Model , | Auto-Union Type D |
Merk | : Revell |
Schaal | : 1/32 |
Model kit: no. 07239
Nieuw model : Nee, heruitgave Matchbox, origineel 1979
Aantal onderdelen : 4 rubber banden, 1 deel doorzichtig, 88 delen in 3 gietramen in twee kleuren grijs, totaal 93, en een decalsheet.
Detaillering : Goed
Niveau : 4
Prijs : ---
Wederom een “nieuwe” Revell kit, die niet echt nieuw is. In dit geval heeft Revell niet de moeite genomen om alle mallen goed te bekijken, de boom waar de banden opzitten heeft de oude Matchbox PK-312 aanduiding. Het was de laatste Matchbox 1/32 auto uit de oorspronkelijke serie van 12 auto’s, die later is uitgebreid met een Traction Avant cabrio/coupé (ook geliefd bij diorama bouwers) een Rolls-Royce en een Packard, maar die twee werden geleverd in een afwijkend formaat doos. 1/32 lijkt tegenwoordig een rare schaal voor auto’s, maar is een gevolg van de periode in de jaren 60 toen elektrische racebanen en de bijbehorende modelbouw razend populair waren. Alle grote fabrikanten pikten een graantje daarvan mee. Echter, de Matchbox lijn is opgezet in de jaren 70, toen die hausse allang voorbij was. Om toch de modellen te kunnen slijten, koos Matchbox voor het uitbrengen van auto’s die nog niet eerder in die schaal waren gemaakt, en volgens het bekende (ook wel beruchte) Matchbox concept, elk gietraam zijn eigen kleur. Bij de auto’s rubberen/vinyl banden en één gietraam chroomdelen, en de doorzichtige delen. Het waren voor die tijd gave modellen, waarvan de spaakwielen de toets der kritiek niet kunnen doorstaan, maar voor de rest bouwden ze lekker makkelijk weg. In de loop der tijd heb ik de hele collectie in dit formaat van Matchbox compleet gekregen, waarvan nog één model wacht op voltooiing, de Jaguar SS, die erg moeilijk verkrijgbaar was. Ondanks het feit dat Revell een deel van deze oude Matchbox serie weer opnieuw uitbrengt, is dit niet enige bron op dit moment van deze oudere kits. Ook in China worden ze weer geproduceerd, in de originele Matchbox outfit, met een doos van vuurwerk karton, en een vrijwel onleesbare bouwbeschrijving in het Chinees…
Impressie
Bij het openen van de doos en het vergelijken van de inhoud ervan met de foto’s op de zijkanten komt er gelijk een onprettige verrassing. Ik heb even in mijn eigen stapel ongebouwde kits gegraven, en ik vond zowaar ook nog een origineel van deze kit. Met één gietraam in chroom. En die delen zitten wel op het “prototype” model van Revell op de foto’s, maar niet in de kit zelf. “Schilder dat maar zilver” denken ze blijkbaar bij Revell. Een grote gemiste kans, hierdoor gaat een deel van de detaillering toch verloren.
Het bouwproces staat in de bekende Revell vormgeving, en dat is geen kopie van het Matchbox blad. Alleen het formaat is afwijkend, en het schilderschema is verbeterd, waardoor een deel van de details weer beter uitkomen dan de in de Matchbox planning. En juist de detaillering van deze kit vind ik nog steeds goed. Je krijgt een compleet model met buizenframe, tanks, motor pedalen, stuur, die je van een carrosserie kunt voorzien of niet. In dat laatste geval kun je namelijk de constructie van het model goed zien en daar houd ik wel van.
De bouw van het model gaat vrij vlot, de passing is redelijk goed. De montage van de voorwielophanging vraagt wel de nodige aandacht, dat is een beetje een gepriegel. Ook de bevestiging van de wielen (als je ze draaibaar wilt hebben) is lastig. De naafdopjes passen op hele kleine pennetjes, en dat gaat vooral voor de minder ervaren bouwers minder makkelijk, waardoor er lijm kan komen op die plaatsen waar je het liever niet wil hebben.
Echte knelpunten zijn in stap 6 onderdeel B25, dat past gewoon helmaal niet, de maat klopt niet. De oplossing is nogal bewerkelijk. Het dikke middendeel van het onderdeel loszagen/lossnijden. Het deel waar een pennetje omhoog steekt tussen het pennetje en de bocht naar het dikke deel zo’n anderhalve mm inkorten, het andere deel een halve tot hele mm inkorten aan de kant waar het vastzat aan het dikke middendeel. Daarna de zaak op onderdeel C46 lijmen als alles goed passend is geworden.
Een heel ander knelpunt is de montage van de carrosserie. In stap 18 lijm je de bodem aan het chassis, geen probleem, maar in stap 19 moeten de brandstof tanks tussen chassis en bodemplaat gelijmd worden. Dat lukt ook wel, maar las je in stap 26 de bovenkant van de carrosserie op de bodemplaat wilt lijmen kom je rondom een mm plastic te kort. Om de zaak goed passend te krijgen, moet er van de onderkant van de tanks wat plastic weggeschuurd worden, op de plaats waar ze tegen de chassis balken aan komen te liggen moet ook wat plastic weggehaald worden. Ik heb de bodemplaat weer losgemaakt, de tanks losgehaald en eerst het geheel met het bovendeel steeds droog gepast, daarna bijgewerkt, weer gepast, net zolang totdat ik de zaak goed passend had gekregen. Voor de niet ervaren modelbouwer is dit het afhaak punt, want “het past toch niet”.
De passing van de naafdopjes op de pennetjes in stap 28 is ook niet echt fantastisch, en blijft ook na montage kwetsbaar.
De verbeteringen ten opzichte van het Matchbox origineel zijn het betere bouwschema, het uitgebreidere en kwalitatief veel betere decalsheet en het betere verfschema. De kwaliteit van de gietramen is niet veel slechter dan in de Matchbox tijd.
Conclusie: Een leuk model, maar wel met een paar lastige punten. Niet voor de beginner, maar meer iets voor de ervaren bouwer. Helaas, het is en blijft op dit moment het enige betaalbare model van de Auto-Union Type D.
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het model,
Reviewer: Peter Neinhuis
gepubliceerd in PIM 2004-5