ferrari daytona italeri 669

FERRARI DAYTONA RACING

MERK: ITALERI

SCHAAL:  1/24

Kitnummer: 669  (uitgave ergens in 1984)

Prijs: FI 28,95  (in 1992)

Soort: Spuitgiet

Voor: (Beginnende) autobouwers

Aantal onderdelen: 121 in rood, zwart en zilvergrijs, 19 glaswerk en 4 vinyl banden. 8 onderdelen worden niet gebruikt.

Versies: (G)een: decals zijn voor een serie 3 wagen, model is een hybride versie ergens tussen serie 1 en 2 in.

Schaalnauwkeurigheid: Maten verschillen iets per serie, afwijkingen blijven voor elke serie binnen de 4 mm.

Gelijkenis: Matig: het basismodel vertoond wat onherstelbare afwijkingen (voorruit te plat, flanken achter zijruiten fout). De tekening op de deksel lijkt beter dan het model zelf. Ergste probleem is dat er wielen van een F40 zijn bijgeleverd, er zoud- en 9- en 11 inch brede versies van de Cromodora ra- cevelgen bij moeten zitten. Bijna even erg is dat er 3 verschillende series van 5 race Daytona's gebouwd zijn en dat dit model voor geen van de series juist is. De banden zijn net als de wielen niet geschikt voor dit model.

 

Detaillering: Goed, (maar niet juist, zie opmerkingen): complete motor onder scharnierende kap. Op racegordeldecals na is het interieur standaard met mooi dashboard, rolbeugel ontbreekt. De stoelen zijn beter gedetailleerd dan die van Fujimi. Losse raceneus en spoilerkit zien er goed uit, evenals kleine details zoals motorkap-sluitriemen (alleen aanbrengen als motorkap is dichtgelijmd!).

 

Passing: Goed (oa. glaswerk) tot zeer goed (o.a. losse neus en achterpaneel).

Bouwbeschrijving: Goed. Foutje in de historische beschrijving: niet de de wielbasis, maar de spoor-breedte is vergroot tov. standaard. Laat de gaatjes in de motorkaprand dicht: er heeft maar een enkele uagen mee gereden.

Schilderinstrukties: De Italeri verfserie is te klein, dat levert vreemde kleuradviezen op: gebruik voor de rubberslangen en -snaren Humbrol H32 Dark Grey ipv. Black Chrome Trim en gebruik H53 Gunmetal ipv. het glanzende Black Metallic. Schilder hoek- en achterlichten met transparante verf. Uitlaatpijpen moeten vuil mat wit, schokbrekers rood, blanke chassisdelen: meng goud en zilver (ong. 1:3).

 

Foutjes: Stap 4; velgen moeten goud of zilver, niet wit. Stap 5, glaskuip E89; hemel moet grijs, matte strook op voorruit moet zwart, niet andersom. Voering motorkap moet aluminium ipv. zwart.

 

Decals: Mooi, goed gedrukt setje met basisopschriften voor een serie 3 Daytona (serienr. 16407 van het North American Racing Team). Een aantal kleine reclamestickers ontbreken. Stoelriemen zijn als decals uitgevoerd, evenals de dashboardmeters. Bewaar decals 1 en 4 voor een straatversie, in de racers zit geen snelheidsmeter en een heel ander luchtfilterhuis zonder deze opschriften.

Aanbevolen aanpassingen: Hangt af van versie: met een andere beschildering is er met veel werk een acceptabele serie 2 racer van te maken. Het maken van een serie 1 of 3 racer kost waarschijnlijk evenveel moeite als wanneer van een standaard (Fujimi) versie uitgegaan wordt. Motorkap dichtplakken scheelt veel ombouwwerk. Wie hier werkelijk een race Daytona van wil proberen te maken moet flink wat werk doen.

 

Opmerkingen: Ik wist al dat er wat foutjes in het basismodel zaten: daar valt gezien de prijs wel te leven, maar van deze versie is echt een puinhoop gemaakt. Hoogtepunten van het model: kleine details aan body, spoilers en wielbakranden. Dieptepunten: velgen, banden, ruiten met luchtbellen erin, uitlaten, standaard motor, standaard interieur zonder rolkooi, standaard onderstel, decals passen niet bij versie.

 

Documentatie:

- Het Franse maandblad Auto Passion nr 32 (feb.90) bevat een 'dossier' van 12 pag. met overzicht (per chassisnummer; foto's wapenfeiten en bijzonderheden) van alle race Daytona's (ook de verbouwde standaardwagens) en lijsten van de verschillen tussen standaard en de verschillende series, ideal voor de modelbouwer!

- Cavallino nr 59; 5 kl.foto's (body rondom) en 2 z/wfoto's (motorruim) van een serie 2 racer.

- Road & Track jan.90; 9 kl.foto's van tot racer ver- bouwde straatversie, oa. motorruim, interieur.

Daarnaast nog een groot aantal foto's in de volgen- de boeken:

'Daytona' van P.Braden en G,Roush (ISBN 0-85045412-3), 'Ferrari daytona' van D.Nye en P.Frere (IS BN 2-85120-192-1) en 'Ferrari Daytona - Super Profile' N.Beehl (ISBN 0-85429-535-6).

 

Conclusie: Het "sign of approval" van Ferrari op de deksel heeft vast meer te maken met het feit dat Italeri ook Italiaans is, dan met het model zelf.

Wie eens lekker wil zitten bouwen heeft hier geen slechte keus aan, wie verwacht dat het resultaat een correcte race Daytona is, is bij deze ontnuchterd. Daarom kan ik deze doos, ondanks de schappelijke prijs, alleen aanbevelen aan "zakgeld" en andere minder serieuze bouwers. De enkele fanatieke bouwer zal veel onderdelen zelf moeten maken. Deze laatste loopt echter wel het risico op veel overbodig werk, omdat de Fujimi race Daytona uitgebracht kan worden.

 

REVIEWER: ERIC VERSCHUUR

 

GEPUBLICEERD IN DE PIM 1992-2