AR-2 Hose Fire Truck (43105)
aantal onderdelen: 330
prijs: tussen de 55 - 60 euro
Deze Firehose truck is op basis van de KAMAZ 43105. Dit is een offroad truck waarvan de productie in 1989 gestart is. De KAMAZ heeft zijn sporen verdiend, met name in de Parijs Dakar rally, maar ook in de diverse legers van het voormalig Oostblok. De truck is ontworpen voor het mechanisch leggen van brandslangen. De slangen kunnen gelegd worden over een lengte van 2,5 kilometer. De truck heeft een bemanning van 3 personen, 1 chauffeur en 2 operators. 1 operator is verantwoordelijk voor het koppelen van de slangen en de 2e operator is verantwoordelijk voor het monitoren van het leggen en voor de plaatsing van de slangen in het voertuig nadat de slangen weer opgeruimd worden. Het achterste compartiment is verdeeld in 2 delen. Het achterste deel is voor de slangen en het voorste deel is speciaal voor brandweerapparatuur. Een aantal van deze voertuigen is nog steeds bij diverse brandweereenheden in gebruik.
Afmetingen en technische specificaties:
Gewicht: 14530kg
Lengte : 8,8 meter
Breedte : 2,5 meter
Hoogte : 3,5 meter
Maximum snelheid: 85 km p/h
Mijn eerste indruk:
De afbeelding op de doos is zoals ik van ICM gewend ben, mooi vormgegeven door middel van een mooie tekening van het voertuig. Op de zijkanten staan onder andere de uitvoeringen die te bouwen zijn en een beschrijving van het voertuig. Als je de doos open doet zie je direct dat de gietramen allemaal verpakt zijn in een plastic zak. De transparante gietramen zitten ook allemaal apart verpakt zodat deze niet kunnen beschadigen. De bouwbeschrijving is ook mooi vormgegeven in een handig “boek”vorm met op de voorste pagina de benodigde kleuren. De aangegeven kleuren zijn aangegeven in de kleuren van ICM waardoor het wat extra werk geeft om deze uit te zoeken naar kleurnummers van andere merken. Het aantal onderdelen is weer fantastisch met een hoeveelheid van 330. Zoals ik gewend ben van ICM zitten er weer voldoende onderdelen bij die uiterst dun en teer zijn dus voorzichtigheid is weer geboden bij het losmaken uit de gietramen. Wat mij wel is opgevallen aan sommige onderdelen zij uitwerplittekens die na het lijmen van de onderdelen in beeld zitten waardoor het gewenst is om ze eerst netjes weg te werken door het gebruikmaken van plamuur. Verder zien de gietramen er netjes uit.
De transparante gietramen zijn mooi helder en vrij van onregelmatigheden. Ook de banden zien er mooi uit en hebben vrij weinig nabewerking nodig. De banden zijn massief gegoten. Er zit 1 velletje decals bij en dat ziet er veelbelovend en mooi dun uit. Voor het model zijn een paar aftermarketsetjes beschikbaar zoals, foto-ets, 3D decals en giethars banden. Voor mij ligt in de planning om het model recht uit de doos te gaan bouwen. Er zijn 3 versies waaruit te kiezen is, Mykolaiv begin 1990, Odesa 2012 en Kharkiv 2015. Alle 3 zijn Oekraïense versies. De verschillen zitten in de decals en niet zozeer in de bouw zelf dus heb ik nog even de tijd om een keuze te maken. Wat mij opvalt is de grote zorg die besteed is aan de details. Wat hieraan dan weer wel jammer is dat de laadbak die achterop zit volledig leeg is terwijl er wel ramen in zitten en je dus naar binnen kunt kijken. Ook de deuren zijn open te maken. Het vergt dan weer wel wat werk om achterin een interieur te maken.
De eerste indruk is wel heel goed waardoor de motivatie om dit model te bouwen alleen maar groter wordt. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om met deze mooie bouwdoos te gaan starten.
Met dank aan de IPMS Nederland voor het ter beschikking stellen.
Reviewer: Stefan Mertens
dit artikel werd gepubliceerd september 2023 door de IPMS.NL webmaster