INFO Vought OS2U Kingfisher
- 1343
.
Fabriek | Vought |
Vliegtuig | KingFisher |
Type-aanduiding | OS2U-1 |
Cat 4 -- totaal 24 stuks beoogd |
|
Informatie:
Drijvervliegtuig verkenner van Vought USA, voor gebruik met name vanaf schepen. Het werd ontworpen als verkenner en het een lichte bewapening. Prototype vloog 1938; Ze konden voorzien zijn van een wielonderstel alsmede drijvers en er werden er circa 1500 gebouwd. Vanaf het schip werd het met een catapult afgeschoten en de US Navy kreeg de eerste kist in augustus 1940. De prestaties waren niet zo goed door de zwakke motor. Er kwamen diverse versies en totaal werden er bijna 1800 gebouwd.
Gegevens:
Pratt and Whitney R-985 Wasp jr motor 450 pk
Spanwijdte: 10,94 m
Lengte: 10,31 m
Maximum startgewicht: 1815 kg
Maximum snelheid: 264 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1300 km
2 bemanningsleden
2 mitrailleurs
OS2U-1 was de eerste productie versie met een 450 pk Pratt & Whitney R-985-48. Er werden er 54 gebouwd.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
H.G.Berfelo | MIP 2001-2 | IPMS Nederland | 2001 |
.
Websites: |
IPMS Nederland Kingfisher Walkaround |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Vought_OS2U_Kingfisher |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Vought Kingfisher
- 1748
Cat 4. MLD
24 stuks, nummers V1 t/m V24;
Vanwege de Japanse dreiging in het Verre Oosten werd door de Netherlands Purchasing Commission voor gebruik in het nog Nederlandse Indië een verzoek gedaan aan de Amerikaanse Regering voor versterking aldaar van de strijdkrachten voor o.a Kingfishers. Augustus 1941 werden in alle haast 24 toestellen Kingfisher OS2U-1 besteld voor gebruik in Indië door de MLD. In New York USA werden de kisten in scheepskratten ingepakt met reservedelen en motoren.
Begin 1942 waren er 24 stuks onderweg aan boord van de schepen ms. Tabian, ms. Weltevreden en ss. Mapia naar Indië vanuit New York. De transportschepen weken uit vanwege de Japanse aanval op Java naar Australië waar ze maart en april 1942 aankwamen. Twaalf kisten waren watervliegtuigen, het tweede dozijn van 12 kond ook als catapultvliegtuig worden gebruikt. Dat had te maken met de sterkte van de constructie.
Een zestal kisten ging naar de Amerikaanse marine in Nomea en de rest naar de RAAF die ze gebruikte voor onderzeebootbestrijding en reddingsoperaties o.a. bij hun 107 squadron. Dus de toestellen zijn nooit in daadwerkelijke Nederlandse dienst geweest.
De Nederlandse Kingfishers ingepakt voor transport naar Indie vanuit de USA. De kleine driehoeken zijn te zien op het achterstuk. Foto: collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Kingfisher in een museum, A48-2 at Whaleworld WA, Australië. (de "V-20"). Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Een van de Kingfishers overgedragen voor Australische dienst, A48-8 Kingfisher aircraft of No. 1 Flying Boat Repair Depot RAAF at rest, Lake Boga, Victoria, Australia, Aug 1942. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
V1 | 5966 | niet bij MLD | n.v.t | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? |
V2 | 5967 | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? | ||
V3 | 5968 | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? | ||
V4 | 5969 | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? | ||
V5 | 5970 | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? | ||
V6 | 5971 | to USN station Noumea te Nieuw-Caledonië ? | ||
V7 | 5972 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-8; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 29-07-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-?; Crashed 14-01-1943 in zee bij Sidney | ||
V8 | 5973 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-9; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-K; Opslag Lake Boga 1945. In 1947 gebruikt voor Antarctic flight maar dat was geen succes., weer opslag Lake Boga 01-1953. Verkocht | ||
V9 | 5974 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-10; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-L; Crashed 04-10-1944 Jarvis Bay NSW | ||
V10 | 5975 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-11; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-M; gebruikt voor testen, o.a. bare metal schema mid 1944. Opslag Lake Boga 09-1945. | ||
V11 | 5976 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-12; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 12-10-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-N; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 1951 naar particulier Kellion Bros, Kellyville NSW | ||
V12 | 5977 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-13; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-O; Opslag Lake Boga 08-1945. In 1947 en 1948 gebruikt voor Antarctic flight to King George V land; verkocht veiling 1953. | ||
V13 | 5978 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-14; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-P; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 03-1948 | ||
V14 | 5979 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-15; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-Q; Opslag Lake Boga 08-1945. In 1947 gebruikt als Antarctic flight back-up kist; Verkocht 1951 naar particulier Kellion Bros, Kellyville NSW | ||
V15 | 5980 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-16; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 13-11-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-R; afgeschreven 26-09-1943 | ||
V16 | 5981 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-17; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 14-11-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-S; 03-09-1945 buiten gebruik en voor onderdelen gebruikt. | ||
V17 | 5982 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-7; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 07-09-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-H; Dec-1943 gebruikt voor onderdelen. | ||
V18 | 5983 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-18; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-T; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 1948. | ||
V19 | 5984 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-1; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 22-04-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-A; mei 1945 afgeschreven | ||
V20 | 5985 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-2; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 22-06-1942 bij Seaplane Training Flight; JE-B; rond 2004 zijn onderdelen gebruikt in restauratie kist, welke in 2006 on display was in AirWorld, Wangaratta. | ||
V21 | 5986 | direct naar RAAF 04/1942 als A48-3; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 02-07-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-D; verschroot begin 1948 | ||
V22 of V24 ? | 5987 of 5989? | direct naar RAAF 04/1942 als A48-4; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 11-05-1942 bij Seaplane Training Flight, code "4" en JE-E. Opslag Lake Boga aug-1948. | ||
V23 of V22 ? | 5988 of 5987? | direct naar RAAF 04/1942 als A48-5; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 26-10-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-F; Opslag Lake Boga aug-1948. Verkocht aan particulier vlak na de oorlog. | ||
V24 of V23 ? | 5989 of 5988? | direct naar RAAF 04/1942 als A48-6; afgeleverd in Rathmines (Australië) en in gebruik genomen 27-04-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-G; Opslag Lake Boga aug-1948. Verkocht in 1951 aan particulier, Marrickville , Australie NSW |
Bronnen o.a. [L3] Berfelo in MIP 2001-2, [B38] Indie.Strijd , [W4] Ned.Web.
(Opmerking: vanaf vliegveld Hato op Curaçao (Ned.Antillen) vlogen tijdens W.O.2 Amerikaanse Kingfishers o.a van US Navy VS-44 ; die hadden dus geen Nederlands nummer zo).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Vought Kingfisher (foto bijlage)
- 1120
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Een voor Indie bestemde kist overgenomen gezien in Australië. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij de RAAF hebben 18 toestellen dienst gedaan (A-48-1 t/m A48-18). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"A48-12" , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Vought Kingfisher
- 1591
Modelbouw Vought Kingfisher
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
AZ Models
Pavla-Octopus
Airfix/ MPC/ Lodela
Lindberg/ Revell
|
Monogram/ Hasegawa/ Revell
|
Kitty Hawk
CombatModels / RCM (vacu)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: PetersPlane
1/200: Trumpeter , Rich's models
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | < K22> geheel Light gray | < K22> geheel Light gray | 2 kleine driehoeken achter op rompzijkanten; 2 grote driehoeken onder de vleugel. |
grijs ongeveer FS 16440; nooit in Nederlandse dienst! |
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)