INFO Supermarine Spitfire
- 1825
.
Fabriek | Supermarine (o.a Vickers licentie) |
Vliegtuig | Spitfire |
Type-aanduiding | |
Cat 3, 5, 6 -- totaal 200+ stuks |
|
Informatie:
Supermarine/Vickers maakte een jager later genoemd de Spitfire, welke beroemd werd tijdens de slag om Engeland. Reeds in 1931 had het Britse Air Ministry een specificatie F7/30 uitgevaardigd. De ontwerper Mitchell gebruikte zijn ervaring met de Schneider Trophy racers. Maar zijn voorstel haalde het niet en de Gloster Gladiator, een tweedekker!, werd verkozen. Maar Mitchell ging door en ontwierp een toestel met gebruik van de ultra moderne Rolls Royce Merlin motor. Dit werd de basis voor de latere Spitfire, welke voor het eerst vloog in 1936. De Royal Air Force werd direct enthousiast en de eerste 300 toestellen werden direkt besteld. In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit met de duitse invasie van Polen en verklaarden Frankrijk en Engeland Duitsland vervolgens de oorlog. (helaas was Mitchell toen al onverwacht overleden).
De Spitfire speelde een cruciale rol in de slag om Engeland. In deze battle of britain voerden vele Hurricanes en de beschikbare Spitfires luchtgevechten met Duitse Messerschmitts en Heinkels en uiteindelijk werd het in het voordeel van de Engelsen beslist. . Uiteindelijk verschenen van de Spitfire vele versies met diverse motoren. Vanaf 1942 werd duidelijk dat de mk.V met de Merlin 45 motor niet opgewassen was tegen de Duitse Focke Wulf 190. De Spitfire kreeg een sterkere Merlin 61 en de mark IX was een succes. Er was een variatie verder mogelijk met een elliptische en een "clipped wing". De mk.XXII was de laatste variant uit de oorlog met de Griffon motor en deze kwam ook in de mk.XXIV. Pas na de oorlog kwam er een trainer tweezits variant.
Gegevens Spitfire mk.IX:
Lengte: 9,30 m
Spanwijdte: 11,23 m
Rolls Royce Merlin 66 motor met 1720 pk
Leeggewicht: 2555 kg
Maximum startgewicht: 4300 kg
Maximum snelheid: 656 km/u
Vliegbereik: 960 km
Plafond: 13.000 m
Bewapening: 2x 20mm Hispano kanonnen, 2x 12,7mm mitrailleurs, en 1 bom van 225 kg
.
Literatuur: | |||||
Spitfires! Nederlandse Spitfires van 1945 tot 1976 |
Harry van der Meer en Hugo Hooftman | Ned.Vliegtuig Encyclopedie 1 | Cockpit Uitgeverij, 1976 | |||
Modelbouw in Plastic (Ned. mk.9) | 1975-2 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (varianten) | 1972-2 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (varianten) | 1977-2 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (mk.16 in Nederland) | 1979-3 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (ombouw van mk.6 naar mk.9) | 1983-2 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (Ned. historie) | 1986-3 + 1986-2 + 1976-4 | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic (mk. 16e) | 1987-4 | IPMS Nederland | |||
Operationele gebruik "Indische" spitfires | 1997 oktober | Stichting Vrienden MLM | |||
Indische Spitfires | 2006 | Dutch Profile 4 | |||
Spitfire in dienst LsK | 2013 | Dutch Profile 19 | |||
Informatie Dennis Meijeringh, IPMS Regio Noord | 2007 | diverse bronnen | |||
ex KLu Spitfires bij Schreiner | 1977-10 | Afd.Luchtvaartkennis |
....
Websites: |
IPMS Nederland Walkaround Spitfire |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/ KLu Supermarine Spitfire
- 6313
Cat 3. Klu / LSK
mk.IX: 35 stuks (1946-1954) ; kenmerken H1-H35
T.mk.IX: 3 stuks (1946-1954) ; kenmerken H97-H99, later 3W-21 en 3W-22
F.mk.IX: 20 stuks (1947-1950) ; kenmerken H50-H69 (no.332 squadron in Indïe)
mk.XIV: ...
mk.XVI: TD264 en TD402
Na de oorlog moesten de strijdkrachten weer worden opgebouwd in Nederland. De kisten vliegend voor de strijd vanuit Engeland tijdens de oorlog waren "ingeleverd" in 1945. Maar in september 1946 werd no.322 squadron weer "opnieuw opgericht" (nadat het eerder was opgericht tijdens de Tweede Wereldoorlog 12 juni 1944 vliegende vanaf de basis Woodvale in Engeland) voor de Lucht Strijd Krachten maar de eerste aangeleverde tweedehands Spitfires mk.IX werden door 322 squadron pas in 1949 in gebruik gesteld.
Op Twenthe werd een jachtvliegschool opgericht waar Spitfire "T" trainers arriveerden in eind maart 1948. De toestellen hadden eerst een RAF schema maar werden later zilver gespoten. Twenthe werd januari 1949 officieel een luchtverdedigingsbasis.
Ook zouden Spitfires worden ingezet in Indië waar later de Politionele Acties plaats vonden. Na de onafhankelijkheid van Indonesië gingen de meesten weer retour naar Nederland. ( Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120, zie Categorie 5 pagina).
De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no.322 squadron teruggekeerd uit Indie vloog er met de Spitfire (en later de Meteor). Tot 1954 waren er bij de LsK diverse Spitfires in gebruik, vooral op de vliegbasis Twenthe.
Mk.IX. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Later zoals bij de Historische Vlucht waarbij de correctheid van de kleuren niet is na te gaan. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
..
Registratiegegevens Spitfire Mk.IXc LsK/KLu: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Squadron-code | Engelse Registratie | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
H-1 | 3W-1 | MJ143 | CBAF IX 907 ? | 17-06-1946 | 04-06-1954 | Bewaard in MLM. | |
H-2 | MJ614 | 03-10-1946 | 06-11-1950 | Afgeschreven | |||
H-3 | MK128 | 25-11-1946 | 10-07-1951 | Afgeschreven | |||
H-4 | 3W-4 | MK926 | 30-07-1946 | 09-10-1952 | Afgeschreven | ||
H-5 | PT669 | 17-07-1946 | 27-06-1950 | Afgeschreven | |||
H-6 | 3W-6 | MH477 | 31-07-1946 | 09-10-1952 | Bewaard; maar gesloopt 1960 | ||
H-7 | 3W-7 | MH723 | 03-10-1946 | 04-06-1954 | Bewaard, maar gesloopt 1961 | ||
H-8 | 3W-8 | MJ271 | CBAF IX 97 | 25-11-1946 | 04-06-1954 | Bewaard. Naar Schiphol en later naar Aviodrome (met fake regi "H-53"); is verkocht Aircraft Restoration Company, Duxford. |
|
H-9 | 3W-9 | MJ469 | 30-07-1946 | 04-06-1954 | Afgeschreven (poortwachter Kamp Overmaat?) | ||
H-11 | 3W-11 | MJ642 | 31-10-1946 | 04-06-1954 | Bewaard, maar gesloopt 1960 | ||
H-10 | 3W-10 | MJ479 | 14-07-1946 | 04-06-1954 | Afgeschreven | ||
H-12 | MJ953 | 30-07-1946 | 18-08-1948 | Buiten dienst 1948 | |||
H-13 | MK632 | 30-07-1946 | 27-06-1950 | Buiten dienst 1950 | |||
H-14 | MK901 | 12-07-1946 | 09-04-1948 | Afgeschreven | |||
H-15 | 3W-15 | MK959 | 26-09-1946 | 16-03-1949 | Afgeschreven. Naar Eindhoven.; later verkocht naar USA voor restauratie, vloog weer 2004 ! Walkaround |
||
H-16 | MK998 | 12-07-1946 | 06-10-1947 | Buiten dienst 1948 | |||
H-17 | ML262 | 25-11-1946 | 06-08-1948 | Buiten dienst 1948 | |||
H-18 | MK121 | 26-09-1946 | 15-03-1948 | Afgeschreven 1947 | |||
H-19 | 3W-19 | MK630 | 12-07-1946 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954; decoy Volkel | ||
H-20 | MJ361 | 25-11-1946 | 15-03-1948 | Afgeschreven | |||
H-21 | FR.IXc | MK249 | 30-07-1946 | 27-06-1950 | Verkenner versie; Buiten dienst 1950 | ||
H-22 | 3W-3 | NH212 | 03-05-1948 | 40-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-23 | 3W-13 | MK188 | 14-08-1948 | 17-04-1953 | Afgeschreven | ||
H-24 | 3W-12 | MJ957 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-25 | 3W-17 | MK732 | 28-06-1948 | 04-06-1954 | Bewaard 1954. Naar Gilze-Rijen. nu Stichting KLu Historische Vlucht "3W-17" | ||
H-26 | PT873 | 27-06-1948 | 06-11-1950 | Afgeschreven | |||
H-27 | 3W-16 | PT986 | 01-10-1948 | 04-06-1954 | Werd PH-NFP gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in zilver schema. |
||
H-28 | 3W-14 | MK475 | 04-05-1948 | 04-06-1954 | Werd PH-NFO gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema. |
||
H-29 | MK403 | 21-05-1948 | 12-03-1953 | Buiten dienst 1953 | |||
H-30 | 3W-2 | MJ828 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Werd PH-NFR gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema. |
||
H-31 | MJ152 | 13-06-1947 | 05-07-1950 | Afgeschreven Twenthe | |||
H-32 | MK202 | 13-06-1947 | 27-06-1950 | Buiten dienst 1950 | |||
H-33 | NH197 | 13-06-1947 | 27-06-1950 | Afgeschreven Twenthe | |||
H-34 | 3W-18 | MK913 | 13-06-1947 | 04-06-1954 | Buiten dienst 1954 | ||
H-35 | 3W-5 | MJ580 | 27-10-1948 | 10-07-1952 | Afgeschreven | ||
H-101 | H-52 | MK205 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM31 | ||
H-102 | H-51 | mk IX.B | MH485 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM30 ?? | |
H-103 | H-60 | NH238 | CBAF IX 22 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie; vloog ook met afwijkend proefschema; daarna naar Belgie als SM36. (zie opmerking) |
|
H-104 | H-61 | MK923 | CBAF IX1886 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie. | |
H-105 | H-68 | mk IX.B | MH434 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM41 | |
H-106 | H-53 | MH424 | 13-06-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, ook met Donald Duck symbool; daarna naar Belgie als SM32 | ||
H-107 | H-66 | MJ536 | 13-07-1947 | 01-10-1948 | Afgeschreven. | ||
H-108 | H-65 | MH415 | CBAF IX533 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM40. Daarna Roussea Aviation te Rinard; verkocht UK, daarna USA |
|
H-109 | H-64 | NH188 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, ook in een lichtblauwe demo kleur; daarna naar Belgie als SM39 | ||
H-110 | H-69 | MJ893 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM42 | ||
H-111 | H-50 | MK606 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen. | ||
H-112 | H-63 | MH725 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM38 | ||
H-113 | H-57 | NH309 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM34 | ||
H-114 | H-58 | MK230 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen | ||
H-115 | H-62 | MK993 | 13-07-1947 | 27-01-1949 | Afgeschreven. | ||
H-116 | H-55 | MK297 | CBAF IX151 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM43. | |
H-117 | H-67 | MJ714 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM35 | ||
H-118 | H-54 | EN560 | 13-07-1947 | 12-03-1953 | Gebruikt voor onderdelen medio ..... | ||
H-119 | H-59 | MK912 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM29 | ||
H-120 | H-56 | MH439 | 13-07-1947 | 30-04-1952 | Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM33 |
bronnen: zie hieronder....
Opmerking: Aviodrome Spitfire "H-53" is de behoorlijk opgeknapte voormalige "H-8" ;
"Plastic replica's" zijn ook veelal te vinden als poortwachter en in musea. (bv '3W-V" op Leeuwarden) en op Eindhoven.
De "H-60" is een gerestaureerde replica van de Stichting KLu Historische Vlucht op Gilze-Rijen (dit is dus niet de originele "H-60").
.
Registratiegegevens Spitfire T.Mk. IX KLu: (trainer) | ||||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
H-97 | MK715 | 26-03-1948 | 20-09-1951 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; september 1950 ongeval en afgeschreven Soesterberg | ||
H-98 | BS274 | 26-03-1948 | 05-02-1951 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter (had eerst de foutieve regi BF274); ongeval en afgeschreven Volkel | ||
H-99 | BS147 | 26-03-1948 | juni 1954 | In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; gebruikt tot september 1953; werd PH-NFN in 1954 gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder met oranje schema en daarna 04-05-1957 afgeschreven na buiklanding. |
Bronnen o.a. [B7] Cockpit met Hooftman/v.d. Meer , [B1] MIP 1972-2 / 1975-2 / 1986-2 / 1986-3, 1987-4, [B35] Spinner 1997-okt ,
Opmerking: de tweezitter Spit "H-98" die nu rond vliegt is een voormalige Irish Air Corps kist .
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/ KLu Supermarine Spitfire (foto bijlage)
- 1948
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Spitfire F.Mk.XIVc, RB155, direct na aankomst op Twenthe. Toestel was bestemd voor de LETS op Deelen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Spitfire LF Mk.IXc in de vlucht vóór de overname door Nederland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In silverdope schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.mk.IX, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IX in camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IX met het luikje open naar de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de achtergrond Meteors... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LF.Mk.IXc, H-4 (MK962) van de Jachtvliegschool (JVS) / 322 Sqn op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
JachtVliegSchool Spitfires in camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk. IX van de JVS op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IXc van de JVS. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Twenthe 1951. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IX, de "H-1" die later in het museum kwam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LF. Mk.IXc , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LF.Mk.IXc in de landing tijdens de oefening Cupola. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
---------------------------------
Trainer T.IX, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Klaar om te vertrekken van Engeland naar Nederland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De achterste kap steekt ene stuk uit! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
------------------------------------------
Mk. IX van de Stichting Historische Vlucht in KLu kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorbeplating los, de Merlin motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk. IXc in onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. ML-KNIL Supermarine Spitfire
- 3639
Cat 5. ML-KNIL
Vanwege de politieke situatie in Indië na de Tweede Wereldoorlog en het Indonesische onafhankelijkheids-streven werd no.322 squadron naar Indië gestuurd september 1947 (zie Categorie 3 pagina...). Ze lieten echter hun Spitfires achter in Nederland bij de jachtvliegschool op Twenthe.
Naar Indïe gingen wel zo'n 20 Spitfires die nog in Engeland in kratten stonden rechtstreeks per schip naar Indië. Deze kisten waren nog in de RAF coastal kleuren met Ocean Grey/Dark green en Medium sea grey. De Spitfires mk.IX (met meestal een "C" vleugel maar vaak nog zonder kanonnen ) werden opgebouwd op Java op het veld Kalidjati en vlogen in het begin zonder H-codes. Verder kregen de kisten vaak wel kanonnen later geïnstalleerd.
Deze spits werden ingezet tijdens de tweede Politionele Actie met name voor het aanvallen van grond doelen. In 1949 keerde het squadron weer terug naar Nederland. De meeste van de spits werden doorverkocht, o.a. aan België na een revisie bij Fokker.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens Spitfires in Indie: (Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120). |
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Supermarine Spitfire (foto bijlage)
- 2289
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Nederlandse Spitfires in Indië. Hier een Mk. IX zonder grote registratie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud op Semarang, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk. IX op Semarang, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Patronen laden voor de vleugel kanonnen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LF.Mk.IXc, H-60, van 322 Sqn in Nederlands-Indië. Met nieuw camouflageschema?? en witte muizen op de romp onder de motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
322 squadron kisten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bom onder de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Kalidjati. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
6. Ops RAF Supermarine Spitfire
- 2966
Cat 6. Operaties RAF
Na het begin van de Tweede Wereldoorlog waarbij Nederland al bezet was en de regering uitgeweken naar Engeland, werden in 1941 en 1942 Spitfires aangeschaft met financiele middelen en vele giften middels het Prins Bernard Fonds (PBF). Deze kisten gingen vliegen voor de RAF. Maar liefst zo'n 74 zogeheten "presentation" toestellen konden worden gefinancierd voor de RAF en deze toestellen vlogen bij tientallen squadrons met niet alleen Engelse vliegers maar ook Nederlandse en Poolse vliegers. De aangekochte "presentation" Spitfires hadden Indische en Nederlandse namen. Deze spits waren van het type mk.F.mk.IIB (40 stuks) of mk.Vb (34 stuks). Deze kisten vlogen dus bij de RAF met engelse kentekens maar vaak in het klein stond de Nederlandse naam met soms een klein oranje driehoekje onder de cockpit vermeld. De meeste toestellen gingen tijdens de oorlog verloren bij gevechtshandelingen boven Engeland en West Europa waarbij veel piloten het leven verloren.
Het RAF no.167 squadron (met "VL-" regi's) werd hernoemd 12 juni 1943 het no.322 "Dutch" squadron op de basis Woodvale bij het Engelse Liverpool. De "3W-" code werd gebruikt bij dit no.322 squadron en vanaf januari 1945 uitgerust met mk.Vb/c Spitfires vloog het squadron vanaf Hawkinge bij de kust. Maart 1944 kreeg het de beschikking over Spitfires mk. XIV en verkaste men naar Acklinton en in april 1944 vliegende vanaf Hartford Bridge (Blackbushe). De spits opereerden in de tijd ook veel om de V-1 vliegende bommen neer te halen.
Juni 1944 opereerde het squadron vanaf West Malling bij London en tijdens D-day bood het squadron bescherming boven het eiland Wight. Juli 1944 was men weer verkast en vloog het squadron vanaf Deanland en kreeg het geleidelijk aan de Spitfire mk.IX die geschikter zijn voor grondaanvallen. De kisten werden ingezet voor met name grondaanvallen boven Frans grondgebied. Een half jaar na D-Day kon het no.322 squadron januari 1945 "verhuizen" naar het Nederlandse Woensdrecht dat al bevrijd was. Februari 1945 opereerde men vanaf Schijndel en in april, vanaf Twenthe. West- en Noord- Nederland was toen nog steeds bezet door de Duitsers. Mei en juni 1945 vliegt men vanaf het Duitse Varrelbush voor grondaanvalsmissies. Tijdens de vele operaties van het squadron komen helaas vele Nederlandse vliegers om.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa 7 mei 1945 gingen verreweg de meeste resterende Spitfires retour naar Engeland waar ze werden "ingeleverd".
Registratiegegevens Spitfire Mk.Vbs, 167 squadron RAF, later deels 322 sq. RAF "Dutch squadron": | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer / Type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AA910 | VL-? | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AA976 | VL-B | Vb | 17-06-1944 | 07-08-1944 | Naam: Grandotel Manchester | |
AB141 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 18-04-1944 | ||
AB180 | VL- | Vb | 01-02-1944 | 13-03-1944 | ||
AB971 | VL- | Vb | 20-07-1943 | 27-11-1943 | Naam: Gilze Rijen | |
AD428 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 16-01-1944 | ||
AD474 | VL- | Vb | 20-07-1943 | 21-07-1943 | ||
AR490 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 29-10-1943 | ||
AR498 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
BL377 | VL- | Vb | 14-08-1943 | 01-01-1944 | Naam: Buiksloot | |
EN854 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
EN905 | VL- | Vb | 20-07-1944 | 01-01-1944 | Naam: Schiphol | |
EN917 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 01-01-1944 | ||
EN950 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 17-07-1943 | ||
BM354 | VL-A | Vb | 15-07-1943 | 01-01-1944 | Naam: Malang, later De Kooy | |
BM515 | VL-P | Vb | 03-08-1943 | 01-01-1944 | Naam: prinses Beatrix; Camouflage bovenzijde groen en grijs gewisseld |
|
EP283 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 01-01-1944 | ||
EE723 | VL-E | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AR327 | VL- | Vb | 11-11-1943 | 01-06-1944 | ||
W3127 | VL-P | Vb | 13-06-1943 | 01-01-1944 | Naam: Celebes, later Soesterberg | |
W3209 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 03-05-1944 | ||
W3898 | VL- | Vb | 11-01-1944 | 13-03-1944 | ||
W3899 | VL- | Vb | 09-10-1943 | 06-01-1944 | ||
W3970 | VL- | Vb | 24-01-1944 | 13-03-1944 | ||
AA751 | VL- | Vb | 22-07-1943 | 12-03-1944 | ||
AA853 | VL- | Vb | 03-12-1943 | 11-01-1944 | ||
AA918 | VL-? | Vb | 07-07-1943 | 01-01-1944 | Naam: Noordwijkerhout | |
AA920 | VL-? | Vb | 13-6-1943 | 01-01-1944 | ||
AA931 | VL-? | Vb | 25-11-1943 | 11-01-1944 | ||
AA936 | VL-? | Vb | 13-06-1943 | 03-08-1943 | ||
AA967 | VL-B | Vb | 17-03-1944 | 31-08-1944 | ||
AB794 | VL- | Vb | 12-03-1944 | 03-05-1944 | ||
AB803 | VL- | Vb | 22-07-1943 | 16-08-1944 | ||
AB904 | VL- | Vb | 28-09-1943 | 15-04-1944 | Naam: Haamstede; Botsing met BL715 | |
AD227 | VL-? | Vb | 17-03-1944 | 02-05-1944 | ||
AD327 | VL-? | Vb | 28-07-1943 | 11-01-1944 | ||
AD383 | VL-? | Vb | 28-07-1943 | 11-01-1944 | Naam: Vlissingen | |
AD475 | VL- | Vb | 13-06-1943 | 01-01-1944 | Naam: Eelde | |
AD577 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 26-03-1945 | ||
AR328 | VL- | Vb | 17-03-1944 | 25-04-1944 | ||
AR340 | VL- | Vb | 05-11-1943 | 30-12-1943 | Naam: Valkenburg | |
AR362 | VL- | Vb | 03-10-1943 | 01-01-1944 | Naam: Leeuwarden | |
AR437 | VL- | Vb | 12-03-1944 | 03-05-1944 | ||
BL715 | VL- | Vb | 31-08-1943 | 25-11-1943 | Naam: Prinses Irene; Botsing met AB904 (op taxibaan) |
|
BM355 | VL- | Vb | 10-11-1943 | 18-11-1943 | ||
EP350 | VL-F | Vb | jun 1943 | apr 1944 | ||
AA843 | VL- | Vb | dec 1943 | ? | Ex Belgisch squadron no.350 |
|
AA814 | VL- | Vb | Naam: prinses Juliana | |||
AB817 | VL- | Vb | ||||
AR379 | VL- | Vb | ||||
BL516 | VL- | Vb | Naam: Prinses Margriet | |||
BL638 | VL- | Vb | Naam: Ockenburg | |||
BM490 | VL- | Vb | Naam: Twenthe | |||
EP183 | VL- | Vb | Naam: Hilversum | |||
W3225 | VL- | Vb | Naam: Waalhaven |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren...
.
.
Registratiegegevens Spitfire Mk.XIV 322 sq. RAF: | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer / type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
NH658 | XIV | 06-04-1944 | 10-07-1944 | |||
NH659 | XIV | 07-04-1944 | 28-08-1944 | |||
NH661 | XIV | 16-05-1944 | 27-06-1944 | |||
NH686 | VL-M | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | ||
NH690 | XIV | 27-04-1944 | 09-11-1944 | |||
NH691 | XIV | 12-06-1944 | 05-03-1945 | |||
NH692 | XIV | 12-07-1944 | 08-09-1944 | |||
NH693 | XIV | 09-07-1944 | 07-10-1944 | |||
NH694 | XIV | 20-06-1944 | 16-01-1945 | |||
NH699 | VL-R | XIV | ? | ? | ||
NH700 | XIVc | mrt 1944 | apr 1944 | van Hamel | ||
NH702 | XIV | 12-03-1944 | 05-09-1944 | |||
NH708 | XIV | 23-03-1944 | 13-05-1944 | |||
NH711 | XIV | 22-06-1944 | 09-08-1944 | |||
RM740 | 3W-W1 | XIV of XVIe ? | ||||
NH713 | XIV | 03-04-1944 | 18-08-1944 | |||
NH714 | XIV | 07-04-1944 | 01-01-1945 | |||
NH715 | XIV | 30-06-1944 | 04-08-1944 | |||
NH716 | XIV | 07-05-1944 | 29-08-1944 | |||
NH718 | XIV | 20-06-1944 | 09-08-1944 | |||
PL139 | XIV | ? | ||||
PL288. | XIV of IX ? | 01-09-1944 | ||||
RB141 | VL-L | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | Roovers | |
RB147 | XIV | |||||
RB158 | XIV | 20-03-1944 | 29-08-1944 | |||
RB160 | VL-A | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | ||
RB168 | XIV | 03-04-1944 | 11-09-1944 | |||
RB171 | XIV | 27-03-1944 | 10-08-1944 | |||
RB180 | ||||||
RB184 | VL-B | XIV | ? | |||
RB186 | XIV | 25-03-1944 | 28-09-1944 | |||
RB189 | XIV | 28-04-1944 | 12-09-1944 | |||
RK840 | VL-M | XIV of IXb ? | aug 1944 | nov 1944 | ||
RK891 | ||||||
RK904 | ||||||
RM616 | ||||||
RM622 | XIV | 28-06-1944 | 28-08-1944 | |||
RM648 | XIV | 17-07-1944 | 28-08-1944 | |||
RM671 | XIV | 26-06-1944 | 09-08-1944 | |||
RM672 | VL-A | |||||
RM676 | XIV | 17-07-1944 | 28-09-1944 | |||
RM678 | VL-Q | 12-07-1944 | ||||
RM736 | ||||||
NH586 | XIV | mrt 1944 | aug 1944 | |||
NH653 | XIV | 29-03-1944 | 03-10-1944 | |||
NH655 | XIV | 26-03-1944 | 09-05-1944 | |||
NH656 | XIV | 01-05-1944 | 06-06-1944 | |||
NH687 | XIV | vliegincident mei 1944 | ||||
NH696 | XIV | 10-06-1944 | 09-08-1944 ??? |
|||
NH704 | XIV | 19-03-1944 | 19-03-1944 | |||
NH709 | XIV | 20-03-1944 | 08-09-1944 | |||
RM655 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM696 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM700 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM738 | XIV | 05-08-1944 | 03-10-1944 | |||
RM741 | XIV | 04-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM747 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM748 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM750 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM751 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM753 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM755 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
RM756 | XIV | 05-08-1944 | 09-08-1944 | |||
NH649 | XIVc | ? | invasie strepen |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren...
.
Registratiegegevens Spitfire Mk.XVIe , 322 sq. RAF: | ||||||
Registratie | Squadron-code | Constructie-nummer /type |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
RR213 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 26-04-1945 | motorstoring | |
RR243 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 24-09-1945 | ||
TB747 | 3W-D | XVIe | 24-05-1945 | 18-10-1945 | ||
TD137 | 3W-V | XVIe | ? | okt 1945 | sq.ldr vd Stok | |
RK892 | 3W-A | XVIe | 09-11-1944 | 13-02-1945 | ||
TB383 | 3W-A | XVIe | 22-03-1945 | 08-05-1945 | ||
RK888 | 3W-B | XVIe | 09-11-1944 | 01-04-1945 | ||
RK895 | 3W-E | XVIe | 09-11-1944 | 14-02-1945 | crashed bij Nieuwkerk/ Goirle (van Dijk) | |
TB907 | 3W-E | XVIe | 29-03-1945 | 01-04-1945 | Warnsveld | |
TB478 | 3W-F | XVIe | 08-03-1945 | 05-04-1945 | crashed bij Grave | |
TD117 | 3W-U | XVIe | 05-04-1945 | 23-04-1945 | overshoot Twenthe | |
TD131 | 3W-F | XVIe | 05-04-1945 | 07-07-1945 | ||
TD247 | 3W-F | XVIe | 17-05-1945 | 07-07-1945 | papagaai op neus; | |
TD157 | 3W-G | XVIe | 05-04-1945 | 24-04-1945 | ||
RK891 | 3W-T | XVIe | 09-11-1944 | 31-03-1945 | crashlanding Almen | |
RK844 | 3W-J | XVIe | 22-03-1945 | 05-04-1945 | ||
RR230 | 3W-X | XVIe | 13-02-1945 | |||
RR249 | 3W-Y | XVIe | 19-11-1944 | 01-04-1945 | crashed Ambt-Delden/Borne | |
PV288 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 24-03-1945 | ||
PV327 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 18-10-1945 | ||
RK866 | 3W- | XVIe | 09-01-194? | 03-02-1945 | crashed Woensdrecht (Kroes) | |
RK925 | 3W- | XVIe | 25-01-1945 | 19-07-1945 | ||
RR205 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 19-03-1945 | crashed Schijndel | |
RR240 | 3W- | XVIe | 09-11-1944 | 05-03-1945 | ||
RR261 | 3W- | XVIe | 27-09-1945 | 15-10-1945 | ||
SM482 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 18-10-1945 | ||
TB298 | 3W- | XVIe | 29-03-1945 | 16-05-1945 | ||
TB328 | 3W- | XVIe | 01-03-1945 | 15-03-1945 | ||
TB331 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 25-02-1945 | vliegincident Schijndel | |
TB334 | 3W- | XVIe | 01-03-1945 | 18-03-1945 | ||
TB337 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 24-02-1945 | ||
TB339 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 24-02-1945 | ||
TB346 | 3W- | XVIe | 22-02-1945 | 12-04-1945 | ||
TB362 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 26-04-1945 | ||
TB494 | 3W- | XVIe | 15-02-1945 | 25-02-1945 | ||
TB515 | 3W- | XVIe | 30-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TB614 | 3W- | XVIe | 15-03-1945 | 30-06-1945 | ||
TB626 | 3W- | XVIe | 08-03-1945 | 15-10-1945 | ||
TB627 | 3W- | XVIe | 22-03-1945 | 23-04-1945 | ||
TB885 | 3W- | XVIe | 29-03-1945 | 18-10-1945 | restanten gevonden in Engeland in 1983! | |
TB893 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 24-05-1945 | ||
TB895 | 3W- | XVIe | 27-03-1945 | 15-10-1945 | ||
TB990 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 26-04-1945 | ||
TB997 | 3W- | XVIe | 12-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD113 | 3W- | XVIe | 30-04-1945 | 15-10-1945 | ||
TD115 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 16-04-1945 | ||
TD149 | 3W- | XVIe | 05-04-1945 | 24-05-1945 | ||
TD232 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 15-10-1945 | ||
TD237 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD283 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD322 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 | ||
TD369 | 3W- | XVIe | 26-04-1945 | 18-10-1945 |
De gegevens in rood zijn nog te verifieren... Wie helpt daarmee? Graag uw reaktie via NedMil Contactformulier...
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt., [W4] NedWeb, [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 , [Diversen] Harry v.d. Meer boek "Nederlandse Spitfires in cijfers en letters".
Opmerking: de 'presentation" Spitfires staan niet vermeld; ze waren wel aangekocht met gelden uit het Prins Bernhard Fonds maar werden gevlogen door RAF squadrons met over het algemeen een gevarieerd gezelschap van vliegers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hadden Indische, Surinaamse en Antilliaanse namen. Types waren zo'n 40 stuks Spitfire F.mk.IIB , en 34 stuks Spitfire F.mk.Vb. Waarschijnlijk ook nog 3 Spitfires van andere varianten. (Bron [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 ).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 en W.Jonker (op oude IPMS website)
6. Ops RAF Supermarine Spitfire (foto bijlage)
- 1516
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Spitfire Mk. V B, "I.M.C.". aangekocht met "Prins Bernhard Fonds". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Leden van 322 Squadron voor een Spitfire, met op de zijkant de oranje driehoek en de naam "Prinses Beatrix". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De door prins Bernhard gevlogen Spitfire Mk IIA (P7981) die bij een bezoek aan 167 Squadron in het najaar van 1942 tijdens het taxieën na de landing een neusstand maakte op het Schotse vliegveld Castletown.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Prins Bernhard in de cockpit van een Spitfire F.Mk.XIVc in Engeland / Hartford Bridge. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Supermarine Spitfire
- 4247
Modelbouw Spitfire
Deze tabel bevat slechts een overzicht van de meest gangbare modellen (er zijn meer dan 1000 kits ooit uitgebracht!):
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
mk.IX / mk.V
Eduard (2015) ;
Czechmaster CMR (resin) ;
Airfix (A02046A / A02065A)
Hasegawa (51342)
AZ model (AZ7309 etc)/ Admiral
Sword (72037)
KP (0416)
Italeri/ Bilek
KP/ Plastyk/ MBC (IPMS uitgave met decals)
Ventura
Frog/ NOVO/ InTech/ Chematic
Airfix / Starfix
Matchbox/ AMT
Hobbytime ?
CMK (resin)
|
Tamiya ;
Eduard;
Classic Airframe ?
Special Hobby
Airfix
Hasegawa
ICM/ Revell
Fujimi
Hobbycraft
|
Tamiya;
Revell (mk.IXc 03927 nieuwe mal)**
HobbyBoss;
Pacific Coast models;
Hasegawa;
(Revell/ Kiko);
ID Models (vacu) @
|
T.mk.IX: tweezitter trainer
Czechmaster (resin CMR-176) AZ model / Admiral Aeroclub set |
Conversie van mk.IX model met "Brigade Models set BKC48001" ICM Occidental Aeroclub conversie set + Hasegawa
|
Conversie van mk.IX model met "Brigade Models set BKC32001" Combat models (vacu) |
PR.XI:
MPM Ventura/ Jays CMK (resin 1055) |
AZ Model Aardvark.com |
. |
mk.XIVe: AZ Models (aangekondigd) Sword (72096 druppel canopy) Fujimi (druppel canopy) Ventura |
Minicraft Academy Italeri Occidental Academy ICM |
Pacific Coast ID Models (vacu) @ |
mk.XVIe:
Eduard (#2117 combo) Platz (AE10) Czechmaster (resin) AZ model/ Freightdog Sword (72051) Heller/smer Matchbox |
Italeri ICM |
Pacific Coast models |
mk.XXII/ XXIV: Matchbox / Revell |
Eduard |
. Revell (04704) / Matchbox (PK-501) / AMT |
FR.IXC
AZ model |
.. | .. |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
Schaal 1/24 : Airfix (nieuwe mal! # A17001) ; Airfix/ MPC (oude mal), Trumpeter, Hobbycraft
Schaal 1/144: o.a. Eduard, Retrowings, PetersPlane, Revell/Lodela
.
BOXART
de boxart toont maar een selectie, er zijn honderden Spitfire kits in verschillende dozen ooit op de markt gekomen!
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | < K80> dark green < K120> dark Earth |
< K10> Medium sea grey | niet altijd H-registratie aangebracht | volgens RAF schema (ook in Indïe toegepast) |
(b) | . | < K92 > "jungle" groen | < K10> Medium sea grey | H registratie | afwijkend Indïe schema |
(c) | . | < K80> dark green < K13> Ocean grey |
< K14> Sky | . | . |
(d) | . | < K80> dark green < K13> Ocean grey |
< K10> Medium sea grey | . | Indïe, direct geleverd in RAF schema; het ocean grey was vaak behoorlijk verbleekt. |
(e) | . | < K130> aluminium verf | < K130> aluminium verf | . | overall |
OPMERKINGEN:
Er zijn nogal wat versies van de Spitfire met verschillende motoren, rompen, cockpitkappen, elliptische vleugel (afgeknot of niet), bewapening en meer. Het beste is te kijken naar een foto van het gewenste te bouwen vliegtuig en daar het model van de "mark" / versie bij te zoeken. Het kan zijn dat er dan nog kleine aanpassingen nodig zijn aan bijvoorbeeld de luchtkoelers onder de vleugel. Kijk ook in de diverse IPMS Nederland MIP publicaties uitgebracht en literatuur.
** De bouw van de 1/32 Revell Spitfire mk.IX is door Dick van Faassen beschreven in ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2018-4.
DIVERSE IPMS TEKENINGEN in de Galerij:
Deze tekeningen zijn in de loop der jaren gemaakt door leden voor de IPMS Nederland (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer..... (klik op plaatje)....
Met dank aan Wilko Jonker!
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)