aantal onderdelen: 83
prijs: ca. 30 Euro
"eerste indruk"
De B14 met een geheel stalen carrosserie werd gepresenteerd op de Parijse autosalon van oktober 1926. Vergeleken met zijn voorganger, de B12, was het duidelijk een technische vooruitgang. Het chassis was verlengd en verlaagd, de motor liep soepeler en de voetrem bediende nu alle vier de wielen. Tevens werd het voertuig voor- en achter gedempt door ellipsvormige dempingsveren. Er waren trommelremmen gemonteerd, zowel voor- als achter en de besturing was zachter. In maart 1927 werd de B14 gemodificeerd tot de B14F met remmen, ondersteund door de bekrachtiger van George Westinghouse. De topsnelheid bedroeg 80 km/h. De inhoud van de brandstoftank was 30 liter. Oorspronkelijk werd het voertuig vanuit de fabriek in 2 of 3 kleuren geverfd. Hiervan zijn diverse duidelijke foto’s op het internet te vinden waardoor er een ruime keuze ontstaat voor de bouwer van dit model.
De keuze was enorm uitgebreid, in de catalogus van die tijd stonden de volgende modellen:
de Torpédo (4 open deuren met kap) in de versies série, luxe en commerciale,
de Conduite intérieure (4 deuren, 6 ramen en achterbak) in série, demi-luxe en luxe,
de Berline (4 deuren, 4 ramen en achterbak) in série en demi-luxe,
de Familiale (4 deuren, 6 ramen en achterbak) in luxe,
de Coach (2 deuren, 4-persoons) in série en luxe,
de Cabriolet (2 deuren, 2, 3 of 4 zitplaatsen) met of zonder kap
de Coupé de ville
de Taxi met aparte stuurcabine, landaulet en 'conduite intérieure' landaulet
de Normande (open bestelauto) is tevens de uitvoering van de bouwdoos.
Op de Parijse Autosalon van 1927 werd de verder perfectioneerde B14G gepresenteerd. In zijn tijd was dit model uiterst succesvol. Mede door het uitbrengen van de B14 is het merk flink gegroeid. Er zijn van dit model voldoende foto’s op het internet te vinden. Ook van het interieur en van de motor zijn er voldoende foto’s. Hierdoor is het voor de liefhebbers goed mogelijk om er verschillende versies van te maken. Er dienen dan wel de nodige aanpassingen aan het model gemaakt te worden.
De Heller bouwdoos is uitgebracht in 1983 en er zijn sindsdien diverse heruitgaves gemaakt waar nieuwe onderdelen in verwerkt zijn. De doos die ik nu heb is als heruitgave in 2021 op de markt gebracht. De bouwdoos heeft het kenmerkende uiterlijk van een Heller bouwdoos. Op de doos staat een mooie tekening van het voertuig. Op de zijkanten van de doos aanwijzingen in diverse talen. Op de achterzijde van de bouwdoos staat nog wat achtergrondinformatie over het voertuig en ook staan hier duidelijk de kleuren beschreven die nodig zijn. De aangegeven kleuren betreffen kleurnummers van Revell, Humbrol en uiteraard Heller.
Het model bestaat uit een 5 tal gietramen waaronder 1 met transparante onderdelen, 1 met rubberen wielen en 1 met “verchroomde” onderdelen. Tevens zit er een decalvel in de doos. De bouwbeschrijving ziet er mooi en verzorgd uit. De tekeningen zijn eenvoudig maar wel duidelijk. De beschrijving bestaat uit 17 stappen en is voor de beginnende bouwer goed te doen. Ook bestaat er voor de gevorderde bouwer voldoende uitdaging om met dit model aan de slag te gaan.
Wat opvalt aan het plastic is dat het heel zacht is wat zich heel makkelijk laat bewerken. Een gevaar is wel dat je hierdoor ook eenvoudig teveel plastic kan verwijderen, als je niet goed uitkijkt. Een opvallend detail aan de onderdelen is wel dat er veel onregelmatigheden op aanwezig zijn zoals krimpdeuken en ejector uitstootlittekens. Het kost het nodige werk om die te verwijderen en om de structuur weer terug te maken op de onderdelen. De bouw is verder wel plezierig en biedt voldoende uitdaging. De verchroomde onderdelen zien er mooi uit en hier hoef je weinig aan te herstellen.
Ikzelf heb er voor gekozen om de chroomlaag er af te halen zodat ik die later kan bewerken met een mooie chroomverf. Ik heb het model verder recht uit de doos gebouwd en ik heb er dan ook geen aanpassingen gemaakt.
Bijzonder woord van dank aan de IPMS Nederland voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos.
Reviewer: Stephan Mertens
dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 21 april 2022