Cat 3. KLu
KLu 8 stuks, regi H1 t/m H8
Vlogen bij no.298 squadron van de Koninklijke Luchtmacht, in eerste instantie vanaf Ypenburg.
Hun taken waren tactical rescue (TAR) en search and rescue (SAR). Bij in dienstname in 1959 gaf het nogal wat vliegoperationele problemen. De helicopters werden vaak vanaf bepaalde kleine locaties ingezet zoals Terschelling, Vlieland maar ook van de vliegbases Leeuwarden en Ypenburg. Ook werden ze gebruikt voor transport van leden van het Koninklijk Huis.
Twee helicopters, de H-4 en H-5, gingen midden 1960 met het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman naar nog Nederlands Papua Nieuw Guinea om een OSRD taak te doen vanwege de aldaar actieve Hawker Hunters. Ze vlogen nabij Biak vanaf o.a. de velden Boeroekoe en Mokmer en andere buitenposten. De Alouettes hadden wat aanpassingen zoals brandstoftanks met een stortklepinstallatie en een VHF radio. De heli's gingen later weer terug naar Nederland.
De heli's voerden in Nederland ook regelmatig niet-militaire opdrachten uit. Zo verrichtte het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) raketproeven vanaf de noordpunt van Texel. Nadat de raketten een hoogte van 30.000 voet behaalden, keerden ze aan een parachute terug naar de Aarde. Deze Alouettes haalden vervolgens de raketten uit het water en van de zandplaten en brachten ze terug naar Texel.
In 1962 wordt de SAR eenheid zelfstandig, met als thuisbasis Ypenburg. De Alouette II werd vervangen in 1967 door de grotere Alouette III (3).
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
H-1 | 1201-81C | maart 1959 | nov 1966 | Werd F-WNLO, F-BNLO, EP-HSL |
H-2 | 1202-82C | 1959 | 1966 | Werd F-WNKY, F-BNKY, F-BTAP Afgeschreven 9-4-1972 |
H-3 | 1203-83C | 1959 | 1966 | Werd F-WNKZ, F-BNKZ, G-AVEE Afgeschreven 7-7-1973 |
H-4 | 1208-84C | 1959 | 1966 | Vloog ook NNG Biak. Werd F-WNGI, F-BNGI, 5N-ACI, F-BMRF; zie opmerking; |
H-5 | 1209-85C | 1959 | 1966 | Vloog ook NNG Biak. Werd F-BOEG bij Heli-Union, 5N-AI B |
H-6 | 1210-86C | 1959 | 1966 | Werd bij Heli-Union F-BOEH, omgebouwd naar Lama c/n 02 |
H-7 | 1501-246C | 1961 | 15-02-1965 | Afgeschreven na ongeluk. Tijdens transport onherstelbaar beschadigd |
H-8 | 1502-247C | 1961 | 1966 | Werd F-WNGJ, F-BNGJ, F-BRQB |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerkingen: MLM museum heli "H-4" is een in KLu kleuren geschilderde oorspronkelijke Belgische "A-29" Alouette II dus niet origineel. Desondanks helaas nu niet te zien want in "opslag" in depot NMM;
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)