Cat 6. Operaties RAF
Na het begin van de Tweede Wereldoorlog waarbij Nederland al bezet was en de regering uitgeweken naar Engeland, werden in 1941 en 1942 Spitfires aangeschaft met financiele middelen en vele giften middels het Prins Bernard Fonds (PBF). Deze kisten gingen vliegen voor de RAF. Maar liefst zo'n 74 zogeheten "presentation" toestellen konden worden gefinancierd voor de RAF en deze toestellen vlogen bij tientallen squadrons met niet alleen Engelse vliegers maar ook Nederlandse en Poolse vliegers. De aangekochte "presentation" Spitfires hadden Indische en Nederlandse namen. Deze spits waren van het type mk.F.mk.IIB (40 stuks) of mk.Vb (34 stuks). Deze kisten vlogen dus bij de RAF met engelse kentekens maar vaak in het klein stond de Nederlandse naam met soms een klein oranje driehoekje onder de cockpit vermeld. De meeste toestellen gingen tijdens de oorlog verloren bij gevechtshandelingen boven Engeland en West Europa waarbij veel piloten het leven verloren.
Het RAF no.167 squadron (met "VL-" regi's) werd hernoemd 12 juni 1943 het no.322 "Dutch" squadron op de basis Woodvale bij het Engelse Liverpool. De "3W-" code werd gebruikt bij dit no.322 squadron en vanaf januari 1945 uitgerust met mk.Vb/c Spitfires vloog het squadron vanaf Hawkinge bij de kust. Maart 1944 kreeg het de beschikking over Spitfires mk. XIV en verkaste men naar Acklinton en in april 1944 vliegende vanaf Hartford Bridge (Blackbushe). De spits opereerden in de tijd ook veel om de V-1 vliegende bommen neer te halen.
Juni 1944 opereerde het squadron vanaf West Malling bij London en tijdens D-day bood het squadron bescherming boven het eiland Wight. Juli 1944 was men weer verkast en vloog het squadron vanaf Deanland en kreeg het geleidelijk aan de Spitfire mk.IX die geschikter zijn voor grondaanvallen. De kisten werden ingezet voor met name grondaanvallen boven Frans grondgebied. Een half jaar na D-Day kon het no.322 squadron januari 1945 "verhuizen" naar het Nederlandse Woensdrecht dat al bevrijd was. Februari 1945 opereerde men vanaf Schijndel en in april, vanaf Twenthe. West- en Noord- Nederland was toen nog steeds bezet door de Duitsers. Mei en juni 1945 vliegt men vanaf het Duitse Varrelbush voor grondaanvalsmissies. Tijdens de vele operaties van het squadron komen helaas vele Nederlandse vliegers om.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa 7 mei 1945 gingen verreweg de meeste resterende Spitfires retour naar Engeland waar ze werden "ingeleverd".
Registratiegegevens Spitfire Mk.Vbs, 167 squadron RAF, later deels 322 sq. RAF "Dutch squadron": | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer / Type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AA910 | VL-? | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AA976 | VL-B | Vb | 17-06-1944 | 07-08-1944 | Naam: Grandotel Manchester | |
AB141 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 18-04-1944 | ||
AB180 | VL- | Vb | 01-02-1944 | 13-03-1944 | ||
AB971 | VL- | Vb | 20-07-1943 | 27-11-1943 | Naam: Gilze Rijen | |
AD428 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 16-01-1944 | ||
AD474 | VL- | Vb | 20-07-1943 | 21-07-1943 | ||
AR490 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 29-10-1943 | ||
AR498 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
BL377 | VL- | Vb | 14-08-1943 | 01-01-1944 | Naam: Buiksloot | |
EN854 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
EN905 | VL- | Vb | 20-07-1944 | 01-01-1944 | Naam: Schiphol | |
EN917 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 01-01-1944 | ||
EN950 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 17-07-1943 | ||
BM354 | VL-A | Vb | 15-07-1943 | 01-01-1944 | Naam: Malang, later De Kooy | |
BM515 | VL-P | Vb | 03-08-1943 | 01-01-1944 | Naam: prinses Beatrix; Camouflage bovenzijde groen en grijs gewisseld |
|
EP283 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 01-01-1944 | ||
EE723 | VL-E | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AR327 | VL- | Vb | 11-11-1943 | 01-06-1944 | ||
W3127 | VL-P | Vb | 13-06-1943 | 01-01-1944 | Naam: Celebes, later Soesterberg | |
W3209 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 03-05-1944 | ||
W3898 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
W3899 | VL- | Vb | 09-10-1943 | 06-01-1944 | ||
W3970 | VL- | Vb | 24-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AA751 | VL- | Vb | 22-07-1943 | 12-03-1944 | ||
AA853 | VL- | Vb | 03-12-1943 | 11-01-1944 | ||
AA918 | VL-? | Vb | 07-07-1943 | 01-01-1944 | Naam: Noordwijkerhout | |
AA920 | VL-? | Vb | 13-6-1943 | 01-01-1944 | ||
AA931 | VL-? | Vb | 25-11-1943 | 11-01-1944 | ||
AA936 | VL-? | Vb | 13-06-1943 | 03-08-1943 | ||
AA967 | VL-B | Vb | 17-03-1944 | 31-08-1944 | ||
AB794 | VL- | Vb | 12-03-1944 | 03-05-1944 | ||
AB803 | VL- | Vb | 22-07-1943 | 16-08-1944 | ||
AB904 | VL- | Vb | 28-09-1943 | 15-04-1944 | Naam: Haamstede; Botsing met BL715 | |
AD227 | VL-? | Vb | 17-03-1944 | 02-05-1944 | ||
AD327 | VL-? | Vb | 28-07-1943 | 11-01-1944 | ||
AD383 | VL-? | Vb | 28-07-1943 | 11-01-1944 | Naam: Vlissingen | |
AD475 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 01-01-1944 | Naam: Eelde | |
AD577 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 26-03-1945 | ||
AR328 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 25-04-1944 | ||
AR340 | VL- | Vb | 05-11-1943 | 30-12-1943 | Naam: Valkenburg | |
AR362 | VL- | Vb | 03-10-1943 | 01-01-1944 | Naam: Leeuwarden | |
AR437 | VL- | Vb | 12-03-1944 | 03-05-1944 | ||
BL715 | VL- | Vb | 31-08-1943 | 25-11-1943 | Naam: Prinses Irene; Botsing met AB904 (op taxibaan) |
|
BM355 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 18-11-1943 | ||
EP350 | VL-F | Vb | jun 1943 | apr 1944 | ||
AA843 | VL- | Vb | dec 1943 | ? | Ex Belgisch squadron no.350 |
|
AA814 | VL- | Vb | Naam: prinses Juliana | |||
AB817 | VL- | Vb | ||||
AR379 | VL- | Vb | ||||
BL516 | VL- | Vb | Naam: Prinses Margriet | |||
BL638 | VL- | Vb | Naam: Ockenburg | |||
BM490 | VL- | Vb | Naam: Twenthe | |||
EP183 | VL- | Vb | Naam: Hilversum | |||
W3225 | VL- | Vb | Naam: Waalhaven |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren...
.
.
Registratiegegevens Spitfire Mk.XIV 322 sq. RAF: | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer / type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
NH658 | XIV | 06-04-1944 | 10-07-1944 | |||
NH659 | XIV | 07-04-1944 | 28-08-1944 | |||
NH661 | XIV | 16-05-1944 | 27-06-1944 | |||
NH686 | VL-M | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | ||
NH690 | XIV | 27-04-1944 | 09-11-1944 | |||
NH691 | XIV | 12-06-1944 | 05-03-1945 | |||
NH692 | XIV | 12-07-1944 | 08-09-1944 | |||
NH693 | XIV | 09-07-1944 | 07-10-1944 | |||
NH694 | XIV | 20-06-1944 | 16-01-1945 | |||
NH699 | VL-R | XIV | ? | ? | ||
NH700 | XIVc | mrt 1944 | apr 1944 | van Hamel | ||
NH702 | XIV | 12-03-1944 | 05-09-1944 | |||
NH708 | XIV | 23-03-1944 | 13-05-1944 | |||
NH711 | XIV | 22-06-1944 | 09-08-1944 | |||
RM740 | 3W-W1 | XIV of XVIe ? | ||||
NH713 | XIV | 03-04-1944 | 18-08-1944 | |||
NH714 | XIV | 07-04-1944 | 01-01-1945 | |||
NH715 | XIV | 30-06-1944 | 04-08-1944 | |||
NH716 | XIV | 07-05-1944 | 29-08-1944 | |||
NH718 | XIV | 20-06-1944 | 09-08-1944 | |||
PL139 | XIV | ? | ||||
PL288. | XIV of IX ? | 01-09-1944 | ||||
RB141 | VL-L | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | Roovers | |
RB147 | XIV | |||||
RB158 | XIV | 20-03-1944 | 29-08-1944 | |||
RB160 | VL-A | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | ||
RB168 | XIV | 03-04-1944 | 11-09-1944 | |||
RB171 | XIV | 27-03-1944 | 10-08-1944 | |||
RB180 | ||||||
RB184 | VL-B | XIV | ? | |||
RB186 | XIV | 25-03-1944 | 28-09-1944 | |||
RB189 | XIV | 28-04-1944 | 12-09-1944 | |||
RK840 | VL-M | XIV of IXb ? | aug 1944 | nov 1944 | ||
RK891 | ||||||
RK904 | ||||||
RM616 | ||||||
RM622 | XIV | 28-06-1944 | 28-08-1944 | |||
RM648 | XIV | 17-07-1944 | 28-08-1944 | |||
RM671 | XIV | 26-06-1944 | 09-08-1944 | |||
RM672 | VL-A | |||||
RM676 | XIV | 17-07-1944 | 28-09-1944 | |||
RM678 | VL-Q | 12-07-1944 | ||||
RM736 | ||||||
NH586 | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | |||
NH653 | XIV | 29-03-1944 | 03-10-1944 | |||
NH655 | XIV | 26-03-1944 | 09-05-1944 | |||
NH656 | XIV | 01-05-1944 | 06-06-1944 | |||
NH687 | XIV | vliegincident mei 1944 | ||||
NH696 | XIV | 10-06-1944 | 09-08-1944 ??? |
|||
NH704 | XIV | 19-03-1944 | 19-03-1944 | |||
NH709 | XIV | 20-03-1944 | 08-09-1944 | |||
RM655 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM696 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM700 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM738 | XIV | 05-08-1944 | 03-10-1944 | |||
RM741 | XIV | 04-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM747 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM748 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM750 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM751 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM753 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM755 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM756 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
NH649 | XIVc | ? | invasie strepen |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren...
.
Registratiegegevens Spitfire Mk.XVIe , 322 sq. RAF: | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
RR213 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 26-04-1945 | motorstoring | |
RR243 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 24-09-1945 | ||
TB747 | 3W-D | XVIe | 24-05-1945 | 18-10-1945 | ||
TD137 | 3W-V | XVIe | ? | okt 1945 | sq.ldr vd Stok | |
RK892 | 3W-A | XVIe | 09-11-1944 | 13-02-1945 | ||
TB383 | 3W-A | XVIe | 22-03-1945 | 08-05-1945 | ||
RK888 | 3W-B | XVIe | 09-11-1944 | 01-04-1945 | ||
RK895 | 3W-E | XVIe | 09-11-1944 | 14-02-1945 | crashed bij Nieuwkerk/ Goirle (van Dijk) | |
TB907 | 3W-E | XVIe | 29-03-1945 | 01-04-1945 | Warnsveld | |
TB478 | 3W-F | XVIe | 08-03-1945 | 05-04-1945 | crashed bij Grave | |
TD117 | 3W-U | XVIe | 05-04-1945 | 23-04-1945 | overshoot Twenthe | |
TD131 | 3W-F | XVIe | 05-04-1945 | 07-07-1945 | ||
TD247 | 3W-F | XVIe | 17-05-1945 | 07-07-1945 | papagaai op neus; | |
TD157 | 3W-G | XVIe | 05-04-1945 | 24-04-1945 | ||
RK891 | 3W-T | XVIe | 09-11-1944 | 31-03-1945 | crashlanding Almen | |
RK844 | 3W-J | XVIe | 22-03-1945 | 05-04-1945 | ||
RR230 | 3W-X | XVIe | 13-02-1945 | |||
RR249 | 3W-Y | XVIe | 19-11-1944 | 01-04-1945 | crashed Ambt-Delden/Borne | |
PV288 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 24-03-1945 | ||
PV327 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 18-10-1945 | ||
RK866 | 3W- | XVIe | 09-01-194? | 03-02-1945 | crashed Woensdrecht (Kroes) | |
RK925 | 3W- | XVIe | 25-01-1945 | 19-07-1945 | ||
RR205 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 19-03-1945 | crashed Schijndel | |
RR240 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 05-03-1945 | ||
RR261 | 3W- | XVIe | 27-09-1945 | 15-10-1945 | ||
SM482 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 18-10-1945 | ||
TB298 | 3W- | XVIe | 29-03-1945 | 16-05-1945 | ||
TB328 | 3W- | XVIe | 01-03-1945 | 15-03-1945 | ||
TB331 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 25-02-1945 | vliegincident Schijndel | |
TB334 | 3W- | XVIe | 01-03-1945 | 18-03-1945 | ||
TB337 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 24-02-1945 | ||
TB339 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 24-02-1945 | ||
TB346 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 12-04-1945 | ||
TB362 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 26-04-1945 | ||
TB494 | 3W- | XVIe | 15-02-1945 | 25-02-1945 | ||
TB515 | 3W- | XVIe | 30-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TB614 | 3W- | XVIe | 15-03-1945 | 30-06-1945 | ||
TB626 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 15-10-1945 | ||
TB627 | 3W- | XVIe | 22-03-1945 | 23-04-1945 | ||
TB885 | 3W- | XVIe | 29-03-1945 | 18-10-1945 | restanten gevonden in Engeland in 1983! | |
TB893 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 24-05-1945 | ||
TB895 | 3W- | XVIe | 27-03-1945 | 15-10-1945 | ||
TB990 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 26-04-1945 | ||
TB997 | 3W- | XVIe | 12-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD113 | 3W- | XVIe | 30-04-1945 | 15-10-1945 | ||
TD115 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 16-04-1945 | ||
TD149 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 24-05-1945 | ||
TD232 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 15-10-1945 | ||
TD237 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD283 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD322 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD369 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren... Wie helpt daarmee? Graag uw reaktie via NedMil Contactformulier...
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt., [W4] NedWeb, [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 , [Diversen] Harry v.d. Meer boek "Nederlandse Spitfires in cijfers en letters".
Opmerking: de 'presentation" Spitfires staan niet vermeld; ze waren wel aangekocht met gelden uit het Prins Bernhard Fonds maar werden gevlogen door RAF squadrons met over het algemeen een gevarieerd gezelschap van vliegers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hadden Indische, Surinaamse en Antilliaanse namen. Types waren zo'n 40 stuks Spitfire F.mk.IIB , en 34 stuks Spitfire F.mk.Vb. Waarschijnlijk ook nog 3 Spitfires van andere varianten. (Bron [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 ).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 en W.Jonker (op oude IPMS website)