rev-07090-ferrari

 
Model :  Ferrari SA Aperta  
Merk :  Revell
Schaal :  1/24 

Merk kit: Revell doos no. 07090

Onderdelen: 128

Prijs: circa  23,- Euro

 

Deze open (= Aperta) super sportwagen werd voorgesteld tijdens de Parijse autosalon van 2010. Als herdenking aan de 80e verjaardag van de ontwerper Pininfarina werd de productie van de auto beperkt tot 80 exemplaren. De afkorting SA staat voor de voornamen van Sergio en Andrea Pininfarina. De V12 motor levert met zijn 670 pk een topvermogen. De exclusieve Aperta was al bij de voorstelling uitverkocht. Hij bezit een opvallende, lange, motorkap en een erg korte, scherpe achterzijde. Een hardtop heeft hij echter niet. De verbluffende topsnelheid van de SA Aperta ligt rond de 325 km/u. Algemeen De schaalnauwkeurigheid is zeer goed, de afmetingen zijn precies op schaal. Het model bij de foto’s van het origineel houdend is de gelijkenis ook zeer goed te noemen. De detaillering is zeer uitgebreid. Het 6.0l V12 motorblok beschikt over meerdere gedetailleerde onderdelen. Met name de uitlaat is goed gelukt, gezien het feit dat dit wel de bekende spaghetti uitlaat is. Sturende wielen kunnen door het smelten van pinnetjes gerealiseerd worden. Een toegevoegd gaasje geeft extra detaillering aan de roosters. De spiegels kun je van een decal voorzien, al hebben de buitenspiegels al een chroom “spiegeltje”. Vooral het interieur heeft vele, scherp, afgetekende details. De passing is zeer goed. Op een enkel pinnetje of gleufje na past alles netjes. Zonder kracht te zetten kun je de onderdelen precies op z’n plek plaatsen wat de bouw zeker makkelijker maakt. De bouwbeschrijving is in A4 formaat afgedrukt en zeer duidelijk. Voorop een stukje achtergrond informatie over het origineel, helaas alleen in het Duits en Engels. Verder de gebruikelijke symbolen, uitleg en verfkleuren.

De bouw

Als eerste wordt er met het motorblok begonnen dat er gedetailleerd uit ziet. Dit wordt vervolgens op de onderplaat bevestigd samen met de aandrijflijn en uitlaten. Helaas zie je er later niets meer van aangezien het interieur hier overheen wordt geplaatst. En daar deze auto een vlakke onderplaat heeft, zoals vele sportauto’s dit hebben, is dit detail ook onderop de auto niet meer zichtbaar. Ten tweede wordt de interieurkuip samengesteld. Hier blijven de vele details wel zichtbaar en doordat deze scherp zijn nagemaakt zijn deze met goed schilderwerk ook heel fraai te accenturen. Als laatste de body. Deze geeft geen enkel probleem. Alles is duidelijk omschreven en goed te plaatsen. Maar niet alle panelen die in dezelfde kleur gespoten moeten worden zijn van dezelfde kleur kunststof. Dat wordt dus primeren wil je geen kleurverschil krijgen, al zullen de meeste bouwers dat sowieso wel doen. Wat opvalt bij de beschrijving van de radiator is dat de locatiepijlen naar de verkeerde plek verwijzen. Bij de bouw merk je dat de fans lager geplaatst moeten worden. Bij het plaatsen van het gaas achter de inlaatroosters, wat een optie is, vraagt de beschrijving om de buitenste delen van de grill af te snijden. Dit is naar mijn mening niet nodig, wat ik ook niet gedaan heb. Het voordeel is dat het gaas beter op z’n plek blijft zitten, het nadeel is dat het gaas niet meer doorzichtig is. Aan de bouwer de keuze. Als laatste een opmerking over het plaatsen van de onderspoiler. Deze komt aan de voorkant onder de auto. Hiervoor moeten twee gaatjes worden geboord om de spoiler op z’n plek te houden. De pinnetjes die daar in horen te vallen zijn erg klein, wat mij er toe bracht om deze er af te snijden in plaats van de gaatjes te maken. Dit is een stuk makkelijker, gezien het feit dat niet iedereen een boortje heeft. Al met al een duidelijke bouw die goed te volgen is en een logische volgorde heeft. De decals zijn duidelijk leesbaar geprint, maar bevatten ook erg kleine decals. Deze zijn wel goed los te halen. Wat opvalt is de stevigheid van de decals, gezien ze niet al te dik zijn. En heel erg leuk zijn de “piping” decals voor de bekleding. Opmerkingen Het smelten van de stuurgedeelten moet wel secuur gebeuren. Vastlijmen is een goed alternatief waardoor de voorwielen ook niet meer “zwabberen” onder de auto. Je zou eventueel de motor er uit kunnen laten en op een aparte stand kunnen plaatsen want je ziet er later helemaal niets meer van.

Documentatie:  De bouwbeschrijving en de tekst op de doos vermelden het één en ander over het origineel. Daarnaast is er genoeg te vinden op het internet, wat de detaillering ten goede komt.

Conclusie:  Een erg leuke kit om te bouwen, die bij de Ferrari liefhebbers niet mag ontbreken. Zeer goed te bouwen zonder al te veel moeite. Door alle details tot een zeer mooi model te maken.

Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het model.

 rev-07090-ferrarimodel

Reviewer:  Andre de Vries

Verschenen in MIP 2013-2