Model | : Ferrari 612 |
Merk | : Revell |
Schaal | : 1/24 |
Merk kit: Revell doos no. 07364
Type: Ferrari 612 Scaglietti
Skill: 3 nivo
Prijs: circa 16 Euro
Algemeen:
Mij is gevraagd een preview te schrijven over bovenstaande kit, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo mijn bedenkingen had, daar ik geen Revell enthousiasteling ben.
Dit is een gevolg van een jeugdtrauma, uit de tijd dat de Revell kits weinig plastic bevatten en of niet pasten of krom waren.
Maar men bezwoer mij dat ook Revell met zijn tijd mee was gegaan dus heb ik de uitdaging aangenomen.
Allereerst de kit maar eens geopend, en dan vallen er de volgende zaken als eerste op:
1) veel plastic ( 11 spreu’s ) 8 in maagdelijk wit, 1 in chroom en twee in transparant.
2) Decals, voor een auto zitten er vrij veel decals bij, zoals 8 verschillende nummerplaten, en hoera ook Nederlandse platen incl. Europees symbool.
3) Een kap uit 1 stuk met losse motorklep
4) Een groot gietstuk in de ruimte van de voorruit, dit is minder omdat je deze niet weg kan knippen zonder de kap te beschadigen, dit wordt voorzichtig zagen (met een figuurzaagje) en schuren.
De kit: ik ben begonnen met de kap kritisch te bekijken, en jawel Revell heeft geleerd, weinig flash randen of gietnaadjes, Revell heeft getracht deze gietranden te verbergen in de vormen van de kap, het nadeel hiervan is dat de gietranden nu uit de ronding van de ramen komen (lastig weg te schuren ) op de kont van de auto zitten en op de rondingen van de voorspatborden.
Na een minuut of 10 zijn deze gietranden weg en staat er toch wel een hele strakke Ferrari kap op tafel, en hij is recht, wie weet past de kap straks ook nog.
Let er wel op dat je de gietnaden goed weggeschuurd, de naad loopt van voor naar achter door in de ronding van de auto en valt daardoor niet meteen op, zou je hem laten zitten en je gaat je auto spuiten, dan komt de naad onherroepelijk in het zicht en kost het heel wat moeite om hem weg te krijgen..
Bij de kap zit een losse achterbumper die zonder extreem schuurwerk perfect onder de kit past.
De bouw:
ik begin met het motorblok, dit bestaat uit 14 onderdelen die redelijk gedetailleerd zijn, op tekening 2 geeft Revell echter niet aan dat er twee kleppendeksels en spruitstukken geplaatst dienen te worden, maar slechts 1, ik begrijp dat er aan de andere kant ook een deksel en spruitstuk moet komen, maar voor minder ervaren bouwers zal dit misschien even wennen zijn.
De motor past niet helemaal, er zitten vrij forse naden tussen de diverse delen, maar dit valt wel weg te plamuren.
Het motorblok is redelijk realistisch, alleen mis ik op de luchtfilters een mee gegoten Ferrari logo, wat de echte Ferrari wel heeft.
De wielen: de velgen bestaan uit twee delen, een binnen velg en een buiten velg, deze delen bestaan uit een velg met daarin een “vijfpoot”
na het chroom op de plakkanten weg geschraapt te hebben zag ik op de tekening dat de schijfremmen tussen de twee velgdelen moet, doordat de binnenste velg ook een “vijfpoot” heeft was dit een beetje raar gezicht, velg, schijfrem en dan weer een deel velg.
Dit heb ik verholpen door de “vijfpoot” van de binnen velg zwart te maken; als ik ze nu onder de auto zet zie je de binnen “vijfpoot” niet en oogt het een stuk realistischer.
Het in elkaar zetten van de velgen doe ik anders dan op de tekening aangegeven, op de tekening staat dat je de velghelften incl. de schijfrem in de band moet samen voegen, nou geloof me, dit is niet of nauwelijks te doen om dat er in de velghelften een uitsparinkje zit, mijn tip? Zet de velgen eerst in elkaar en doe dan de band er om heen.
De pas vorm van de velg en band is redelijk, de band valt binnen de velg terwijl bij echte auto’s de banden iets breder zijn (op het loopvlak) dan de velg, maar goed het is Revell vergeven.
Het interieur:
dit bestaat uit een gegoten geheel, met twee mee gegoten achter stoeltjes, de voorstoelen zijn uit twee delen gemaakt net als het dashboard.
De pasvorm van zowel de stoelen als het dashboard zijn niet echt fantastisch, oftewel het past niet, ook hier is schuren en plamuren een eerste vereiste.
Verdere bouw: de kap past netjes op het onderstel, ook de motor en de uitlaten sluiten redelijk goed aan, het meest verbazingwekkend is de scharnierende motorkap, deze past niet helemaal goed en ik kan er niet achter komen of dit komt door de verf op de body en de motorkap of door het scharnier systeem.
De motor is echter mooi genoeg om de motorkap open te laten staan. Wat ik wel vervelend vind is dat de spiegels er pas op kunnen als het glaswerk gemonteerd is, (de spiegels moet je op het glas plakken). Het glaswerk kan je pas plaatsen na het benodigde schilderwerk (raamrubbers) anders hou je altijd witte randjes onder je glas en dat is geen gezicht. De voor en achterruit worden van buiten af geplaatst. Het plafond in de auto is een beetje vreemd, er zit een flinke nok midden op het dak, en vrij forse plaatsingsnokken voor de zijramen, jammer dat Revell wel moeite en energie steekt in het interieur maar dan de afwerking van het dak vergeet. In de kit zijn de versnellings flippers in chroom uitgevoerd, het is een kwestie van smaak of je dit wel of niet mooi vind, persoonlijk zou ik ze niet in chroom uitgevoerd hebben.
De decals: deze laten zich eenvoudig verwerken en zijn compleet, zo zijn er (zoals al eerder vermeld) verschillende kentekens en ook de overige decals zijn voldoende aanwezig.
Conclusie: als de auto eenmaal in elkaar staat is het zeker een leuk modelletje om te zien, alhoewel er wel veel van je schilderkwaliteiten gevraagd word.
Als je dan de motorkap open zet is het motor compartiment toch wel een indrukwekkend gezicht. Deze Ferrari is zeker geen kit voor een beginner, daarvoor zitten er teveel schilder technische klusjes tussen, maar ik denk dat iemand die zo’n beetje alles al gebouwd heeft er ook niet wild van zal worden.
Gezien de aanschaf prijs van rond de 16 euro en het bouw plezier wat ik er aan beleefd heb geef ik deze kit van Revell een 7.
Je krijgt voor deze 16 euro een redelijk gevulde doos, met soms wat haperende bouwbeschrijving waar toch een leuke kit van te maken is, niet voor beginners, en niet voor superbouwers, dus de kwalificatie (3) die Revell er aan gegeven heeft klopt.
Met dank aan Revell voor het ter beschikking stellen van dit model,
Reviewer: Erik Schaap
Verschenen in IPMS / PIM 2005-4