere varianten. De spandraden worden niet echt aangeduid. Het profiel effect lijkt een beetje te grof van de vleugels. In het cockpitje mist een simpel instrumentenpaneeltje. De stijltjes op de romp en vleugels vragen wat uitlijnwerk, let erop dat er een kleine v-stelling in de vleugels zit. Verder lijken de voorste hoofdwielstijlen 2 mm te lang, inkorten verbetert hoe het model staat. Verder een prima kit met de juiste afmetingen op schaal maar wat tweedekkerbouwervaring is nodig.
** De 1/72 Flashback kit heeft zo'n 30 plastic, 6 giethars en een setje etsmetaal onderdelen. (er zit ook een onderdeeltje bij om een éénzitter te maken). De decals zijn erg dun en kwetsbaar. Het is short-run, dus met een fijn zaagje de onderdelen loszagen uit de gietbomen. De vleugels met de ribben zien er netjes uit, de purist kan nog de gaten open maken waar de besturingskabels doorheen lopen. Het interieur is behoorlijk gedetailleerd. De passing van de achterste fairing voor de schutter en de staartvlakken vragen wat schuurwerk. De "W-"stijlen moeten ietwat korter om goed te passen. De afmetingen op schaal lijken verder wel correct. Het maken van deze tweedekker met al die spandraden vraagt uiteraard wat ervaring.
In schaal 1/32 heeft Roden voorjaar 2023 een nieuwe kit #635 uitgebracht. Lees hier de recensie...
Voor de geïnterneerde kisten van de LvA moeten we de oranje bollen regelen (Dutch Decal of spuiten).
Van Print Scale heeft 1/72 decalset 72-501 het correcte "zwaantje" decal van de SOP 111.
-------------
Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)