Tallgeese III (Endless Walz)
merk:  Bandai
doosnr.  EW-02/0061211
schaal:  1/144
Richtprijs:  euro 17,00 – 30,00

Tallgeese III Endless Walz EW 02 1

Deze figuren en alle andere uit de serie van Bandai, zijn gebaseerd op Japanse anime, kort gezegd specifieke Japanse strips. Vele van deze anime’s zijn inmiddels verfilmd als serie of als film. Bandai is een van de fabrikanten die van oudsher al dit soort modellen op de markt brengt maar ook andere Sci-Fi onderwerpen, Starwars bijvoorbeeld. In dit speciale geval is het merk Gundam eigendom van onder meer Bandai zelf. Beide robots spelen onder meer een rol in de Gundam serie “Endless Walz”. Ze hebben een cockpit en worden bestuurd door 1 persoon (mens).

Wat is Gundam? Gundam (ガンダム, Gandamu)  is een Japans mediafranchise bestaande uit meerdere animeseries. Deze series draaien allemaal om enorme robots of "mecha". De franchise is bedacht door Sunrise studio’s. Behalve de animeseries telt de franchise ook OVA’s manga’s, romans en videospellen. De franchise begon in april 1979 met de serie Mobile Suit Gundam. Later volgden er meer series. Deze series spelen zich doorgaans allemaal af in hun eigen fictieve universum, en hebben zodoende geen onderlinge connecties qua verhaallijnen en personages. Deze universums worden binnen de franchise aangegeven als verschillende tijdlijnen, zoals Universal Century (UC), Future Century, After Colony, After War, Correct Century, Cosmic Era en Anno Domini.
Weetje:  sinds 21 januari 2008 brengt het Gundam-franchise ongeveer 50 miljard yen per jaar op!
Er valt veel meer over te vertellen, voorlopig laat ik het hier even bij.
[Bron: Wikipedia].

Compleet uit mijn comfort zone, met dank aan mijn dochter die fan is en deze twee modelletjes had liggen, maar eigenlijk aangaf geen zin te hebben om ze bouwen, met een vader die zich daar al mee bezig houd. OK dan!
Het betreft hier zogenaamde “snaptite” kits waarbij het in principe niet nodig is om lijm te gebruiken. Alles moet goed in elkaar kunnen klikken. De frames zijn, net als bij de oude Matchbox kits al gekleurd alleen in dit geval in de juiste kleuren. Technisch gezien kun ze dus direct in elkaar zetten en heb je je favoriete Gundam model. Door deze vorm van bouwen kunnen de modellen “bewegen” op meerdere scharnier punten en kun je de posities wijzigen.

De eerste indruk van beide modellen is uitstekend. Absoluut geen flash, heel erg strak en ook geen gietfouten. Althans, ik heb ze niet kunnen vinden. De kleuren van de frames komen grotendeels overeen met de kleuren van het uiteindelijke model, alleen, ja hoe wit is wit en hoe blauw is blauw. Dit is voor wat betreft het eerst genoemde model. Het tweede model heeft slechts 1 kleur. Gebroken wit richting licht grijs. Hier wordt het nog wel even puzzelen naar de kleuren.

Kleinigheidje, de kleuren worden aangegeven in het Japans, trouwens de complete bouwbeschrijving is in het Japans. Gelukkig wel met cijfers en letters dus daar komen we wel uit. Kleuren is even wat anders. Over de bouwbeschrijving gesproken, deze is op de tekeningen na volledig in kleur met een aantal foto’s van het gebouwde model.

Bij beide modellen zitten “decals”. Decals tussen aanhalingstekens want het zijn eigenlijk geen echte decals. Het zijn plakplaatjes zoals je die vroeger bij plastic auto’s en vliegtuigen kreeg. Dat is jammer want het had de modellen een nog realistischer aanblik kunnen geven. Keuze aan de bouwer om ze zelf te (laten) produceren of te schilderen of ze natuurlijk gewoon te gebruiken.

Conclusie
Op het eerste gezicht een prima uitgevoerd model. De daadwerkelijke bouw moet gaan bewijzen hoe prima. Over de accuratesse kan ik geen zinnig woord roepen, dat vergt heel veel tijd om te controleren. Echte fans zullen daar ongetwijfeld wat over kunnen melden. Deze fans zullen ook zeker geen enkel probleem hebben met de aanschaf. Je kunt de modellen recht uit de doos bouwen met wellicht hier en daar zo nodig wat extra kleur of je gaat er vol in met de zoveel mogelijk exacte kleuren, verwering en de hele santekraam. Ik denk dat ik het laatste ga proberen. Jammer van de plakplaatjes.

Wordt vervolgt.....

Reviewer:  Fred Bachofner

• Gundam_Sandroch_Custom_Endless_Walz_EW-07_1