Cat 5. ML-KNIL

Om geïnterneerde burgers en militairen te repatriëren na het eind van de Tweede Wereldoorlog RAPWI ("Rescue of Allied prisoners of War and Internees") werd een transportonderneming RAPWI-AIR opgezet door kapitein Arens, een ex-KNILM gezagvoerder. Er was een Japanse oorlogsbuit van tientallen toestellen na VJ-day achtergebleven net als Japanse vliegers. Een aantal van deze toestellen werd "georganiseerd" en gevlogen door Japanse vliegers, vaak begeleid door Nederlandse militairen.  

De Ki-54 toestellen met de Geallieerde naam Hickory werden ook genoemd "Soren" (afgeleid van Soh-hatsu Renshuh-ki).

De kisten werden nogal grof wit gemaakt en voorzien van groene kruizen (op een witte ondergrond). Het aantal is onbekend maar het waren er misschien wel 10. Er gebeurden diverse ongelukken en november 1945 waren nog zes kisten waarschijnlijk beschikbaar. Later gingen ze over naar de AMACAB en werd er gevlogen door het ML 18e squadron met de toestellen. Ze werden toen voorzien van Nederlandse vlaggen en zijn gebruikt tot najaar 1946.




ki 54 rapwi

Japanse Ki-54 "Soren" ingezet voor RAPWI, grof wit met groene kruizen Foto: via internet Collectie  M.de Vreeze  (used with permission).   

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
12        
79        
803 ??        

 Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-1, [B36] Ward , [W4] NedWeb (zoek Rapwi)

Wie heeft meer registratie info en wil bijdragen? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)