INFO Sud Aviation Alouette 2
- 1491
.
Fabriek | Sud Aviation |
Vliegtuig | Alouette 2 |
Type-aanduiding | SE.3130 |
Cat 3 -- totaal 8 stuks |
tekening met skid (er is ook een versie met 4 poten met wielen)
Informatie:
Franse lichte helicopter met type aanduiding SE.3130 van Sud Aviation waarvan het prototype vloog in 1955. (later aangeduid als SA.313B). Het was een zeer lichte helicopter met slechts beperkte capaciteit maar het kon wel overal landen. Er werden er meer dan 2000 gebouwd en veel geexporteerd voor velerlei taken. (licentiebouw in India als "Cheetah"). Er kwamen ook versies met sterkere motoren, vaak bekend onder type aanduiding SA.318.
Gegevens:
Turbomeca Artouse IIC motor met 400 pk
Romp lengte: 9,70 m
Rotor diameter: 10,20 m
Leeggewicht: 895 kg
Maximum startgewicht: 1600 kg
Maximum snelheid: 180 km/u
Vliegbereik: 300 km
1 piloot en 3 passagiers
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
MIP 1980-3 | IPMS Nederland | 1980 | |
Modelbouw in Plastic | MIP 1980-2 | IPMS Nederland | 1980 |
.
Websites: |
IPMS Nederland Walkaround Alouette 2 |
- https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_II |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Alouette 2 (II)
- 2309
Cat 3. KLu
KLu 8 stuks, regi H1 t/m H8
Vlogen bij no.298 squadron van de Koninklijke Luchtmacht, in eerste instantie vanaf Ypenburg.
Hun taken waren tactical rescue (TAR) en search and rescue (SAR). Bij in dienstname in 1959 gaf het nogal wat vliegoperationele problemen. De helicopters werden vaak vanaf bepaalde kleine locaties ingezet zoals Terschelling, Vlieland maar ook van de vliegbases Leeuwarden en Ypenburg. Ook werden ze gebruikt voor transport van leden van het Koninklijk Huis.
Twee helicopters, de H-4 en H-5, gingen midden 1960 met het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman naar nog Nederlands Papua Nieuw Guinea om een OSRD taak te doen vanwege de aldaar actieve Hawker Hunters. Ze vlogen nabij Biak vanaf o.a. de velden Boeroekoe en Mokmer en andere buitenposten. De Alouettes hadden wat aanpassingen zoals brandstoftanks met een stortklepinstallatie en een VHF radio. De heli's gingen later weer terug naar Nederland.
De heli's voerden in Nederland ook regelmatig niet-militaire opdrachten uit. Zo verrichtte het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) raketproeven vanaf de noordpunt van Texel. Nadat de raketten een hoogte van 30.000 voet behaalden, keerden ze aan een parachute terug naar de Aarde. Deze Alouettes haalden vervolgens de raketten uit het water en van de zandplaten en brachten ze terug naar Texel.
In 1962 wordt de SAR eenheid zelfstandig, met als thuisbasis Ypenburg. De Alouette II werd vervangen in 1967 door de grotere Alouette III (3).
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
H-1 | 1201-81C | maart 1959 | nov 1966 | Werd F-WNLO, F-BNLO, EP-HSL |
H-2 | 1202-82C | 1959 | 1966 | Werd F-WNKY, F-BNKY, F-BTAP Afgeschreven 9-4-1972 |
H-3 | 1203-83C | 1959 | 1966 | Werd F-WNKZ, F-BNKZ, G-AVEE Afgeschreven 7-7-1973 |
H-4 | 1208-84C | 1959 | 1966 | Vloog ook NNG Biak. Werd F-WNGI, F-BNGI, 5N-ACI, F-BMRF; zie opmerking; |
H-5 | 1209-85C | 1959 | 1966 | Vloog ook NNG Biak. Werd F-BOEG bij Heli-Union, 5N-AI B |
H-6 | 1210-86C | 1959 | 1966 | Werd bij Heli-Union F-BOEH, omgebouwd naar Lama c/n 02 |
H-7 | 1501-246C | 1961 | 15-02-1965 | Afgeschreven na ongeluk. Tijdens transport onherstelbaar beschadigd |
H-8 | 1502-247C | 1961 | 1966 | Werd F-WNGJ, F-BNGJ, F-BRQB |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerkingen: MLM museum heli "H-4" is een in KLu kleuren geschilderde oorspronkelijke Belgische "A-29" Alouette II dus niet origineel. Desondanks helaas nu niet te zien want in "opslag" in depot NMM;
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Alouette 2 (II) (foto bijlage)
- 1330
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
SAR kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Winter tafereel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Werk aan de winkel, de deur klapt naar voren open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Heli nr. H-5 voorzien van lier, werd met Hr.Ms. Karel Doorman (1948-1968) naar Nederlands Nieuw-Guinea verscheept en was OSRD-heli a/b marine schepen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Alouette 2 (II)
- 2003
Modelbouw Sud Aviation Alouette 2 (II)
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Extratech (resin)
Maquettes Dauzie (resin) @
Swissline-Heller @ ?
Mach 2
|
Heller
|
Revell
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/100: Heller/ Roskopf
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | . | < K94 > donkergroen | < K94 > donkergroen | . |
gehele heli "Klu 19" donkergroen |
Extra modelbouw info:
staart rotor: geel met drie rode banden; gele staartbeugel;
KLu heli's hadden een wielonderstel;
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)