Titel:           Warplane 07:       Weiss WM-21 Sólyom
Auteur:       Edwin Hoogschagen
Uitgever:    Lanasta, Emmen
ISBN 978-90-8616-167-6
48 pagina's
Prijs: 13,95

Tja, dan denk je toch een hoop vliegtuigtypen te kennen en dan valt er bij de redactie ineens een boekje binnen over een vliegtuig waar je nog nooooit van gehoord hebt. En ook nog van een Nederlandse auteur en uitgever. Wat blijkt: er zit een Nederlands tintje aan de Weiss WM-21 Sólyom.
De fabrikant Manfred Weiss (WM) was een grote industriële firma in Hongarije die in 1927 een vliegtuigendivisie startte om de Fokker C.V in licentie te bouwen voor de Hongaarse luchtmacht. WM verbeterde de C.V en dat werd de WM-16. Op basis van de WM-16 werd de WM-21 ontwikkeld als verkennings- en grondaanvalsvliegtuig. Het toestel kwam in 1938 in dienst en was het enige in Hongarije ontworpen en gebouwde vliegtuig dat in de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. In die operationele rol maakte het toestel om allerlei redenen niet veel indruk en werd vanaf 1941 als trainer ingezet. Als zodanig is het toestel tot 1945 gebruikt.

Het hele verhaal wordt in Warplane 07 uitgebreid in het Engels uit de doeken gedaan. Hierbij heeft de auteur veel foto's weten te vinden. Wat het boek extra leuk maakt is dat de gedetailleerde geschiedenis van de Weiss vliegtuigen ook in een historische context van Hongarije wordt geplaatst, middels kaartjes en kadertjes. Verder zijn er ook kleurenschema's (in kleur) van de Sólyom opgenomen. Helaas niet met kleuraanduidingen voor ons modelbouwers, wel met de opmerking dat er Duitse Herbig- Haarhaus verf werd gebruikt.

Dit is voor mij de eerste kennismaking met Warplane serie en die is erg goed bevallen. In de serie zijn ook delen over de o.a. de Fokker C.X, Brewster Buffalo, Martin Mariner en Hawker Hunter verschenen.
Voor wie de handen gaan jeuken na het lezen van dit boek, zoals bij mij: van de Sólyom blijkt ook een 1/72 resin model te bestaan van Kora Models. Die is echter wel 3x zo duur als het dit boek.

Reviewer:  Peter Booij

December 2015