english English readers can read a review in English here...

Auteurs:      Adrian Symonds
ISBN           978-1-4456-9870-0
Uitgave:      Amberley Publishing
Uitvoering:  96 pagina's, kleuren/zwart-wit foto's en tekeningen.
Prijs:           ca.  € 24,-  paperback (GBP 14,39 in UK)

SAC of te wel “Strategic Air Command”. 'Fighter pilots make movies, bomber pilots make history' - or so the bomber pilots say, anyway.

Strategic Air Command onderhield een constante nucleair bewapende macht, klaar om in een oogwenk, vierentwintig uur per dag, een nucleaire oorlog te beginnen. SAC was verantwoordelijk voor twee van de drie componenten van de Nucleaire Driehoek - bemande strategische bommenwerpers en op land gestationeerde intercontinentale ballistische raketten (ICBM's). Daarnaast waren er de SLBM's van de marine. SAC was ook verantwoordelijk voor de strategische verkenningsvliegtuigen van de USAF en onderhield een grote vloot tankers om zijn bommenwerpers en spionagevliegtuigen te ondersteunen. Na een afname van de omvang in de nasleep van de Vietnamoorlog, herbouwde SAC zijn potentieel in de jaren 1980 als onderdeel van een bredere revitalisering van de Amerikaanse strijdkrachten onder president Reagan. De koude oorlog. Nieuwe geavanceerde bommenwerpers, tankers en ICBM's voegden zich bij de vloot met de belofte van nieuwe stealth “aircraft under development”.

De zeventiger en tachtiger jaren waren mijn actiefste met betrekking tot de hobby, de Koude Oorlog, diensttijd en veel reizen en spotten. Ik herinner me nog de imposante B-1 die ik in Amerika heb gezien, nog in ontwikkeling, in een grote hangar. Op Mildenhall de starts van U-2 toestellen en de tankers. Op Farnborough/Mildenhall de SR-71 om er maar een paar te noemen.

Ik heb voor de aardigheid in mijn literatuurverzameling eens gezocht naar Strategic Air Command en dan kom ik er zo’n 5 tegen die al dan niet direct over dit onderwerp gaan. Een Google zoektocht levert ook resultaat op, dus het enige boek over het Strategic Air Command is dit zeker niet. Voordeel is wel voor de auteur dat geschikte bronnen gedurende de jaren redelijk vrij beschikbaar zijn gekomen.
96 pagina’s zijn zeker niet voldoende om diepgaand op de SAC in te gaan, maar in 3 hoofdstukken:

- The History and Role of SAC
- SAC Structure
- End of an Era

Daarmee weet de auteur prima het verhaal van de Strategic Air Command neer te zetten zodat het voor elke lezer duidelijk wordt hoe dit commando tot stand is gekomen, met alle betrokken eenheden in de Koude Oorlog gefunctioneerd heeft, en is afgebouwd. In twee bijlagen wordt uitvoerig ingegaan op de structuur in 1980 en in 1989. Het is rijkelijk voorzien van kleurenfoto’s uit de periode van de Koude Oorlog waarbij voornamelijk uit de National Archives and Records Administration (NARA) geput is, waardoor het “bekend” gehalte wat groter is. De focus van het boek ligt op de tekst in combinatie met verklarende foto’s.

Conclusie,
Met “SAC in the 1980s” heb je een prima boek met informatie over de Strategic Air Command zonder dat je daarvoor een groot aantal andere boeken hoeft te raadplegen, waarbij de schrijver zeker ook oog heeft voor interessante en belangrijke details. Het raakt voornamelijk de periode van de Koude Oorlog met de nucleaire dreiging. Zeker doordat veel, al wat oudere, boeken over dit onderwerp niet (makkelijk) meer te krijgen zijn is deze uitgave voor de geïnteresseerde in dit onderwerp en periode eigenlijk een must.

Op het moment van schrijven is het boek nog niet uit, uitgiftedatum is 15 juli. Het boek is beschikbaar als e-book en paperback.

Adrian Symonds is al van jongs af aan gefascineerd door de militaire geschiedenis, met name de militaire luchtvaart. Ongetwijfeld plantten frequente RAF- en USAF-jets die in zijn jeugd op lage hoogte over Worcestershire vlogen de zaden voor zijn voortdurende passie voor het onderwerp. Hij heeft de geschiedenis van de luchtmachten van de wereld uitgebreid bestudeerd. Andere boeken van zijn hand zijn:
ANG in the 1980s
USAFE in the 1980s
TAC in the 1980s