Model: Chevrolet Corvette ZR-1
Merk: Monogram
Doos nr: 2785
Schaal: 1/24
Prijs: Fl 24,50 (destijds in 1989)
Geschikt voor: beginners en gevorderden
Nieuw model: ja, begin '89
Aantal onderdelen: 109, 66 in wit polystyreen, 31 verchroomd, 3 stuks in smoke getint glaswerk en 5 stuks rood glaswerk, verder vinyl banden plus dun rood draad voor de bougie kabels en een zwart vinyl slangetje voor de uaterslangen.
Aantal versies: 1
Schaalnauwkeurigheid: goed, body is iets (+/- 2 mm) te breed, de rest is goed
Gelijkenis: zeer goed, op een paar kleinigheden na, zo zijn de stadslichten als verchroomde delen bijgeleverd en de side-marker lichten met de body meegegoten. Een paar lagen Kristal Kleer over deze lichten en daar overheen (kleur)vernis en het ziet er al veel beter uit. Verder zijn veel det- ai1opschriften opliggend uitgevoerd, teriuijl deze in werkelijkheid inliggend zijn.
Detai1lering: zeer goed, zie opmerkingen.
Bouwbeschrijving: 41 exploded views met aanwijzingen in oa. nederlands. Let er bij "doe het zelfde aan de andere kant" op dat de onderdeel-nummers voor de andere kant vaak verschillen, maar niet vermeld worden. Monogram is overigens een van de laatsten die ook nog vertellen mat de onderdelen voorstellen, dat maakt het bouwen een stuk leuker!
Schilderinstukties: letters duiden kleuren aan, er worden geen verfnummers genoemd. Zowel details als grote delen worden in de bouwfasen aan- gegeven.
Decals: piepklein setje met twee verschillende nummerplaten, een showroomplaat en een personalized plaat "ZR 1" uit Illinois, alleen voor de achterkant. Dit is wat mij betreft de enige tegenvaller in deze doos, badges en opschriften zijn allemaal als opliggende details aangegeven, maar het beschilderen van zwart/wit geblokte vlaggetjes van 1 bij 2 mm of kleiner is lang niet ieder een gegeven. Dit vlaggetje maakt deel uit van de badge, die in totaal 9 keer voorkomt! (zie tekening voor badge). Ook de instrumentenset van het dashboard kan beter als decal; de digitale klokken horen geen relief te hebben!
Opmerkingen: dit is in principe dezelfde mal als de '85 Corvette, maar dan wel met een groot aantal extra, of aangepaste. onderdelen. Dit is voor namelijk te zien aan de sprongen in de onderdeel nummers en aan sommige oude delen die wat flash hebben. De vinylbanden tonen een stuk beter als het profiel matzwart geschilderd wordt, waarna het loopvlak over een stukje fijn schuurpapier gehaald wordt.
De motorkap scharniert open en als de randjes voorzichtig worden bijgewerkt sluit de kap ookk goed. De LT-5 motor en de transmissie zijn zeer goed weergegeven. Let op dat de bougie kabels vrij strak langs de cy1inderkoppen lopen. Het chroom is te glanzend voor het motorblok, satijn glans vernis of aluminium erover toont veel beter. Voor extra details zie de lectuur1ijst. Het interieur is volledig, maar de stoelen zijn van het oude type zonder de paneeltjes voor de elektrische verstelling. De hoes van de versnellingspook past keurig over het selectorpanee1 van de automaat (geen automaat, dus zelf het koppelingspedaal maken!). Let op het sleutelgat voor de pook, dit is voor de zgn. Power-Key (zie lectuur).
Het onderstel is indrukwekkend en het enige wat er aan te verbeteren valt is wat extra detail- schilderwerk, zoals de dwarse bladveren, die zwart-blauw (erg mat) van kleur zijn met aluminium klembanden en zwarte boutjes.
Literatuur: elk autoblad heeft zo langzamerhand wel een of ander testverslag van dit spraakmakende scheurijzer afgedrukt, maar als bouwer kijk je toch het eerst naar de plaatjes. De meest bruikbare foto van de motor staat wat mij betreft in Autokampioen 8/'89, maar ook de fotos in Autovis ie 7/'89 zijn zeer bruikbaar. Voor wie meer belangstelling voor Corvettes heeft is het Road & Track Corvette special boekje aan te bevelen. Hierin staan een aantal exotische Corvettes smakelijk beschreven en zeer fraai in kleur gefotografeerd, veel detail, bovendien nog een miniposter met een kleuren doorkijk tekening van de ZR-1 en uiteraard een testverslag van de ZR-1 zelf.
Conclusie: als de echte Corvette net zo gunstig geprijsd was als deze kit, stond er bij mij een voor de deur! Ook het bijgevoegde draad voor kabels en slangen is iets wat voor herhaling vat- baar is de draden hebben bovendien precies de juiste dikte. Dus, kopen, bouwen en op een spiegel zetten, want de onderkant is minstens net zo
mooi als de rest! _ . ,,
TOEGIFT:
Embleem op LT-5 motorblok.
Let op: zwarte blokjes zijn wit op overige emblemen! (w.)
rood.
REVIEWER: ERIC VERSCHUUR
GEPUBLICEERD IN PIM 1989