Model : KamAZ 54112
Merk : A & N modeltrucks
Schaal : 1/24

Prijs:  circa EUR 160 !

kamaz-b

Dit is een multimedia kit met circa 350 onderdelen. Liefhebbers van de woestijnrally Parijs-Dakar kennen ongetwijfeld het vrachtwagenmerk KamAZ. Maar gek genoeg is er voor de modelbouwer praktisch niets op de markt om zelf te kunnen bouwen.

De racetrucks zijn alleen te krijgen als kant-enklaar model en het enige andere dat ik ken, zijn 1/87 kits in resin van het merk MAC Kits uit Tsjechië. Enkele jaren geleden echter, kwam ik op het Russische modelbouwforum Dish Models een paar plaatjes tegen van een 1/24 model van een KamAZ trekker. Het was maar heel summiere informatie, maar de strekking was: er zijn enkele kits gemaakt en ze zijn allemaal uitverkocht. Ik baalde behoorlijk. Tot ik vorig jaar opnieuw iets tegen kwam. De Letse fabrikant A&N Modeltrucks ging opnieuw een 1/24 model maken van de KamAZ en je kon ook nog intekenen. Dat heb ik zonder enige aarzeling direct gedaan en in januari werd mijn KamAZ netjes thuis bezorgd. A&N Modeltrucks bestaat uit de persoon van Andrey Myakotkin, een geboren Rus en hij woont in Vecumnieku, Letland. Hij heeft ook een website: www.an-modeltrucks.com. Het assortiment bestaat uit een aantal complete kits, conversiekits en accessoires. Ik vind het prachtig om te zien dat mensen met een passie dit niet alleen kunnen, maar het ook daadwerkelijk doen! Het feit dat ik jaren geleden een 1/24 KamAZ op internet zag klopte dus; het was (in 2007) de eerste versie van de kit, maar deze KamAZ is dus helemaal nieuw! Andrey was niet tevreden over de eerste versie van de KamAZ en heeft praktisch alles opnieuw gemaakt. KamAZ is een truckmerk dat je in west Europa niet ziet. Ik heb er hier nog nooit eentje op de weg gezien. KamAZ werd in Rusland gesticht in 1969, maar pas in 1976 kwam de eerste truck de fabriek uit rollen. KamAZ is een acroniem, het staat voor: ‘Kamsky Avtomobilny Zavod’. In het Nederlands: Kama automobielfabriek. De Kama is overigens een rivier in Oekraïne. Zoals in het Russisch gebruikelijk, worden de beginletters van de delen van woorden in acroniemen met hoofdletters geschreven, de overige met kleine letters. Vandaar KamAZ. KamAZ is bij ons het meeste bekend van de woestijnrally Parijs-Dakar (tegenwoordig ‘le Dakar’).

De truck die je daar ziet is het 4x4 model ‘4911’. Al 15 jaar doet het ‘KAMAZ Master Team’ aan deze beroemde autorace mee en niet onverdienstelijk; ze hebben meerdere malen het truckklassement gewonnen. KamAZ is dus niet bepaald een B-merk! Echt superleuk is het Youtube filmpje van een standaard KamAZ 4911 op de openbare weg. In een filmpje van 3:08 minuten wordt iemand ingehaald door een 4911, waarna hij er minutenlang met 165 km/uur (!) achteraan gaat (zoeken op ‘kamaz 4911 extreme’; meer dan 2 miljoen keer bekeken). De trekker in de deze kit - ‘model 54112’ - is één van de versies die KamAZ in de loop der jaren heeft gemaakt en nog steeds maakt. De huidige trekker van KamAZ - de 54115 - zou je als de opvolger van de 54112 uit de (begin) jaren ’90 kunnen beschouwen. De 54112 had ook een ‘broertje’, namelijk de 5410. Beide modellen verschillen vooral in de maximaal toelaatbare schoteldruk (de druk op de ‘draaischijf’). Bij de 5410 is die 8 ton, bij de 54112 is die 11 ton. Wat ik eigenlijk heel verfrissend vind is de praktische vormgeving en uitvoering van de 54112. Geen bling, geen chroom en geen high tech. Kennelijk is het bedoeld om eenvoudig en robuust te zijn zodat bijvoorbeeld ook de plaatselijke monteur in oost Kazachstan het nog kan repareren. Ik weet dat uit eigen ervaring. Dus hulde dat er eindelijk een 1/24 kit van deze Russische truck op de markt is.

kamaz-a

De kit

Eerst even een paar cijfers. De kit kost € 159,90 en bestaat uit 115 resin onderdelen, 11 transparante onderdelen, twee frets van 0,35 mm dikte met totaal 88 onderdelen, een transparante film voor de ruiten, een klein velletje met decals voor de nummerborden en het dashboard, 11 gegoten rubber banden, een handleiding, 25 boutjes in resin van 0,5 mm en 100 van 1 mm diameter. Deze bouten zullen niet voor alle robuustheid moeten gaan zorgen, maar in sommige gevallen dragen ze daar wel degelijk aan bij. Het meest opvallend aan de kit is dat het chassis vrijwel volledig moet worden opgebouwd uit 0,35 mm dik messing plaatmateriaal dat heel nauwkeurig is uitgesneden door middel van foto-ets. Het plaatmateriaal is gelukkig dik genoeg om te kunnen solderen en dat is volgens mij ook de enige manier om het model zijn stevigheid te geven. Alle profielen moet je zelf buigen en, op één of andere manier, dien je er dus ook zelf voor de zorgen dat het chassis correct uitgelijnd wordt (en  blijft). De dikte van het plaatmateriaal zorgt wel voor een heel mooi schaaleffect. Om het chassis en daarna de opbouw goed te kunnen maken, dien je jezelf absoluut aan de volgorde van de handleiding te houden. Doe je dit niet, dan kom je in de problemen. Het tweede dat opvalt, zijn de prachtige banden. Ik heb zelden - of wellicht nog nooit - zulke fraaie banden gezien voor een truckmodel. Andrey heeft er voor gezorgd dat het profiel en de wangen correct zijn. Het is een profiel dat enigszins doet denken aan 4x4 banden; een soort road & track profiel dus. Ook de wangen van de banden zijn heel erg mooi gedetailleerd. Het zijn bestaande banden van het merk Nizhnekamskshina. De bandenmaat staat er ook op: 280x508 10.00 R20, type I-281, Made in Russia. Gaaf !!

kamaz-c

De banden komen uiteindelijk terecht op een velg die uit drie delen bestaat. De proefpassing beloofde veel. De uiteindelijke wielen gaan voor een zeer groot deel bijdragen aan het resultaat. Alle delen in de kit hebben het potentieel om wat moois op te leveren. Omdat de kit complex is, lijkt dat echter niet vanzelf te gaan. Dit komt vooral doordat zo veel (van het chassis) uit messing bestaat en de rest van resin is. Alle onderdelen zullen uiteindelijk een plekje aan of op het chassis moeten gaan krijgen. Maar al die onderdelen zijn fraai. De schotel bestaat uit diverse onderdelen, de brandstoftank  wordt gemaakt uit foto-ets, vrijwel alle ophangbeugels aan het chassis zijn gedetailleerd. Als je wilt - en dat wil je - kun je met wat koperdraad of iets dergelijks nog wat leidingwerk aanbrengen voor lucht en hydraulica. Een geluk bij dit model is dat de originele truck ook betrekkelijk eenvoudig is. De cabine bijvoorbeeld heeft noch aan de buitenkant, noch aan de binnenkant veel opsmuk. Wel hadden, wat mij betreft, stoelen en dashboard net een tikje trefzekerder mogen zijn. Maar ja, er gaat toch een kleedje overheen. De cabine is overigens uit één deel gemaakt. In mijn kit is de cabine niet vervormd. De inrichting van de cabine leent zich er uitstekend voor om verder aan te kleden met allerlei gordijntjes, tapijt etc. De ruiten dienen te worden gemaakt uit een stuk meegeleverd acetaatfolie.

De sjablonen daarvoor staan in de handleiding. Ook mooi is de detaillering van de buitenzijde van de cabine. De ruitenwissers en belettering ‘KAMAZ’ zijn uit foto-ets bijvoorbeeld. De cabine kan naar keuze ook naar voren worden gekanteld. Wil je dat doen, dan zul je er echt zeker van willen zijn dat je de scharnieren hiervoor goed monteert. Door de materiaalkeuze kan dat gelukkig. Met de cabine naar voren is meer te zien van de motor. In de kit is de motor ook fraai uitgevoerd en kan gemakkelijk verder worden gedetailleerd. Het motorblok en transmissie zijn uit één stuk gegoten. De motor van de originele truck is geen high-tech ogend exemplaar en dat is die  van de kit dus ook niet. Met andere woorden: ook de motor in deze kit is trefzeker gemaakt.

De kleuren van de KamAZ staan helaas niet in de handleiding. Gelukkig zijn KamAZ’en ook hier simpel. Het chassis, voorbumper en voorspatborden zijn altijd zwart. Voor de cabine werden eenvoudige kleuren gebruikt. De enige kleurcombinaties zijn: rood, blauw of oranje + witte grille en deflectors of geheel blauw, rood, oranje, grijs of kaki. Alle andere kleuren zijn niet origineel en zijn dus later aangebracht. Optioneel kun je de deflectors op de cabine weglaten worden en dat geldt ook voor de spatborden achter (ook zwart). Zo blijft de KamAZ origineel.

Conclusie

Deze kit is een meer dan welkome aanvulling op het enorme aanbod modellen Scania, DAF of Mercedes. Wil je er een oplegger achter hangen, dan past natuurlijk geen chroom of bling. Gewoon een simpele Europese stijl flat-bed, huif, 20 feet container of dumper trailer die past in de periode begin jaren ’90. De kit is fantastisch uitgevoerd, maar ook complex om te maken. De modelbouwer heeft vooral soldeervaardigheden nodig (voor het chassis). Daarnaast is werken met resin anders dan met polystyreen. Je zult deze kit niet snel bouwen, maar wat is hij fraai!

Reviewer:  Wilbert Davids

Gepubliceerd in MIP 2014-1