477

iveco 07423 box

Model : Iveco Stralis
Merk : Revell, kitnr  07423
Schaal : 1/24 
Prijs : 49,99 Euro
Onderdelen : 297

 

Het origineel
Sinds 2002 bouwt Iveco de Stralis met een Active Space cabine en gewicht van 7,5 ton en is uitgerust met een turbo zescilinder Euro5 motor met een inhoud van 12,9 liter en een vermogen tot 540 pk. In 2003 kreeg hij de titel “Truck of the Year”. In 2006 werd de cabine geheel vernieuwd om de truckchauffeur nog meer comfort te bieden. De Stralis wordt geproduceerd in Madrid.

De kit
De doos zit bomvol met onderdelen (297) verdeeld over 7 sprue’s ,7 banden , gaasje voor de gril, decalvel voor één uitvoering en een handleiding. De sprue’s zien er goed uit en vertonen vrijwel geen flash.


De Bouw
Ik heb besloten de bouw exact volgens de handleiding te bouwen dus geen kunstjes toe te passen van de ervaren bouwer.

De motor: stap 1 t/m 10
De onderdelen passen goed , de motor bestaat uit relatief veel onderdelen en is zeer gedetailleerd. Er is veel zorg aan besteed door de fabrikant en het is plezierig een keer een motor te bouwen die niet alleen uit twee helften bestaat.

Het Chassis: stap 11 t/m 51
Er zijn een paar kleine details die naar mijn mening anders moeten dan Revell heeft voorgeschreven.

Positie 46; er zijn schijfremmen te zien die geschilderd moeten worden in een grijze mengkleur. Ik vind het mooier als ze een ijzer kleur krijgen. Tevens is het centerpunt op onderdeel C6 voor de montage van de rem druk cilinder niet helemaal in het midden. De stuurstang (A70) is zo dun, dat beide wielen elkaar met moeite volgen. Toch moet ik weer lof uitspreken voor de hoge kwaliteit en bijzonder mooie filigraan onderdelen. Helaas moest ik gebruik maken van Abteilung X; het onderdeel B52 zat maar voor de helft aan de sprue.

Interieur en opbouw: stap 52 t/m 89
Het dashboard is erg gedetailleerd en het schilderen hiervan vereist een rustige hand. Het aanbrengen van de decals op de stoelen vergt veel geduld. Decalsoft en nabehandelen met transparante lak geeft een realistische uitstraling. Het is wel jammer dat er geen losse pedalen voor de rem en gas aanwezig zijn maar dit doet verder geen afbreuk aan het model. En nog een minpuntje; decal 3 is te groot voor de ruimte waar hij aangebracht moet worden.

Cabine en afbouw: stap 90 t/m 118
De raamstijlen (onderdeel B92) voor de binnenzijde waren iets aan de korte kant. Ik heb het opgevuld met wat kunststof plamuur waardoor het goed te fixeren viel. In stap 117 wordt de mogelijkheid gegeven om de spiegel-decals te plakken aan de binnenzijde van het spiegelhuis .Dit is echter niet mogelijk omdat deze hol is. Ik heb de decals aan de binnenzijde van het glas geplakt maar dat geeft geen goede hechting, omdat ze met de voorzijde van de decal op het glas gezet moeten worden. Mijn advies het glas aan de binnenzijde te spuiten met zilverlak. De zijspoilers sluiten niet erg mooi aan bij de cabine. Volgens de handleiding moet je eerst de onderdelen spuiten en dan lijmen. Mijn voorkeur gaat er toch naar uit eerst de cabine in elkaar zetten en dan te spuiten. Maar ik had er voor gekozen om out of de box te bouwen en de handleiding te volgen zoals Revell het bedoeld heeft. De decals voor de cabine waren wat aan de grote kant en dit vraagt wat aanpassing. Maar ik was erg blij dat ik ze erop had. Want ze waren erg dun. Ik heb gebruik gemaakt van de spuitlak van Revell 34200 RBR Blue voor het spuiten van de cabine en zij-scurts. Het is wel jammer, dat de inhoud van de bus onvoldoende is voor één vrachtwagenmodel.

Conclusie:
Als dit vrachtwagen bouwmodel in de toekomst de standaard wordt van de fabrikant dan juich ik dit toe. Het model is zeer gedetailleerd en van zeer hoge kwaliteit. Na 33 avonden knutselen was het model af, dus echt waar voor je geld. Ik ga het zeker nog een keer bouwen.

Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van dit geweldige model.

REVIEWER:   Jaap Geertsema

 

Kijk bij de Gallerij....

Dit artikel is gepubliceerd november 2016 op de IPMS NL website