.
Fabriek
|
Westland
|
Vliegtuig
|
Lynx
|
Type-aanduiding
|
SH-14 / UH-14
|
Cat 4 -- totaal 24 stuks
|
mk.25 (UH-14A) ; mk.27 (SH-14B) ; mk.81 (SH-14C)
|
Informatie:
Engelse helicopter ontwikkeld medio jaren zestig voor veel taken door Westland (UK) in samenwerking met het Franse Aerospatiale. Het was bestemd voor landmacht en marine gebruik. De marine versie kreeg een wiel onderstel en de land versie een skid. Het prototype vloog maart 1971 en een jaar later volgde de marine versie. Het ontwerp was voorzien van een starre rotorkop met veel minder onderdelen. In 1972 vestigde een Lynx een wereldsnelheidrecord voor helicopters met bijna 200 mijl per uur (371 km/u) en het kon een complete roll vliegen. De levering van Lynxen begon rond 1972 aan het Britse leger, Royal Navy en Franse Aeronavale. Bij de maritieme versie kunnen de hoofdrotorbladen met een negatieve invalshoek worden ingesteld waarmee de helikopter tegen het dek werd gedrukt. Daarnaast was de helikopter voorzien van een uitschuifbare harpoen onder in de romp die zich vast kon grijpen in een rooster in het vliegdek, waardoor de helikopter aan dek werd geborgd. Verder waren hoofdrotorbladen en staart opvouwbaar, was er een radar in de neus en een opblaasbaar nooddrijfsysteem in de romp ingebouwd.
Diverse varianten werden geproduceerd: A (UH): utility versie voor hand- en spandiensten; B (SH) / HAS: anti-onderzeeboot bestrijding; C (SH): uitvoering met MAD onderzeeboot opsporings apparatuur.
In 1986 werd een nieuw record gevestigd van 400,87 km/uur. Vanaf 1994 werd de wereldwijde Lynx vloot met deze kunststof BERP bladen uitgerust bijnhun grote onderhoudsbeurt. Dit simpelweg omdat Westland stopte met het maken van de tot dan toe gebruikte metalen bladen. Er zijn meer dan 500 helicopters gebouwd waarvan vele werden geƫxporteerd aan meer dan een dozijn landen.
Gegevens marine versie UH-14A:
Lynx mk.25 "A": twee Rolls Royce Gem FORR-1000 motoren, 900 pk elk kort maximum vermogen
Vierbladige rotor diameter: 12,80 m
Vierbladige staartrotor diameter: 2,21 m
Lengte met draaiende rotoren: 15,16 m
Romplengte: 11,66 m
Leeggewicht: circa 3100 kg
Maximale startgewicht: circa 4300 kg
piloot en co-piloot en meestal een extra bemanningslid
2 mk44 of mk46 torpedo's
Maximale snelheid: circa 270 km/u
Bereik: 250 km heen en terug; vanaf startpunt, 630 km enkele reis
Maximale vliegduur: circa 3 1/2 uur
Latere versies:
Lynx "B + C":
twee RR Gem FR4RR-1010 motoren van 1120 pk elk kort maximum vermogen ;
max startgewicht circa 4760 kg;
Gemoderniseerde rotorbladen met kromme tips;
"D": RR Gem 42 motoren met 1120 shp;
Er werden diverse modificatie en verbeteringsprogramma's uitgevoerd. De HAS mk.8 van rond 1999 kreeg betere systemen, optioneel een infrarood camera en GEM-43 motoren met BERP rotorbladen van kunstof.
.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | F. van 't Hof | 1984-4 | tekeningen en artikel | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | J. Hirs | 2012-2 | Airfix recensie 1/48 | IPMS Nederland |
Modelbouw in plastic | W. Jonker | 2012-5 | historie | IPMS Nederland |
....
Websites: |
IPMS Nederland Lynx Walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze