Cat 4. MLD

8 stuks MLD.  
kenmerken 18-1 t/m 18-8 (later 12-1 t/m 12-8)  
Operationeel 1949-1953  

De MLD bestelde in 1949 acht toestellen en de eerste kist kwam november 1949 bij de MLD. Drie ervan waren van civiele origine, terwijl de rest afkomstig was van de RAF. Deze laatste ondergingen bij Supermarine revisies. Twee toestellen (R-7 en L-8) werden voorzien van een deklandingshaak, om dienst te kunnen doen vanaf de Hr.Ms Karel Doorman.  (Ook Sea Otter "R-3" vloog als vanaf het begin eind 1949 vanaf de Hr.Ms Karel Doorman).

De Sea Otters werden ondergebracht bij VSQ 320 en gestationeerd op vliegkamp Valkenburg. In de loop van 1950 werden nog eens drie civiele toestellen in Engeland aangekocht. Deze werden gesloopt voor onderdelen. In december werd de laatste ex-RAF Sea Otter afgeleverd, de R-8. Rond die tijd waren de toestellen al voorzien van een nieuwe L-registratie. Waarschijnlijk is de R-8 al in Engeland voorzien van de nieuwe registratie. Er waren nogal wat problemen met de Sea Otter v.w.b het vliegen en landen ervan en het onderhoud was lastig, met name van de houten delen en het verkrijgen van reserveonderdelen. Ook de motor gaf problemen.  

In mei 1951 werd de OSRD (opsporings- en reddingsdienst die na de Tweede Wereldoorlog was opgezet met o.a. reddingsboten langs de kust) ondergebracht bij de MLD. De Sea Otters van no.320 squadron werden hiervoor ter beschikking gesteld. Echt betrouwbaar waren ze niet, vooral door de combinatie van houtbouw met metaal. In de regel waren maar een drietal kisten inzetbaar.  
De toestellen werden, na de overschakeling door no.320 squadron op de Lockheed Harpoon overgedragen aan VSQ 5, dat vooral een trainingsquadron was. Later nam het opnieuw opgerichte VSQ 8 de B-25 Mitchells en Sea Otters over van VSQ 5. In februari 1953 maakten een viertal Sea Otters veel reddingsvluchten in het overstroomde gebied in Zeeland wat niet ongevaarlijk was.

In augustus 1953 werden de Sea Otters definitief van de sterkte afgevoerd.  


sea otter 11 colourized

Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)

sea otter nationaal archief 4

Let op het aparte staartwieltje. Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)

sea otter nationaal archief 3

Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens:  Sea Otter
Registratie Tweede Registratie MLD nummer Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
18-1 12-1 L-1 JM977 52/04991 07-03-1951 01-07-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKRF, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda. maart 1951 de "L-1"; Verkocht 1953 ?
18-2 12-2 L-2 JM818 52/04807 04-04-1951 19-09-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-ALVB; daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda en april 1951 de "L-2";  Formeel afgeschreven 01-02-1954; Verkocht en beland op een autokerkhof Alkmaar.
18-3 12-3 L-3 JM966 52/02954 08-08-1952 27-10-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKYH en G-AJVR, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda.  Werd "L-3"; Formeel afgeschreven maart 1954. Verkocht.
18-4 12-4 L-4 JN107 52/05005 17-11-1949 20-02-1951 Export-registratie G15-76; RAF-registratie kan ook JN017 zijn geweest. Verkocht.
18-5 12-5 L-5 JN141 52/05034 11-01-1950 26-01-1953 Export-registratie G-15-77; Verkocht
18-6 12-6 L-6 JN142 52/05035 12-05-1950 24-04-1952 Export-registratie G15-78; Buiten dienst na ongeval bij landing; formeel afgeschreven februari 1953
18-7 12-7 L-7 JN186 52/05039 30-06-1950 16-01-1952 Export-registratie G15-79. Vloog ook vanaf Hr.Ms Karel Doorman; Beschadigd tijdens noodlanding Westeinderplassen, bij Leimuiden; restanten gebruikt voor onderdelen
18-8 12-8 L-8 JM984   14-12-1950 05-05-1953 Export-registratie G-15-108; "werd R-8 en al snel L-8". Formeel afgeschreven oktober 1953. Verkocht
-   - JM764   maart 1950 maart 1950 ex G-AKID. Gesloopt ten behoeve van onderdelen
-   - JM826   maart 1950 maart 1950 ex-G-AKIC. Gesloopt ten behoeve van onderdelen
-   - JM827 53/0802 maart 1950 maart 1950 ex-G-ALTX. Gesloopt voor onderdelen

  Bronnen o.a [B16] MLD.70  ,  [B5] Luchtv.kennis 1996-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)