IPMS Nederland

1. LVA Spijker V.2

Cat 1.  LVA

58 stuks, regi SP26-83 (later 26 t/m 83).  (met later nog 9 kisten van de MLD).
 
De Luchtvaartafdeeling LvA kreeg 58 Spijker V.2 toestellen afgeveleverd 1918-1919. Ze vervingen met name de Farmans.
De kisten werden intensief gebruikt voor lesdoeleinden maar er waren nogal wat problemen, vooral vanwege de onbetrouwbare motor en de koeling. Ook werd op een gegeven moment het richtingsroer vergroot.

Negen stuks kwamen 1924 van de MLD erbij. Toch voldeed het toestel redelijk en was langdurig het enige bruikbare LvA type.

spijker-v2-mdv-archive

LvA kist . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

spijker-v2-jg-archive                                                            
het prototype van de V.2. Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

op de bakermat Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

kopje over.... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Gilze ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

een kraak! De rozetten zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met de latere oranje bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kraak! de bollen zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

detail van het prototype. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens: LVA Spijker V.2
Registratie Constructienummer Registratie Datum in Dienst Datum uit Dienst Opmerkingen
26 SP-26 T80   1918   oorspronkelijk regi's SP-26 T80
27 SP-27 T80   1918   oorspronkelijk regi's SP-27 T80 enzovoort
28     1918    
29     1918    
30     1918    
31     1918    
32     1918    
33     1918    
34     1918    
35     1918    
36     1918    
37     1918    
39     1918    
40     1918    
41     1918    
42     1918    
43     1918    
44     1918    
45     1918    
46     1918    
47     1918    
48     1918    
49     1918    
50     1918    
51     1918    
52     1918    
53     1918    
54     1918    
55     1918    
56     1918    
57     1918    
58     1918    
59     1918    
60     1918    
61     1918    
62     1918    
63     1918    
64     1918    
65     1918    
66     1918    
67     1918    
68     1918    
69     1918    
70     1918    
71     1918    
72     1918    
73     1918    
74     1918    
75     1918    
76     1918    
77     1918    
78     1918    
79     1918    
80     1918    
81     1918    
82     1918    
83     1918    

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.

Negen stuks kwamen 1924 van de MLD erbij.

Wie heeft meer detail info? Graag! Gebruik NedMil contactformulier....

..

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

INFO Spijker V.2

.

Fabriek Spijker "Trompenburg"
Vliegtuig  
Type-aanduiding V.2 
Cat 1, 4 --  totaal 78 stuks

  

spijker v2 profile

Informatie:

Het Nederlandse Spijker maakte auto's maar ook af en toe een vliegtuig naar eigen ontwerp, zo ook in 1917/1918. De Nederlandsche Vliegtuigenfabriek werd opgericht door Henri Wijnmalen in 1914. Een hal werd gehuurd van Trompenburg, Amsterdam voor de produktie. (de eerste kisten daar gemaakt waren Farmans HF.22 tweedekkers. In de literatuur wordt vaak dan ook gesproken van de Spijker Trompenburg).

 
Het eigen ontworpen type V.2 was een tweepersoons tweedekker trainingstoestel (toendertijd genoemd een "schoolvliegtuig"). De V.2 was het eerste in serie gebouwde Nederlandse vliegtuigtype van de ontwerper Vannehard. Het was een verspannen tweedekker met houten constructie en linnen bedekking, wat gebruikelijk was voor die tijd. Leerling en instructeur zaten achter elkaar. Het prototype vloog maart 1918. Het gereed krijgen was moeilijk omdat er een ernstig materialengebrek was. Het had een Zweedse Thulin rotatiemotor die vanaf mid 1917 werden geleverd.

Gegevens:
 Thulin rotatie Type A motor 80 pk
 Spanwijdte: 10,86 m
 Lengte:  6,64 m
 Leeggewicht:  450 kg
 Maximum startgewicht: circa  710 kg
 Maximum snelheid:  circa 135 km/u
 1 piloot + 1 leerling vlieger

 

Literatuur:
Spijker, de eerste Nederlandse Vliegtuigfabriek Gerdessen, Geldhof, Hazewinkel Afd. Luchtvaartkennis KNNVL  2002   

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • spijker-v2-jg-archive
  • spijker-v2-mdv-arc
  • spijker-v2-mdv-arch2
  • spijker-v2-mdv-archive
  • spijker-v2-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Spijker Trompenburg V.2

Cat 4.  MLD

20 stuks, regi C-11 t/m C-30 

De levering van vliegtuigen en motoren vanuit het neutrale Zweden kwam gedurende de Eerste Wereldoorlog op gang mid 1917 naar Nederland. De MLD dacht  de motoren goed te kunnen gebruiken om allerlei motoren te vervangen van andere vliegtuigen.

De Spijker "Trompenburg"  V.2 werd door de MLD in 1918 gekocht, voor de vliegopleiding op De Kooy. Het type gaf nogal veel problemen met veel ongelukken o.a door het drassige terrein op De Kooy. Er waren ook problemen vanwege de slechte Thulin rotatiemotor.

In 1924 gingen de resterende negen Spijker kisten naar de LvA.

Opmerking: de proefvliegafdeling van de ML-KNIL wilde ook 2 toestellen om uit te proberen maar het kwam er niet van en deze werden door de MLD overgenomen. De V.2 heeft derhalve nooit in Indie gevlogen.

 

spijker-v2-mdv-arch2

MLD kist, duidelijk te zien natuurlijk de C-13. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Prachtige opname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens: MLD
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C-11     01-06-1918 1924 Juni 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-12     01-11-1918 1924 November 1918 in dienst. Medio 1924 afgeschreven
C-13     01-11-1918 1924 November 1918 in dienst. Medio 1924 afgeschreven
C-14     01-11-1918 1924 November 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-15     01-12-1918 1919 December 1918 in dienst. November 1919 uit dienst. Afgeschreven
C-16     01-12-1918 1924 December 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst; zie opmerking
C-17     01-12-1918 1924 December 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-18     01-12-1918 24-04-1919 December 1918 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy
C-19     01-01-1919 18-03-1919 Januari 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy (botsing met A-2)
C-20     01-01-1919 13-04-1922 Januari 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy
C-21     01-01-1919 1924 Januari 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-22     01-01-1919 1924 Januari 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-23     01-03-1919 1924 Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-24     01-03-1919 07-05-1918 Maart 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy
C-25     01-03-1919 1924 Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-26     01-03-1919 1924 Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-27     01-03-1919 1924 Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst
C-28     maart 1919 25-04-1919 Maart 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy
C-29     01-12-1919 19-02-1920 Dec. 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy
C-30     01-12-1919 11-07-1922 Dec. 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy

 Bronnen o.a. [B27] Spijker /Luchtv.kennis,   [B16] MLD.70 

Opmerking: in het Aviodrome staat een Spijker V.2 replica met regi "C-16" welke een stalen Pup frame heeft met de originele Thulin motor van de oude "C-16" en propeller.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Spijker V.2

Modelbouw Spijker V.2

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
  geen    

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)       < K120> LvA kaki romp en deel ondervleugel

< K151> overige delen blanke spanlak;

lichte voorkant richtingsroer

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)