English readers can read the review in english here...
Schnellzuglokomotive BR 02 Tender 2’2’T30
prijs: ca. € 28,-
De 130 km/u snelle Klasse 02 werd vanaf 1925 gebouwd als de eerste standaard sneltreinstoomlocomotief in Duitsland in een serie van slechts 10 exemplaren. Dit kwam door het feit dat het veel bekendere parallelle ontwerp, de 01-serie, al snel de voorkeur kreeg. In tegenstelling tot de viercilinder BR 02 had deze slechts twee cilinders. Hoewel de BR 02 krachtiger was dan zijn zusterontwikkeling, was hij ook onderhoudsintensiever. Geleidelijk aan werden daarom alle 02's omgezet naar de 01-standaard door de twee extra cilinders te verwijderen (te zien op de doos direct aan de voorkant onder de ketel).
De stoomlocomotief was in dienst van de Deutsche Reichsbahn, tijdens de tweede wereldoorlog het spoorwegnet van Hitler.
Het Revell model bevat:
3 zwarte sptuitgiet frames
3 rode spuitgiet frames
1 transparant spuitgiet frame
(totaal 159 delen)
1 klein decalvel
1 bouwinstructie van 24 pagina's
Het model in schaal 1/87 (H0) de schaal die in veel gevallen gehanteerd wordt door onze treinmodelbaan collega’s. Ik hoor vaak geluiden, ook binnen de IPMS dat 1/87 “geen schaal” is en alleen voor de treintjesboeren. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ook deze schaal kent veel niet-treinen aanhangers die bijvoorbeeld hele kazernes als diorama bouwen.
Het Revell model dateert oorspronkelijk uit 2003 en heeft nu alleen een nieuwe doos gekregen, het is dus relatief oud toch zijn de details voor deze kleine schaal uiterst acceptabel en kun je er een heel leuk model van maken.
Stoomlocomotieven hebben vrijwel altijd onder de ketel veel rood. Hiervoor heeft Revell gekozen om deze onderdelen dan ook in het rood uit te voeren. Daar is wat voor te zeggen. Rood op rood is makkelijker dan rood op zwart, maar ja ik denk dat een primer toch echt nodig is!
Laat het priegelen maar beginnen. Ondanks dat priegelen kun je op deze schaal nog best extra detailleren, bijvoorbeeld de vuurplaat (de cockpit) van de locomotief die uit een stuk gegoten is met twee losse onderdelen of in de tender de “nep” kolen vervangen door echte. Hier een daar wat extra leidingen…
Aan het glaswerk van de locomotief kun je zien dat dit model oud is. De ruitjes van de locomotief zien er een beetje prisma-achtig uit. Niet gewoon overal even dik maar of er een soort extra ruitje in het midden zit. Op foto’s is dit niet te zien. Gebruiken of zelf maken.
Zeker op stoomlocomotieven kun je helemaal losgaan met betrekking tot het verweren. Ik ga dat zelf ook proberen. Heil zoeken bij onze treinmodelbouw collega’s is eigenlijk een must. Speciaal kan ik aan bevelen het YouTube kanaal Sebb’s 1zu87. https://www.youtube.com/channel/UChHZewQCVOZVS-6k2SRX9Rw/videos
Bekijk eventuele video’s zeker voordat je aan de bouw begint want hij heeft ook vele ombouw- en detailleringstips.
Als alles dan klaar is heeft Revell nog gezorgd voor een stukje spoorrail. Nog wat Preisertjes erbij (zo noemen treinbouwers de poppetjes naar het bekende merk) en een leuk diorama is geboren.
Conclusie
Een oud model in een “nieuwe” doos. Toch wil dit oud niet zeggen dat het model slecht is, in tegendeel er is iets leuks van te maken. Revell klasseert het model als Niveau 4 daar ben ik het wel mee eens gezien de schaal en de relevant kleine onderdelen. Niet echt voor beginners.
Echt leuk voor de bouwer die even iets anders wil bouwen dan zijn standaard interesse.
Deze BR02 maakt deel uit van een hele serie stoom- en diesellocomotieven die Revell ooit heeft uitgebracht. Van mij mag Revell ze allemaal opnieuw uitbrengen met of zonder nieuwe doos.
Met dank aan Revell en IPMS Nederland voor het beschikbaar stellen van het model voor een recensie.
Reviewer: Fred Bachofner
dit artikel werd gepubliceerd 6 juli 2022