364

.

Fabriek
Vickers / Supermarine
Vliegtuig
Sea Otter 
Type-aanduiding
type 309
Cat 4 --  totaal 8 stuks
  


seaotter-profile

Informatie:

Ontworpen door de fameuze Britse ontwerper Mitchell van de Supermarine fabriek bij Southampton, werd Type 309 ontwikkeld als opvolger voor de Supermarine Walrus. (later werd de Supermarine overgenomen door Vickers). Het Sea Otter prototype maakte op september 1938 zijn eerste vlucht, maar de eerste productie toestel was pas januari 1943 klaar. Het toestel leek uiterlijk erg veel op z’n voorganger, maar had een trekschroef in plaatst van een duwschroef. Verder was dit type van een geheel metalen romp voorzien, metalen liggers in de vleugels met houten ribben en doek bekleding. Bovendien het was sneller en had het een groter vliegbereik. Uiteindelijk zijn er bijna 300 toestellen gebouwd, allemaal door Saunders-Roe, daar Supermarine geen capaciteit beschikbaar had tijdens de oorlog (de Spitfires werden aldaar gebouwd).

De primaire taak van de Sea Otter was opereren als reddingsvliegtuig, waarbij o.a gevlogen kon worden van kruisers en moedervliegtuig-schepen en escorte schepen.  

Gegevens:
 Bristol Mercury 30 motor van 625 to later 885 pk  
 Spanwijdte: 14,02 m  
 Lengte: 12,68 m
 Hoogte: 5,75 m  (met prop)
 Maximum snelheid: 241 km/u  
 Leeggewicht: circa 3089 kg  
 Maximum gewicht: 4650 kg
 Bereik: 1200 km  
 3/4 bemanningsleden. 


 

Literatuur:
Luchtvaartwereld: Sea otters van de MLD
Theo Wesselink  November 1984 , pag 334-335    Uitg. Ten Brink Meppel  1984 
Supermarine Sea Otter (van de MLD) Nico Geldhof Luchtvaartkennis Afd. Luchtvaartkennis 1996-3
Piloot en Vliegtuig Thijs Postma juni 2010, pag 78-80 Uitg. Reed publishing  

.

Websites:
-    https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Sea_Otter

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze