1959

reve-07535

Becker Challenger Truck&Trailer

MERK: Revell No.7535
SCHAAL: 1/24

PRIJS: fl. 139,-
NIEUW MODEL: De trekker is een Italeri kit, de trailer is wel nieuw.

AANTAL ONDERDELEN: totaal 433 (!!), verdeeld over 1 zak voor de truck, en twee zakken voor de trailer. Alle doorzichtige onderdelen zijn apart in plastic verpakt, evenals de banden van de trailer. Kleuren: Rood, grijs, aluminium, zwart, donker grijs.
DETAILLERING: Goed. Weinig naden in alle ramen, alleen jammer dat sommige grotere onderdelen forse krimpdeuken hebben. Van de trailer is onderdeel ?10 niet helemaal volgegoten. In dit geval een kleinigheidje, maar het zou niet mogen.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Zal wel kloppen, niet nagemeten.
OPMERKINGEN: De handleiding is verdeeld in twee delen, één voor de trekker en één voor de trailer. Omdat het spuiten van een compleet gebouwd chassis lastig is, kan het handig zijn om alle chassis delen vóór montage te spuiten als ze nog aan het gietraam bevestigd zijn. Eventuele foutjes m.b.t. strakheid vallen dan beter op, en na montage van verschillende onderdelen kan eventueel nog een laatste verflaag worden aangebracht. Ronde onderdelen die in twee stukken verdeeld zijn kunnen het beste eerst samengebouwd, geschuurd en geplamuurd worden voordat ze geverfd worden. Bij de stappen 4, 31 en 32 moet er gewerkt worden met een verwarmde schroevendraaier om uiteinden van asjes te verdikken. Dat is niet overal even goed uitvoerbaar. Het maken van sluitringetjes van restmateriaal en die voorzichtig vastlijmen geeft hetzelfde resultaat, zonder grote kans op beschadigingen.
- Bij stap 12 was van onderdelen 208A en 209A de passing slecht, dit betekende schuren en plamuren.
- Bij stap 18 dienen na montage van de onderdelen 55B en 56B de uitstekende nokjes te worden afgesneden en glad-geschuurd, anders past 47B niet goed bij stap 23. Het eerste grote probleem wordt veroorzaakt door de stappen 21 en 22. Als je die volgt, kun je bij stap 25 pasproblemen krijgen met uitlaat-spruitstukken die niet meer op turbo's aan willen sluiten. Dat is eenvoudig op te lossen door bij stap 21 onderdeel 63B en bij stap 22 onderdeel 62B niet te monteren.
Als bij stap 25 de onderdelen 60B en 61B zijn gemonteerd, dan kunnen 63B en 62B wel goed aansluitend vast gemaakt worden. Als bij stap 28 van onderdeel 81A de nokjes worden verwijderd, kan het daarna wel goed passend op 80A worden gelijmd.
Schildertip bij de stappen 34 en 36: het binnenwerk van de achterlichtunits, de bovenste helft van onderdeel 88A schil-deren in zilver in plaats van het zilver te schilderen op de lampglaasjes zelf.
- Bij stap 38 zal, na het verwijderen van de onderdelen volgens de bouwbeschrijving, er een flinke open naad geplamuurd moeten worden om het geheel mooi strak te krijgen.
- Bij stap 45 is bij montage van de uitlaten en de uitlaatdemper vooraf passen door de klemmen op de uitlaatdemper goed moge-lijk en noodzakelijk. Eerst de uitlaten vastlijmen op de turbo's en dan pas de demper aan het chassis lijmen vond ik de beste volgorde.
Het bouwen van het interieur verloopt vrij snel, het enige probleem zit in stap 52, bij de montage van onderdeel 143D op de bodem, 125D. De nokjes geven niet precies aan hoe 143D gelijmd moet worden en doe je dat op de verkeerde plaats, dan past de achterwand niet. Ik heb dat onderdeel 143D in de achterwand 141D gelijmd, en daarna de gehele achterwand aan de bodemplaat gelijmd.
Het laatste probleem bij het bouwen van de trekker was het strak bouwen van de cabine. Deze bestaat uit 5 onderdelen, en niet uit één geheel. Volgens stap 56 van de beschrijving lijm je alle vlakken rondom de bodemplaat en het interieur. Dat kan, maar dan moet voor het spuiten van de cabine wel al het raamwerk afplakken voordat je begint met plamuren, schuren en spuiten. Een kijkje bij het model van de cabine in 1/1 leerde dat het lijmen van het dak aan het front van de truck noodzakelijk was voordat er gespoten zou worden. De eventuele naden die er na het monteren van de zij- en achterwand zichtbaar zouden kunnen zijn zitten er ook in werkelijkheid, en dat is niet hinderlijk. Na het lijmen van het dak aan het front volgt wel wat schuur en plamuurwerk. Het in elkaar passen van de cabine vergt wel enig geduld, echt lekker passen doet het niet en het geheel wringt enigszins, omdat het front niet aan de bodemplaat vast gelijmd wordt. Vullen met wat plastic card lost dat probleem ook op.
De oplegger: Het eerste wat opviel was de goede passing van de onderdelen. Stap 6, het monteren van deel 20c op de zijkant van deel 1a moet heel precies gebeuren. Het verdient aanbeveling om de montage van 20c hier over te slaan, en eerst de hele bodem partij, het achterlijk deel en de zijkant 22a te monteren. Daarna pas 20c. Omdat dat onderdeel niet mooi aansloot op de zijkanten heb ik de onstane spleet van ongeveer een halve mm aan elke kant dichtgeplamuurd, maar vullen met een strookje plasticcard aan weerszijden gaat waarschijnlijk beter. Ook stap 17 heb ik uitgesteld, de montage van het dak. Volgens de handleiding wordt daarna het rollend gedeelte gebouwd en vastgemaakt aan de onderkant, waarbij de trailer op het dak zou moeten liggen. Ik heb eerst de onderkant afgebouwd en als laatste het dak gemonteerd om beschadiging van het dak te voorkomen. Als je net als ik de grote vlakken van dit model spuit voor de montage van het geheel is dit de manier om je laklaag te beschermen. Er kan gekozen worden uit twee soorten wiel-beplating (open of dicht) en uit twee standen voor de trailer, namelijk rustend op de trekker of op twee stelpoten.
DECALS: Goede aanwijzingen, en een bijna perfecte glanzende kwaliteit van de geleverde decals maken dit tot een fluitje van een cent. De decals op de zijkant staan erg goed en breken de grote vlakken. Enige "probleem" is de gekozen afbeelding. Waarschijnlijk is gekozen voor een afbeelding vanuit een foto, waardoor de grote decals met de afbeelding van het team en de bijbehorende race-auto's niet mooi zijn geworden. Dit geheel wordt ontsierd door een zwarte balk, veroorzaakt door het zwarte vlak op de plaats van de grille van de trekker. Dat zwart loopt door in de rest van de decal. Hopelijk is dat bij andere decals gelukkig niet het geval, en had ik pech. Al met al is het geheel vrij groot, en de decals zorgen voor mooie verfraaiing van het geheel.

CONCLUSIE: Een mooi groot model, geschikt voor de ervaren bouwer, dat vele uren modelbouwplezier geeft. Er is zeker ruimte voor verdere detaillering. Voor de gevorderde durfal kan de trailer voorzien worden van gereedschapbakken, een echt werkend rolluik en compleet interieur.
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het model.

Reviewer: Peter Neinhuis

2000-1