Cat 5. ML-KNIL

Japanse oorlogsbuit en na VJ-day waren tientallen Japanse marine vliegschool leskisten achtergebleven in Indië o.a. op Malang en Djokjakarta.

Om geïnterneerde burgers en militairen te bevrijden/ repatriëren na het eind van de Tweede Wereldoorlog RAPWI ("Rescue of Allied prisoners of War and Internees") werd een transportonderneming RAPWI-AIR opgezet door kapitein Arens, een ex-KNILM gezagvoerder. Er was een Japanse oorlogsbuit van tientallen toestellen na VJ-day achtergebleven net als Japanse vliegers. Een aantal van deze toestellen werd "georganiseerd" en gevlogen door Japanse vliegers, vaak begeleid door Nederlandse militairen.  

Besloten werd zeker een dozijn K5Y "Willow" kisten voor RAPWI doeleinden in te zetten, gevlogen door een Japanse vlieger, die dus 1 passagier kon meenemen.

Al snel was na een aantal ongevallen het aantal bruikbare kisten een viertal.

(Op een gegeven moment werden in Indië Piper Cubs ingezet voor lichte transporttaken. Aan de Indonesische Republikeinse Indonesische zijde werden tenminste 2 toestellen gebruikt).



 yokosuka willow 1 colourized

Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto; de kist is gestript (Collectie M. de Vreeze)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
?        ??
       

Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-1

Wie heeft info?  Zeer welkom! Gebruik het NedMil contactformulier...

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)