charge mazda hasegawa cc18 CC-18

charge mazda hasegawa cc20 CC-20

Charge Mazda 767B en Mazda 767B Finish Line.

MERK: Hasegawa

SCHAAL: 1/24.

Kitnummer: CC-18 resp. CC-20.

Prijs: 29,95.

Nieuw model: juli 91 in Nederland.

Soort: Spuitgiet.

Voor: Gevordenden ivm. decals en passing.

Aantal onderdelen: 26 in oranje/wit, 39 in zwart, 14 stuks glaswerk, 4fraaie mat 'rubber' racebanden. 7 delen worden niet gebruikt.

Versies: 1, voor Le Mans '89. Schaalnauwkeurigh.: geen exacte gegevens.

Gelijkenis: Goed, alleen de bult op de deurruiten (ventilatieklep) is onjuist voor de Le Mans versie.

Detaillering: Body: fijne in- en opliggende details. Mooie cockpit met fraai dashboard, pedalen en stoelriemen ontbreken.

Passing: Redelijk, de meeste rechte randen sluiten vrijwel naadloos aan. Veel kromme randen moeten echter bijgewerkt worden, anders past bijv. het glaswerk maar matig. Wie handig is met z'n hobbymesje, heeft vrijwel nergens plamuur nodig.

Bouwbeschrijving: Zeer goed, zoals vanouds. Stap 1: gebruik body A1 als hulp bij het vastlijmen van D3 en D4. Stap 8: let op de stand van de koplampglaasjes E2 en E3.

Schilderinstructies: Zeer goed, details zijn in kleur aangegeven, 5-zijdig aanzicht. Foutje in de beschrijving van CC-20 stap 1: delen D3 en D4 moeten wit ipv. fluor-oranje (H98). Het Finish Line blauw komt het dichts bij ModelMaster 1510. Charge versie kleuren: ModelMaster 1775 fluor-oranje, het groen is donkerder dan Humbrol 208 fluor.

Decals: Zeer goed, Finish Line versie heeft een mooie set met naast de opschriften al het blauw. De Charge versie heeft alle zwarte en groene delen op het vel. Verder een mooi setje zelfklevende bandendecals.

Aanbevolen aanpassingen: Bult van de deurramen afschuren, laat het scharnier (aan de rand) wel zitten. Schuur spoilervinnen D14 en D15 wat dunner. Dakantenne toevoegen van staaldraad of sprue. Piloot of stoelriemen toevoegen. Gat in de neus achter sleepoog (B5) dichtmaken. Hoeklichtjes op delen C16 en C17 vervangen door heldere sprue. Snij het blauwe deel uit dashboard nr.72 (37 in CC-20) en maak deze LCD uitlezing na met een stukje helder acetaat of plasticcard. Beschilder dit aan de achterkant met Revell CarMetallics 397 (of zilver met een beetje gewoon groen).

Opmerkingen: Dit zijn twee identieke dozen van een Mazda 767B, zoals op Le Mans in 1989 gebruikt. De Finish Line versie (201) eindigde als 7e algemeen en als 1e in z'n klasse (IMSA GTP). Een achtervleugel van 767 model 1988 zit ook op de rekken, misschien komt er ook nog een kit van die versie (reed in '89 als nr 203 op Le Mans, eveneens in Charge kleuren).

Het model is vrij eenvoudig: geen motordetail, geen sturende wielen. Alle zichtbare details zijn erg mooi gedaan. De 'dayglow' oranje body van de Charge versie moet eerst worden voorzien van een witte grondlaag anders wordt het fluor-oranje te donker. Het aanbrengen van de decals van de Charge versie is moeilijker dan van de Finish Line versie, in beide gevallen geen klus voor beginners.

Documentatie: Schaars, gelukkig staan er goede foto's op de doos en bouwbeschrijving. Zelf heb ik enkele uren video van Le mans '89.

Conclusie: Mooie kits, de passing valt een beetje tegen maar de fraaie decals en detaillering maken dat weer goed, aanbevolen.

REVIEWER: Eric Verschuur

GEPUBLICEERD PIM 1992