USAFE0

   english  Read this review in english here.... 

 

Auteur: Adrian Symonds
Uitgever: Amberley Publshing
ISBN: 978 1 4456 9854 0 (print) ISBN: 978 1 4456 9855 7 (ebook)
Uitgave uit 2020
96 pagina’s
Richtprijs USD 17.75 Amazon (paperback).

Aan het front van de Koude Oorlog, tijdens een decennium waarin de Oost-West-spanningen - en budgetten - aanzienlijk stegen, bereikte de Amerikaanse luchtmacht in Europa in de tachtiger jaren het hoogtepunt van haar macht. De USAFE breidde niet alleen uit, maar introduceerde ook een generatie van geavanceerde nieuwe types, ontwikkeld om waargenomen Sovjet-vooruitgang tegen te gaan en vaak in het licht van de nog steeds recente en vaak bittere ervaringen van Amerika in Vietnam. Eagles, Fighting Falcons en Warthogs voegden zich in toenemende aantallen bij de gelederen, als aanvulling op nog steeds aanzienlijke aantallen oudere stalwarts zoals de machtige F-111 en de iconische Phantom, die bleef hangen in gespecialiseerde verkennings- en anti luchtafweer rollen. Maar het waren niet allemaal snelle jets; Ground Launched Cruise Missiles werden geïntroduceerd, plus een reeks ondersteuningstypen, waaronder tankers, transporttoestellen en spionagevliegtuigen die vanuit Stateside Commands werden ingezet om USAFE te ondersteunen. We nemen een kijkje in de dagelijkse activiteiten van de USAFE in de jaren ‘80 van de vorige eeuw.

De USAFE (United States Air Force Europe) kennen wij waarschijnlijk het best van de bakermat van onze eigen luchtmacht, Soesterberg, waar in de koude oorlog het 32nd TFS (Tactical Fighter Squadron) haar thuisbasis had. De Amerikaanse aanwezigheid dateerde al van 1954 en uiteraard wordt er hieraan in het boek aandacht besteed. De USAFE was echter met name aanwezig in Groot-Brittannië en het toenmalige West-Duitsland, maar ook Spanje, IJsland, Turkije en Italië.
Uitvoerig gaat het boek in op de NATO Command organisatie met betrekking tot de USAFE, en uiteraard de dreiging van het Warschau Pact.

Het boek voldoet zeker aan de verwachting om diep in te gaan op de USAFE, haar organisatie en wapens, vliegtuigtypen, de bewapening en vliegbases gedurende de jaren ‘80.
De agressor squadrons worden zeker niet vergeten, maar ook de U-2 en SR-71!
De diverse sqaudrons met alles wat daarbij hoort worden besproken. Ook de vele oefeningen en meetings in deze periode komen aan bod.
Verwacht geen nieuwe spectaculaire foto’s, uit privé archieven, er wordt gebruik gemaakt van officiele openbare bronnen wat overigens niet wil zeggen dat er geen interessante foto’s worden getoond.

Conclusie
Ik heb het boek met veel plezier gelezen, met name omdat het een periode beschrijft waarin ik zelf heel actief was als luchtvaartjournalist. Zowel in Engeland als West Duistland heb ik veel bases mogen bezoeken. Ook was het de centrale tijd van mijn dienstplicht.
Het geeft een uitstekende weergave van “The American Air Forces in Europe” met de complete organisatie, niet specifiek gericht op een specifiek type vliegtuig, gedurende de Koude Oorlog periode.
Twee bijlagen completeren het boek, een over de structuur van de USAFE, de squadrons etc. en de tweede over de USAF structuur in 1989.
Wat mij betreft echt een aanrader voor diegenen die geinteresseerd zijn in de Koude Oorlog en met name de USAFE, maar zeker ook voor mensen die dit stukje geschiedenis tot zich willen nemen in combinatie met de complete geschidenis van deze aparte periode in de geschiedenis.
Aanrader!

Adrian Symonds is al van jongs af aan gefascineerd door de militaire geschiedenis, met name de militaire luchtvaart. Ongetwijfeld plantten frequente RAF- en USAF-jets die op laag niveau in zijn jeugd over Worcestershire vlogen de zaden voor zijn voortdurende passie voor het onderwerp. Hij heeft de geschiedenis van de luchtmachten van de wereld uitgebreid bestudeerd. Andere boeken van zijn hand zijn:
ANG in the 1980s
SAC in the 1980s
TAC in the 1980s

Met dank aan Amberley Publishing en Adrian Symonds voor dit recensie-exemplaar.

Reviewer :  Fred Bachofner

 

  • USAFE0
  • USAFE1
  • USAFE2
  • USAFE3

 

dit artikel werd gepubliceerd januari 2023 door M. de Vreeze