Renault Alpine A310 V6
aantal onderdelen: 50
prijs: ca. 11 Euro
"eerste indruk"
Heruitgave, origineel uit 1980, inhoud van de doos 4 gietramen, 1 carrosserie. Doorzichtig gietraam in een apart zakje. Decals voor typeplaatje en een kenteken, bouwbeschrijving in vierkleurendruk, 50 onderdelen.
Bij het openen van het vouwdoosje (zoals Frog ze ooit ook eens had) wordt het gelijk duidelijk, dit is een “echte” Heller. Simpele ruime gietramen, basic onderdelen, wel wat detail. Niet al te veel onderdelen. Dit moet op een regenachtige middag wel lukken.
De onderdelen zien er vrij scherp uit, weinig flash, weinig gietdeuken. De carrosserie lijkt ook vrij strak. Het plastic voelt wat soepeler aan dan de 1980 versie. De bouwbeschrijving lijkt duidelijk, een A3 dubbelzijdig, met Humbrol kleuren. Hier kan weinig aan misgaan.
De afbeelding op de bovenkant van de doos lijkt ook geïnspireerd te zijn op de jaren ‘70, een fraaie actietekening, met op de achterkant wat tekst over de auto, een afbeelding van de decals, alle benodigde kleuren en een kleine foto van een gebouwd model.
Reviewer: Peter Neinhuis
=============================
Heruitgave 2023 en bevindingen Peter Neinhuis
Het betreft hier een heruitgave van het origineel uit 1980. De inhoud van de doos bestaat uit 4 gietramen en 1 carrosserie. Het doorzichtige gietraam is verpakt in een apart zakje. Er zijn decals voor typeplaatje en een kenteken, een bouwbeschrijving in kleur.
Bij het openen van het vouwdoosje (zoals Frog ze ooit ook eens had) wordt het gelijk duidelijk, dit is een “echte” Heller. Simpele ruime gietramen, eenvoudige onderdelen, wel wat detail. Niet al te veel onderdelen. Dit moet op een regenachtige middag wel lukken.
De onderdelen zien er vrij scherp uit, weinig flash, weinig gietdeuken. De carrosserie lijkt ook vrij strak. Het plastic voelt wat soepeler aan als de 1980 versie. De bouwbeschrijving lijkt duidelijk, een dubbelzijdig vel A3, met Humbrol kleuren. Hier kan weinig aan misgaan.
De boxart op de bovenkant lijkt ook geïnspireerd te zijn op de jaren 70, een fraaie actietekening, met op de achterkant wat tekst over de auto, een afbeelding van de decals, alle benodigde kleuren en een kleine foto van een gebouwd model.
De bouw begint met het ontvetten van de gietramen, en het onderdompelen van het glaswerk in Parket Plus. Het interieur kun je wat betreft de kleuren aanpassen aan je eigen smaak, of aanpassen bij de kleurstelling van de buitenkant. Met hulp van het internet of oude autojaarboeken en foldertjes is er genoeg te kiezen. Ik heb de bouwbeschrijving gevolgd, dan kom je uit bij wat tinten bruin, beige en zwart. Het instrumentenpaneel komt er bekaaid van af, geen duidelijk zichtbare wijzerplaatjes, roostertjes of radioknoppen. Die kun je zelf toevoegen, als is de vraag wat je er van terug ziet in 1 op 43. De onderdelen van het interieur passen goed op de bodemplaat.
De delen van de carrosserie vragen om wat kleinschalig schuurwerk om wat naden weg te werken. Er kan sprake zijn van wat gietdeuken bij de voorspatborden, en de rand onder de achterklep. Dat is vrij eenvoudig op te lossen. De carrosserie is vrij snel schilderklaar te maken.
Het chassis is ook simpel te bouwen, de chassisplaat, 2 assen, 8 wielhelften, 4 velgen en 4 opsluit stukjes voor de assen, het zit zo in elkaar. Goed centreren van de wielen op de assen is een puntje van aandacht, omdat de gaten in de wielhelften wat ruim zijn, is scheef zetten van de wielen snel gedaan.
Carrosserie in de kleur, bodemplaat voorzien van wielen en interieur, tijd om het geheel in elkaar te passen. Zonder glaswerk past het prima. Daar zit het probleem van dit model. Meestal heeft Heller de raampartij in één geheel gemaakt, maar voor dit model is er gekozen voor 4 losse onderdelen. Voorruit, zijruiten en achterklep. Zijruiten en achterklep zijn geen probleem bij de passing, maar de voorruit is een spelbreker. Omdat deze delen los zijn, is er ook weinig ruimte om te lijmen. De passing van het dashboard onder de voorruit is net niet goed genoeg. Van het dashboard steeds een beetje afschuren totdat het geheel goed past is een oplossing. Aan de achterkant van de achterbank kan ook nog wat plastic weggehaald worden om het passen wat makkelijker te maken.
De carrosserie moet voor een strak geheel naadloos op de bodemplaat gelijmd kunnen worden, met een knijper op de juiste plek (zonder de zijruiten in te drukken) komt dat wel goed. De lijmvlakken zijn wel erg smal, weinig lijm gebruiken hier.
Conclusie:
Een goed te bouwen model van een jaren ‘80 klassieker. Prima geschikt voor de beginner, al dan niet als starterset, de meer ervaren bouwer kan meer detail toevoegen om de uitdaging levend te houden. De passing kan iets beter. De lijnen van het model zijn OK, de detaillering klopt grotendeels, al blijft het wel een “basic” bouwdoosje. Verwacht geen wonderen aan de onderkant bijvoorbeeld.
Het zou leuk zijn als Heller deze serie zou durven uitbreiden met wat “vers bloed”. De auto’s die vroeger het straatbeeld bepaalden, de auto’s van nu. De keuze is reuze (maar investering in mallen vermoedelijk ook).
Noot van de redactie: Na de, zeker in rally’s, zeer succesvolle Alpine A110 volgde in 1971 de A310. Het publiek was niet bijster enthousiast over de 1,6 liter 4 cilinder. Dat enthousiasme keerde als een blad aan de boom om toen de motorisering aangepast werd naar de 2,6 liter V6 cilinder. De Fransen beschouwen deze auto als hun equivalent van de Porsche 911, maar dan luxer.
dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 3 februari 2022 en de bevindingen januari 2024