Cat 3. Klu / LSK
mk.IX: 35 stuks (1946-1954) ; kenmerken H1-H35
T.mk.IX: 3 stuks (1946-1954) ; kenmerken H97-H99, later 3W-21 en 3W-22
F.mk.IX: 20 stuks (1947-1950) ; kenmerken H50-H69 (no.332 squadron in Indïe)
mk.XIV: ...
mk.XVI: TD264 en TD402
Na de oorlog moesten de strijdkrachten weer worden opgebouwd in Nederland. De kisten vliegend voor de strijd vanuit Engeland tijdens de oorlog waren "ingeleverd" in 1945. Maar in september 1946 werd no.322 squadron weer "opnieuw opgericht" (nadat het eerder was opgericht tijdens de Tweede Wereldoorlog 12 juni 1944 vliegende vanaf de basis Woodvale in Engeland) voor de Lucht Strijd Krachten maar de eerste aangeleverde tweedehands Spitfires mk.IX werden door 322 squadron pas in 1949 in gebruik gesteld.
Op Twenthe werd een jachtvliegschool opgericht waar Spitfire "T" trainers arriveerden in eind maart 1948. De toestellen hadden eerst een RAF schema maar werden later zilver gespoten. Twenthe werd januari 1949 officieel een luchtverdedigingsbasis.
Ook zouden Spitfires worden ingezet in Indië waar later de Politionele Acties plaats vonden. Na de onafhankelijkheid van Indonesië gingen de meesten weer retour naar Nederland. ( Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120, zie Categorie 5 pagina).
De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no.322 squadron teruggekeerd uit Indie vloog er met de Spitfire (en later de Meteor). Tot 1954 waren er bij de LsK diverse Spitfires in gebruik, vooral op de vliegbasis Twenthe.
Mk.IX. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Later zoals bij de Historische Vlucht waarbij de correctheid van de kleuren niet is na te gaan. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
..
Registratiegegevens Spitfire Mk.IXc LsK/KLu: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Squadron-code | Engelse Registratie | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
H-1 | 3W-1 | MJ143 | CBAF IX 907 ? | 17-06-1946 | 04-06-1954 | Bewaard in MLM. | |
H-2 | MJ614 | 03-10-1946 | 06-11-1950 | Afgeschreven | |||
H-3 | MK128 | 25-11-1946 | 10-07-1951 | Afgeschreven | |||
H-4 | 3W-4 | MK926 | 30-07-1946 | 09-10-1952 | Afgeschreven | ||
H-5 | PT669 | 17-07-1946 | 27-06-1950 | Afgeschreven | |||
H-6 | 3W-6 | MH477 | 31-07-1946 | 09-10-1952 | Bewaard; maar gesloopt 1960 | ||
H-7 | 3W-7 | MH723 | 03-10-1946 | 04-06-1954 | Bewaard, maar gesloopt 1961 | ||
H-8 | 3W-8 | MJ271 | CBAF IX 97 | 25-11-1946 | 04-06-1954 | Bewaard. Naar Schiphol en later naar Aviodrome (met fake regi "H-53"); is verkocht Aircraft Restoration Company, Duxford. |
|
H-9 | 3W-9 | MJ469 | 30-07-1946 | 04-06-1954 | Afgeschreven (poortwachter Kamp Overmaat?) | ||
H-11 | 3W-11 | MJ642 | 31-10-1946 | 04-06-1954 | Bewaard, maar gesloopt 1960 | ||
H-10 | 3W-10 | MJ479 | 14-07-1946 | 04-06-1954 | Afgeschreven | ||
H-12 | MJ953 | 30-07-1946 | 18-08-1948 | Buiten dienst 1948 | |||
H-13 | MK632 | 30-07-1946 | 27-06-1950 | Buiten dienst 1950 | |||
H-14 | MK901 | 12-07-1946 | 09-04-1948 | Afgeschreven | |||
H-15 | 3W-15 | MK959 | 26-09-1946 | 16-03-1949 | Afgeschreven. Naar Eindhoven.; later verkocht naar USA voor restauratie, vloog weer 2004 ! Walkaround |
||
H-16 | MK998 | 12-07-1946 | 06-10-1947 | Buiten dienst 1948 | |||
H-17 | ML262 | 25-11-1946 | 06-08-1948 | Buiten dienst 1948 | |||
H-18 | MK121 | 26-09-1946 | 15-03-1948 | Afgeschreven 1947 | |||
H-19 | 3W-19 | MK630 | 12-07-1946 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954; decoy Volkel | ||
H-20 | MJ361 | 25-11-1946 | 15-03-1948 | Afgeschreven | |||
H-21 | FR.IXc | MK249 | 30-07-1946 | 27-06-1950 | Verkenner versie; Buiten dienst 1950 | ||
H-22 | 3W-3 | NH212 | 03-05-1948 | 40-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-23 | 3W-13 | MK188 | 14-08-1948 | 17-04-1953 | Afgeschreven | ||
H-24 | 3W-12 | MJ957 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-25 | 3W-17 | MK732 | 28-06-1948 | 04-06-1954 | Bewaard 1954. Naar Gilze-Rijen. nu Stichting KLu Historische Vlucht "3W-17" | ||
H-26 | PT873 | 27-06-1948 | 06-11-1950 | Afgeschreven | |||
H-27 | 3W-16 | PT986 | 01-10-1948 | 04-06-1954 | Werd PH-NFP gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in zilver schema. |
||
H-28 | 3W-14 | MK475 | 04-05-1948 | 04-06-1954 | Werd PH-NFO gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema. |
||
H-29 | MK403 | 21-05-1948 | 12-03-1953 | Buiten dienst 1953 | |||
H-30 | 3W-2 | MJ828 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Werd PH-NFR gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema. |
||
H-31 | MJ152 | 13-06-1947 | 05-07-1950 | Afgeschreven Twenthe | |||
H-32 | MK202 | 13-06-1947 | 27-06-1950 | Buiten dienst 1950 | |||
H-33 | NH197 | 13-06-1947 | 27-06-1950 | Afgeschreven Twenthe | |||
H-34 | 3W-18 | MK913 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-35 | 3W-5 | MJ580 | 27-10-1948 | 10-07-1952 | Afgeschreven | ||
H-101 | H-52 | MK205 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM31 | ||
H-102 | H-51 | mk IX.B | MH485 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM30 ?? | |
H-103 | H-60 | NH238 | CBAF IX 22 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie; vloog ook met afwijkend proefschema; daarna naar Belgie als SM36. (zie opmerking) |
|
H-104 | H-61 | MK923 | CBAF IX1886 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie. | |
H-105 | H-68 | mk IX.B | MH434 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM41 | |
H-106 | H-53 | MH424 | 13-06-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, ook met Donald Duck symbool; daarna naar Belgie als SM32 | ||
H-107 | H-66 | MJ536 | 13-07-1947 | 01-10-1948 | Afgeschreven. | ||
H-108 | H-65 | MH415 | CBAF IX533 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM40. Daarna Roussea Aviation te Rinard; verkocht UK, daarna USA |
|
H-109 | H-64 | NH188 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, ook in een lichtblauwe demo kleur; daarna naar Belgie als SM39 | ||
H-110 | H-69 | MJ893 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM42 | ||
H-111 | H-50 | MK606 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen. | ||
H-112 | H-63 | MH725 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM38 | ||
H-113 | H-57 | NH309 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM34 | ||
H-114 | H-58 | MK230 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen | ||
H-115 | H-62 | MK993 | 13-07-1947 | 27-01-1949 | Afgeschreven. | ||
H-116 | H-55 | MK297 | CBAF IX151 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM43. | |
H-117 | H-67 | MJ714 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM35 | ||
H-118 | H-54 | EN560 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen medio ..... | ||
H-119 | H-59 | MK912 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM29 | ||
H-120 | H-56 | MH439 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM33 |
bronnen: zie hieronder....
Opmerking: Aviodrome Spitfire "H-53" is de behoorlijk opgeknapte voormalige "H-8" ;
"Plastic replica's" zijn ook veelal te vinden als poortwachter en in musea. (bv '3W-V" op Leeuwarden) en op Eindhoven.
De "H-60" is een gerestaureerde replica van de Stichting KLu Historische Vlucht op Gilze-Rijen (dit is dus niet de originele "H-60").
.
Registratiegegevens Spitfire T.Mk. IX KLu: (trainer) | ||||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
H-97 | MK715 | 26-03-1948 | 20-09-1951 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; september 1950 ongeval en afgeschreven Soesterberg | ||
H-98 | BS274 | 26-03-1948 | 05-02-1951 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter (had eerst de foutieve regi BF274); ongeval en afgeschreven Volkel | ||
H-99 | BS147 | 26-03-1948 | juni 1954 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; gebruikt tot september 1953; werd PH-NFN in 1954 gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder met oranje schema en daarna 04-05-1957 afgeschreven na buiklanding. |
Bronnen o.a. [B7] Cockpit met Hooftman/v.d. Meer , [B1] MIP 1972-2 / 1975-2 / 1986-2 / 1986-3, 1987-4, [B35] Spinner 1997-okt ,
Opmerking: de tweezitter Spit "H-98" die nu rond vliegt is een voormalige Irish Air Corps kist .
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)