.
Fabriek | Sopwith |
Vliegtuig | Strutter 1 1/2 |
Type-aanduiding | (Hanriot Strutter) 2A / 2B / type Admiralty 9700 |
Cat 1 -- totaal 5 stuks |
|
Informatie:
Tweezits kist uit Engeland uit begin 1916 van Sopwith (maar ook door andere fabrieken in licentie gebouwd o.a. Hanriot). Gebruikelijke bouwwijze met hout en linnen en metaal beslag. Het type had een aparte stijl tussen romp en bovenvleugel, vandaar de naam. Er waren diverse uitvoeringen met 1 piloot maar ook met een extra schutter of waarnemer achterin. (1.A2 verkenner / 1.B1 eenpersoons / 1.B2 tweepersoons bommenwerper). Was als eerste Engelse type voorzien van een gesynchroniseerd machinegeweer. De "bommenwerper versie" voldeed goed en werd bij de achter-cockpit voorzien van een bommenruim voor 4 bommen van 30kg. Er zaten twee bomdeuren onderop het ruim. Er werden waarschijnlijk meer dan 6000 Strutters gebouwd. De Fransen noemden het ook wel de Sopwith 2A.
Clerget 9B motor met 130 pk of Clerget 9Z van 110 pk;
Lengte: 7,7 m
Spanwijdte: 10,2 m
Leeggewicht: 570 kg
Maximum startgewicht: circa 1000 kg tot 1100 kg
Maximum snelheid: circa 160 km/u
1 of 2 man (extra stoel achter piloot)
1x 7,7mm Vickers mitrailleur op neus (1 extra bij waarnemer/schutter met een Lewis gun of zelfs op bovenvleugel);
Mogelijkheid voor max 100 kg bommen (in apart bommenruim ook)
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | Th. Postma en W. Schoenmaker | . | ISBN 90 6013 966 6 | |
Van Brik tot Starfighter 1 | H. Hooftman | . | . | . |
Profiles volume I | Argus books | . | . | 1989 |
Sopwith Strutter |
WindSock datafile 34 , 80 |
- | . | . |
.
Websites: |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_1%C2%BD_Strutter |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze