moebius-sub-3

MERK: Moebius

"Schaal": 1/128

Onderwerp: Flying sub(marine)  ofwel "de vliegende duikboot"

Doosnummer 101 • Spuitgiet • ca. 25 onderdelen • ca. € 16,-

In 1961 werd door producent en regisseur Irwin Allen een nieuwe science-fiction film gemaakt met de titel “Voyage to the bottom of the sea”. De film werd een succes bij het publiek en daarom kreeg de studio al snel het idee om er een tv-serie van te maken. Die kwam er pas in 1963, maar gelukkig waren de modellen en de sets nog steeds beschikbaar. Het eerste seizoen was nog in zwart-wit maar vanaf het tweede seizoen werd de serie in kleur uitgezonden. Ook werd de uitrusting in het tweede seizoen uitgebreid met de Flying Sub, een toestel dat zowel onder water kon varen als kon vliegen. Het werd gebruikt om de bemanning sneller naar de plaats des onheils te brengen. Met een mooie stroomlijn die gebaseerd was op de rog kon de gele onderzeeboot onder water een flinke snelheid halen en in de lucht ging het nog sneller. De terugkeer naar het moederschip, de onderzeeboot Seaview, ging met een enorme duik gepaard. Jammer genoeg ging de kwaliteit van de verhalen vanaf seizoen twee steeds verder achteruit en na vier seizoenen was het afgelopen.

Het eerste model van de Flying Sub werd door Aurora in 1966 uitgebracht. Dit model was in schaal 1/48. Deze kit werd nog een aantal maal opnieuw uitgebracht zowel door Monogram als het Japanse Tsukuda. In 2009 is de nieuwe firma Moebius begonnen met het uitbrengen van oude Aurora science-fiction modellen, maar ook met zelf ontwikkelde kits. De Flying Sub is er daar één van. Hij is ook in 1/32 verkrijgbaar, maar het model dat ik gebouwd heb is in schaal 1/128. De kit heb ik gekocht bij Modelzone in Plymouth. Het grappige is dat de bouwbeschrijving op de achterkant van de doos is gedrukt. moebius-sub-2

Het model bestaat niet uit veel onderdelen, maar die zijn gemaakt van keihard plastic dat zich maar moeilijk laat schuren. Leuk detail is dat het interieur van voorgedrukt karton is, zodat de kit een combinatie is van plastic- en kartonbouw. Hierdoor hoeft van de binnenkant alleen het plafond wit geschilderd te worden. De pasvorm is wel goed. In de kit zitten nog twee modelletjes, namelijk de minisub (tweemans onderzeeboot) en de duikklok die ook in de serie voorkwamen.

Decals zijn niet bijgevoegd, maar op foto’s van de Flying Sub staan er ook geen teksten op het vlieg/vaartuig. Het is geen moeilijk model, maar door de gele kleur valt hij wel op in de vitrine. Ik heb het model zoals gezegd uit Engeland meegenomen, Moebius modellen worden gevoerd door de Collectors Company in Nederland, maar op hun site stonden maar vijf kits. Misschien dat ze nog wel andere kunnen bestellen.

REVIEWER: Henk Hirs

herfst 2011