393

Cat 5. ML-KNIL

De eerste WACO UKC kwam in  mei1935 in Nederland als PH-SAN can jhr.Sandberg. Werd verkocht aan dhr. de Vogel in Indië en dus ging dit prive toestel naar Indie als PK-DDV. Het toestel had een ongeval en koelingsproblemen en de onderdelen voor herstel kwamen pas begin 1941 aan. De kist werd in 1937/1938 doorverkocht in Indie aan dhr. Meeuwenoord als PK-SAK. (Dhr. de Vogel kreeg een nieuwe WACO EGC-7 uit de USA. Dit werd de 2e PK-DDV en latere WT903). 

De nieuwe eigenaar Meeuwenoord wist de motor van zijn UKC te herstellen. De kist werd in Indië in de praktijk vaak voor de militairen van de KNIL gebruikt tegen vergoeding en in ruil voor ook gratis onderhoud door de militaire werkplaats. Vanwege de Japanse dreiging volgde in Indië mobilisatie in november 1941. De WACO UKC  werd gevorderd en kreeg het militaire nummer WT927. Het toestel werd  ingedeeld bij Depot Vliegtuigafdeling op Andir (vliegveld nabij Bandoeng). Bij de Japanse aanval op Andir op 19 februari 1942 ging het toestel verloren.  


 
waco-ukc-mdv-ar

Hier nog met de civiele registratie. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
WT927    1941 19 feb 1942 ex PH-SAN, PK-DDV; nog later PK-SAK; verloren gegaan bij Japanse aanval op Andir

 Bronnen o.a. [B34] PK.Lv van Afd.Luchtvaartkennis , [B5] Luchtv.encycl. Ned.Waco's LvK 1985-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)