Uitgever: Coen van den Heuvel, Flash Aviation Eindhoven.
ISBN: 978 90 71553 27 1
Aantal pagina's: 68
Aantal foto's: 80 in zwart/wit en 20 in kleur
Aantal kleurprofielen: 9
Prijs: Ca. 18 €

Een prachtig aanbod, schrijf een boekverslag voor de IPMS! Als vliegtuigbouwer zou dat niet zo heel moeilijk moeten zijn. Maar als we dan eens gaan kijken naar wat we tegenwoordig haast meer doen dan bouwen, dan is dat het lezen van informatie die we heel ijverig op het internet weten te verzamelen. Of deze info allemaal zo correct is, valt te bezien natuurlijk. Laten we wel zijn, iedereen is op zijn of haar manier een beetje specialist geworden in het onderwerp van zijn of haar keuze en we zijn allemaal eigenwijs genoeg om ons zelf als specialist in dat ene onderwerp te benoemen. Waar het in elk geval om gaat is het verzamelen van informatie, verkregen via via of direct van musea, vliegshows etc. Hoe dan ook, er is verschrikkelijk veel te vinden op het internet. Ook ikzelf gebruik het voor mijn bouwprojecten en ik heb gemerkt dat waar veel informatie over is, de diverse zaken elkaar danig tegen kunnen spreken en soms voor meer verwarring dan duidelijkheid kunnen zorgen. Soms kan dit ons belemmeren in het doen van dat waar we ooit in onze jeugd mee zijn gestart, namelijk bouwen! Want hoe frustrerend is het als er op twintig foto's duidelijk te zien is dat de cockpit aan de binnenzijde zwart is en diezelfde cockpit net op die ene foto toch donkergroen lijkt. We kiezen dan vaak onze eigen weg of plaatsen het model uit frustratie in de "half-af" doos. Maar goed, hoe dan ook, info is belangrijk en kan erg leerzaam zijn. Ook ikzelf heb wel eens een aantal "Walkarounds" of "In Action" boekjes gekocht en die kunnen heel veel bieden. Maar over het algemeen kost het ook wel wat!

Als boekuitgever moet je in mijn beleving iets wezenlijks en aanvullends bieden, dat wat niet kant en klaar op internet te vinden is en dat dan bij voorkeur ook nog eens tegen een aantrekkelijke prijs. Met al deze zaken in het hoofd heb ik het bovengenoemde boek in handen genomen en ben gaan lezen. Wat me direct opvalt is dat het formaat van het boek mooi handzaam is en gedrukt is op mooi stevig halfglanzend papier. De teksten zijn soms een beetje doorspekt met uitdrukkingen of zegswijzen uit de Belgische taal. Het boek behandelt zoals gezegd de RF-84F Thunderflash, in dit geval in dienst bij onze zuiderburen. Het toestel was speciaal ontwikkeld als fotoverkenner en in vele configuraties is het toestel doorontwikkeld tot aan het einde van haar actieve dienst. Al lezende werd ik op een of andere manier prettig gegrepen door de informatie en de manier waarop deze was samengesteld. Erg prettig leesbaar en goed gevuld met erg handige gegevens. Vanaf de eerste levering tot aan het uit dienst treden wordt alles besproken en aangevuld met mooie duidelijke foto's. Vele details zijn daarbij goed in beeld gebracht. Ook worden vele incidenten met het toestel tijdens start en landing besproken, ook steeds weer voorzien van het nodige duidelijke beeldmateriaal. Natuurlijk ontbreken de nodige kleurprofielen ook hierin niet. Net als de rest zien ook deze er erg mooi uit, helaas geen aanzichten vanaf iedere kant, maar erg goed weergegeven.

Nadat ik alles gelezen had, viel me op hoeveel er eigenlijk met een type als dit is gebeurd tijdens zijn actieve dienst. Ik heb mezelf erop betrapt dat ik zelfs na twee keer alle tekst te hebben gelezen, alsnog het boek oppakte om de korte teksten bij de foto's nogmaals te lezen en de foto's keer op keer te blijven bekijken. Het is echt boeiend, en gewoon erg goed weergegeven en steeds weer even plezierig. Kortom, als je dit specifieke toestel wilt bouwen of je interesse gericht is op dit toestel of de fotoverkenners in het algemeen dan is dit een geweldig naslagwerk. Maar ook voor diegenen onder ons die hier niet zo in betrokken zijn meer dan de moeite waard om te lezen. Om mijn eerdere vraag te beantwoorden of dit boek iets kan bieden waaraan het internet niet meteen kan voldoen kan ik volmondig 'JA' zeggen.

Een absolute aanrader!! En de prijs is erg netjes gehouden. Ik ga zeker op zoek naar andere delen uit deze serie. Op de website van Flash Aviation staan naast dit deel nog andere. Ik ben erg benieuwd na de inhoud van deze delen. Mijn bewondering gaat uit naar de mensen die voor het maken van dit prachtige boekwerk zoveel tijd en energie hebben gebruikt! En ook naar de uitgever, in deze toch al moeilijke tijd moet je het maar aandurven om een boek uit te geven in deze zeer specifieke markt.

REVIEWER: Cees Regeling

december 2012