Cat 5. ML-KNIL

Twee toestellen werden on Lend Lease voorwaarden al in begin 1944 (dus tijdens de Tweede Wereldoorlog) ter beschikking gesteld en werden gebruikt in Australië (bij Canberra) bij de Netherlands East Indies Personnel and Equipment Pool Squadron (NEI PEP). Deze Taylorcraft L-2M toestellen leken sterk op de Pipercubs. Ze werden gebruikt voor allerlei taken zoals transport en doelslepen.  

De TCO-10 crashte oktober 1944 in Australië. Het resterende toestel, de TCO-11, ging september 1944 naar het Australische Bundaberg voor training van vliegers voor de P-40 Warhawk en P-51 Mustang. Juni 1946 ging het naar Biak en mid 1946 naar de ML-KNIL maar nog steeds op Biak. Mid 1949 ging het naar Java en eind 1949 naar Bandoeng vliegschool.

(Juni 1950 ging het zelfs over naar Indonesië). 


taylorcraft-l2-mdv-arc

TCO-11, de latere R-334. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission).   

taylorcraft biak lvk

Dezelfde kist, maar nu als "R-334' op Biak. Met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis. (used with permission)

 

Registratiegegevens: Taylorcraft L-2M ML-KNIL
Registratie tweede regi Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
TCO-10     1944 okt 1944 Taylorcraft L-2M ; crash oktober 1944 Australië
TCO-11 R-334   1944 mid 1949 ? Taylorcraft L-2M; vloog ook op Biak; later 1949 bij vliegclub Bandoeng.

  Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2003-2

Opm: Er was in Indië ook een civiele Taylor E-2 Cub PK-BEK van de Vliegclub Soerabaja die echter eind 1938 werd afgeschreven.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)