MERK:   Bandai
Model:   YAMATO   "Space battleship"
Nr:   diverse nummers o.a 2199
Schaal:   1/500....
Prijs:   circa  EUR 80,-

yamato space 2

Het is 2199, vijf jaar na de eerste aanval van de Gamilas op de Aarde. De planeet is geteisterd door de kernwapens van de Aliens. De overlevenden van de mensheid zijn gevlucht in ondergrondse steden. Om beter strijd te kunnen leveren, verbouwen de overlevenden het wrak van slagschip Yamato tot een ruimteschip dat slag kan leveren met de vijand. Uitgerust met een nieuw soort aandrijving, de Wave motion motor, kan het schip door het heelal snellen. Dit is, in een notendop, het verhaal van de animé serie die in 1974 op de buis kwam in Japan.

Daar was de titel “Cosmoship Yamato”; toen de serie werd verkocht aan Amerika en Australië werd de titel “Space Cruiser Yamato”. De serie kreeg nog vele seizoen die eerst in Japan werden gemaakt op de bekende animé wijze, maar later werd de serie meer met computers gemaakt, waardoor het er beter kwam uit te zien. In 2010 kwam de eerste live action film uit, die vooral in Japan en Amerika goed werd ontvangen. Deze film werd in 2012 opgevolgd door een tweede film.

In 2013 bracht Bandai, in 1/500, de Yamato uit als een snap fit kit. Dit is een grote doos vol met plastic en gelukkig, de bouwbeschrijving is alleen in het Japans. Het is echter geen erg moeilijk model, zoals ik gezien heb op Youtube, waar enkele figuren deze kit al hebben gebouwd.

Als de kit af is wordt het een groot model. Daarbij is niet alleen het ruimteslagschip te zien, maar ook de geopende hangaar met diverse gevechtsvliegtuigen. Ook op de katapults op het halfdek kunnen gevechtsvliegtuigen geplaatst worden. De gevechtsvliegtuigen moeten voor de kleur zorgen. Deze zijn veelal zilver of helder blauw. De kleur van het schip is standaard marine grijs met een rode onderkant. Maar met preshade en weathering is natuurlijk meer leven in het model te krijgen.

Nu nog de tijd om er aan te beginnen...

Met dank aan mijzelf om de kit aan te schaffen.

REVIEWER:   Henk Hirs