Cat. 1 LVA
5 stuks geïnterneerd (1916-1920) ;
(1) Kist van de RNAS no.5 wing landde na benzinegebrek bij Schoondijke 25-08-1916 en werd geïnterneerd. Aangekocht juni 1917 voor 1100 Pond Sterling, werd LA33. Werd ook door de LvA een hoogtevlucht mee gedaan. Vleugels en romp waren begin 1917 de basis van de "Vreeburg A2M" bommenwerper. (De bouw van de A2M ging maar langzaam maar het schijnt dat het gebleven is bij een proefvlucht op 10 februari 1919 mede door veel te zwakke motoren al werd het nog bij de ELTA tentoongesteld. De Vreeburg kist werd daarna gesloopt.)
(2) Een ander toestel was een geïnterneerde RNAS no.5 wing kist na een landing op 17-09-1916 bij Westkapelle na te zijn getroffen door Duitse flak. Aangekocht juni 1917 voor 300 pond. Werd LA38.
(3) Wederom een geïnterneerde kist van het RNAS no.5 wing dat door een motorstoring op 22 april 1917 landde met bommen aan boord bij Oostburg. Aangekocht september 1917 voor 1700 pond. Werd bij de LvA de LA42.
(4) Een andere kist landde 12 mei 1917 bij Cadzand vanwege motorstoring. Deze werd geïnterneerd en september 1917 aangekocht 1700 pond. De motor was een Clerget 110 pk. Werd LA34.
(5) De latere LA45 was een licentie gebouwde Hanriot van het Franse 111 escadrille uit Nancy. Na een motorstoring geland 07-07-1917 bij Helden en gekocht voor 40000 Franse frank.
Waarschijnlijk zijn de meeste toestellen tot 1919 gebruikt door de LvA. De in april 1918 opgerichtte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" verrichtte ook enige proeven met dit type.
Sopwith / Hanriot B1, de "LA 45" ; patroon van lichte en donkere tinten; linnen bekleed met spanlak met ook een soort zigzag patroon. Zwaan nog van het Franse Escadrille SOP-111 . Foto: Collectie J.van den Berg via H.G. Berfelo (used with permission)
Registratiegegevens: Strutter 1 1/2 | ||||||
Registratie | Tweede LvA registratie | RAF nummer | Constructienummer |
Datum landing op Nederlands gebied | Datum uit Dienst | Opmerkingen |
LA-33 | 9396 | 25-08-1916 | 18-02-1917 | landing bij Schoondijke; had Clerget 110 pk motor. Delen gebruikt voor de Vreeburg A2M |
||
LA-34 (2e regi) |
S413 | N5154 | 12-05-1917 | 1919 ? |
van no.2 RNAS squadron; landde bij Cadzand, bijnaam Firefly; was uitgerust met complete radioset. Juli 1917 werd motor vervangen en dat werd een Gnome Monosoupape uit de Sopwith Baby. |
|
LA-38 | S24 | 9420 | 17-09-1916 | 1919 ? | landing bij Westkapelle; had Clerget 110 pk motor. |
|
LA-42 | S412 |
9376 | 22-04-1917 | landing bij Oostburg; motor Clerget 1201; tweede registratie eind 1917 werd S412 C130 |
||
LA-45 | S701 | 115 | 07-07-1917 | 1919 ? | "1B1"; landing bij Beringen met zwaan embleem; was gebouwd in Frankrijk (Hanriot); bijnaam Zwaantje. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)