INFO Vickers / Supermarine Sea Otter
- 1396
.
Fabriek
|
Vickers / Supermarine
|
Vliegtuig
|
Sea Otter
|
Type-aanduiding
|
type 309
|
Cat 4 -- totaal 8 stuks
|
|
Informatie:
Ontworpen door de fameuze Britse ontwerper Mitchell van de Supermarine fabriek bij Southampton, werd Type 309 ontwikkeld als opvolger voor de Supermarine Walrus. (later werd de Supermarine overgenomen door Vickers). Het Sea Otter prototype maakte op september 1938 zijn eerste vlucht, maar de eerste productie toestel was pas januari 1943 klaar. Het toestel leek uiterlijk erg veel op z’n voorganger, maar had een trekschroef in plaatst van een duwschroef. Verder was dit type van een geheel metalen romp voorzien, metalen liggers in de vleugels met houten ribben en doek bekleding. Bovendien het was sneller en had het een groter vliegbereik. Uiteindelijk zijn er bijna 300 toestellen gebouwd, allemaal door Saunders-Roe, daar Supermarine geen capaciteit beschikbaar had tijdens de oorlog (de Spitfires werden aldaar gebouwd).
De primaire taak van de Sea Otter was opereren als reddingsvliegtuig, waarbij o.a gevlogen kon worden van kruisers en moedervliegtuig-schepen en escorte schepen.
Gegevens:
Bristol Mercury 30 motor van 625 to later 885 pk
Spanwijdte: 14,02 m
Lengte: 12,68 m
Hoogte: 5,75 m (met prop)
Maximum snelheid: 241 km/u
Leeggewicht: circa 3089 kg
Maximum gewicht: 4650 kg
Bereik: 1200 km
3/4 bemanningsleden.
Literatuur: | ||||
Luchtvaartwereld: Sea otters van de MLD |
Theo Wesselink | November 1984 , pag 334-335 | Uitg. Ten Brink Meppel | 1984 |
Supermarine Sea Otter (van de MLD) | Nico Geldhof | Luchtvaartkennis | Afd. Luchtvaartkennis | 1996-3 |
Piloot en Vliegtuig | Thijs Postma | juni 2010, pag 78-80 | Uitg. Reed publishing |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Sea_Otter |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Vickers Sea Otter
- 1592
Cat 4. MLD
8 stuks MLD.
kenmerken 18-1 t/m 18-8 (later 12-1 t/m 12-8)
Operationeel 1949-1953
De MLD bestelde in 1949 acht toestellen en de eerste kist kwam november 1949 bij de MLD. Drie ervan waren van civiele origine, terwijl de rest afkomstig was van de RAF. Deze laatste ondergingen bij Supermarine revisies. Twee toestellen (R-7 en L-8) werden voorzien van een deklandingshaak, om dienst te kunnen doen vanaf de Hr.Ms Karel Doorman. (Ook Sea Otter "R-3" vloog als vanaf het begin eind 1949 vanaf de Hr.Ms Karel Doorman).
De Sea Otters werden ondergebracht bij VSQ 320 en gestationeerd op vliegkamp Valkenburg. In de loop van 1950 werden nog eens drie civiele toestellen in Engeland aangekocht. Deze werden gesloopt voor onderdelen. In december werd de laatste ex-RAF Sea Otter afgeleverd, de R-8. Rond die tijd waren de toestellen al voorzien van een nieuwe L-registratie. Waarschijnlijk is de R-8 al in Engeland voorzien van de nieuwe registratie. Er waren nogal wat problemen met de Sea Otter v.w.b het vliegen en landen ervan en het onderhoud was lastig, met name van de houten delen en het verkrijgen van reserveonderdelen. Ook de motor gaf problemen.
In mei 1951 werd de OSRD (opsporings- en reddingsdienst die na de Tweede Wereldoorlog was opgezet met o.a. reddingsboten langs de kust) ondergebracht bij de MLD. De Sea Otters van no.320 squadron werden hiervoor ter beschikking gesteld. Echt betrouwbaar waren ze niet, vooral door de combinatie van houtbouw met metaal. In de regel waren maar een drietal kisten inzetbaar.
De toestellen werden, na de overschakeling door no.320 squadron op de Lockheed Harpoon overgedragen aan VSQ 5, dat vooral een trainingsquadron was. Later nam het opnieuw opgerichte VSQ 8 de B-25 Mitchells en Sea Otters over van VSQ 5. In februari 1953 maakten een viertal Sea Otters veel reddingsvluchten in het overstroomde gebied in Zeeland wat niet ongevaarlijk was.
In augustus 1953 werden de Sea Otters definitief van de sterkte afgevoerd.
Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)
Let op het aparte staartwieltje. Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)
Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: Sea Otter | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | MLD nummer | Engelse Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
18-1 | 12-1 | L-1 | JM977 | 52/04991 | 07-03-1951 | 01-07-1953 | In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKRF, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda. maart 1951 de "L-1"; Verkocht 1953 ? |
18-2 | 12-2 | L-2 | JM818 | 52/04807 | 04-04-1951 | 19-09-1953 | In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-ALVB; daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda en april 1951 de "L-2"; Formeel afgeschreven 01-02-1954; Verkocht en beland op een autokerkhof Alkmaar. |
18-3 | 12-3 | L-3 | JM966 | 52/02954 | 08-08-1952 | 27-10-1953 | In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKYH en G-AJVR, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda. Werd "L-3"; Formeel afgeschreven maart 1954. Verkocht. |
18-4 | 12-4 | L-4 | JN107 | 52/05005 | 17-11-1949 | 20-02-1951 | Export-registratie G15-76; RAF-registratie kan ook JN017 zijn geweest. Verkocht. |
18-5 | 12-5 | L-5 | JN141 | 52/05034 | 11-01-1950 | 26-01-1953 | Export-registratie G-15-77; Verkocht |
18-6 | 12-6 | L-6 | JN142 | 52/05035 | 12-05-1950 | 24-04-1952 | Export-registratie G15-78; Buiten dienst na ongeval bij landing; formeel afgeschreven februari 1953 |
18-7 | 12-7 | L-7 | JN186 | 52/05039 | 30-06-1950 | 16-01-1952 | Export-registratie G15-79. Vloog ook vanaf Hr.Ms Karel Doorman; Beschadigd tijdens noodlanding Westeinderplassen, bij Leimuiden; restanten gebruikt voor onderdelen |
18-8 | 12-8 | L-8 | JM984 | 14-12-1950 | 05-05-1953 | Export-registratie G-15-108; "werd R-8 en al snel L-8". Formeel afgeschreven oktober 1953. Verkocht | |
- | - | JM764 | maart 1950 | maart 1950 | ex G-AKID. Gesloopt ten behoeve van onderdelen | ||
- | - | JM826 | maart 1950 | maart 1950 | ex-G-AKIC. Gesloopt ten behoeve van onderdelen | ||
- | - | JM827 | 53/0802 | maart 1950 | maart 1950 | ex-G-ALTX. Gesloopt voor onderdelen |
Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1996-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Vickers Sea Otter (foto bijlage)
- 1129
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bovenop de vleugel zitten twee grote roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Vickers Sea Otter
- 1645
Modelbouw Vickers Sea Otter
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Azur (A090 met resin onderdelen)
Aeroclub (vacu)
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | . | < K60> identification yellow | < K60> identification yellow | . | .geheel geel ; roundels 6 posities |
tekening uit de Azur bouwdoos A090 met ook MLD decals (supplied by Azur / CMK)
----
Dutch Decals had een decal set. In 2020 heeft "CTA Models" ook een 1/72 MLD set #28 uitgebracht.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)